Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu

Kuntamarkkinointi

Kuntamarkkinoinnin kumppanisi ympäri Suomen

Kuntamarkkinointi on pitkäjänteistä työtä kuntaimagon vahvistamiseksi. Kuntamarkkinoijana rakennat kanssamme vaikuttavia kampanjoita kaikenkokoisilla budjeteilla.

Me Sanomalla tunnemme suomalaiset ja sen, miten luodaan vaikuttavia sisältöjä. Vahva ote yleisöistä eri medioissa tuottaa asiakasymmärrystä, jota yhdistämme kuntastrategian ja viestinnän tavoitteisiisi. Voit luottaa siihen, että viestisi näkyy turvallisissa, suomalaisten suosimissa mediaympäristöissä paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti.

Apua saat meiltä – ota yhteyttä!

Kuntamarkkinat 2025

Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi.

Kuntamarkkinat järjestetään Kuntatalolla, Helsingissä  17.-18.9.2025.  

Terveisiä Kuntamarkkinoiden osallistujille:

"Tule sparrailemaan markkinoinnista asiantuntijoidemme kanssa, kuinka juuri sinun kunnastasi, kaupungistasi, hankkeestasi tai hyvinvointialueestasi tulee jatkossa sanomista. Lisäksi pääset tutustumaan digitaalisiin uutispalveluihin, jotka on suunniteltu erityisesti oppilaitosten sekä erilaisten organisaatioiden ja henkilöstöryhmien tarpeisiin. Digitilaukset ovat saatavilla Hesarista, Aamulehdestä ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomesta – tarjoten ajankohtaista, luotettavaa ja alueellisesti merkityksellistä sisältöä. 
Löydät meidät osastolta 0K9 – nähdään siellä!"

Nina Bemeleit
nina.bemeleit@sanoma.com
050 4380 836
Piia Toivonen
yritysdigi@sanoma.com
050 3103 847

Lue lisää tapahtumasta

 

 

Tule kuulemaan puheenvuoromme:

Paula Kahila, Solutions and Insight Strategist
Tuloksellisen markkinoinnin pilarit
17.09.2025, klo 12 –12:20, paikka A3.8

Kuinka tehdä tuloksellista markkinointia myös kunnissa. Oppeja yritysmaailmasta kuntamarkkinointiin, luvassa konkreettisia vinkkejä ja asiakastarinaa.  

Jenni Rinkinen, Viestintäpäällikkö
Miten tehdä kuntaviestintää, joka huomataan?
18.09.2025, klo 10:00 –10:20, paikka A3.8

Vastauksia on luvassa mm. seuraaviin kysymyksiin: Mitä oppeja yritysviestinnästä voi soveltaa kunnan sisäiseen ja ulkoiseen viestintään? Miten tavoittaa työntekijät ja kuntalaiset eri kanavissa – myös yllättävissä? Miten hyödyntää henkilöbrändejä kuntaviestinnässä? Miten monimediaisuus nostaa näkyvyyttä.

Ratkaisuja kuntamarkkinoijalle

Tarjoamme markkinointiratkaisuja niin tunnettuuden kasvattamiseen kuin viestintähankkeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.

  • Brändi, imago ja tunnettuus​

    Vahva brändi ponnistaa sisältä päin: kunnan strategiasta ja sen toteutuksesta ja siitä, miten kunta erottuu kilpailijoistaan. Brändimainontaan kannattaa valita isoja mainospintoja ja laajasti tavoittavia medioita.

  • Asukashankinta ja tonttimyynti​

    Muuttopäätös koostuu monesta osatekijästä. Kerro kuntasi mahdollisuuksista monipuolisesti. Tiesithän, että tontteja myydään eniten niille, joilla jo on pysyvä yhteys kuntaan!​

  • Työnantajamielikuva ja rekrytointi​

    ​Tavoitatteko sopivat osaajat avoimiin työpaikkoihin? Vahva työnantajamielikuva rakentuu aidosta, kiinnostavasta ja erottautuvasta viestinnästä.

  • Elinvoima ja yritysten houkutteleminen​

    Mitkä ovat paikkakuntasi vahvuudet yritysten mielestä? Mitä teillä on, mitä muualta ei löydä? Millaisia yrityksiä kuntaasi tarvitaan? Rakenna näistä viesti oikean toimialan yrityksille, niin erotut!

  • Matkailu- ja tapahtuma-
    markkinointi​

    ​Kotimaan matkailusta ja tapahtumista kiinnostuneet ovat loistava kohderyhmä asumisen markkinoinnille: mitäpä jos jäisit?Tapahtumamarkkinointi tarjoaa mahdollisuuden kaikkia aisteja hyödyntävän positiivisen muistijäljen luomiseen.​ 

  • Viestintä​

    Tiesitkö, että Sanoman digikampanjat voit kohdentaa oman kuntasi alueelle? Kohdentamalla  asukashankintakampanjat myös omalle paikkakunnalle lisäät kotipaikkaylpeyttä ja saat kuntalaisista brändilähettiläitä.​

0/0

    Kuntaviestinnän ja -markkinoinnin SM-kilpailut

    Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena sekä tarjota innovatiivisia ja hyödyllisiä ideoita ja malleja hyödynnettäväksi koko kuntakentälle.

    Tutustu palkittuihin kampanjoihin

    Olemme kulkeneet mukana voittajien matkassa vuonna 2021–2023.

    Pitkäjänteinen markkinointityö toi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa kullan Iisalmeen

    Sisältöyhteistyö Radio Rock ja Iisalmi kansikuva

    Luukkoselle haettiin seuraajaa Hesarin etusivulla

    Porisuhdeneuvoja artikkelikuva

    VASEKin ja Vaasan kaupungin natiivikampanja HS.fi:ssä houkutteli työhakuun Vaasaan

    Lohjan kaupungin Aku Ankka -liite toi Lohjalle poikkeuksellista näkyvyyttä

    Tehokasta kuntamarkkinointia ympäri Suomen

    Olemme tutkineet laajasti ja monipuolisesti suomalaisten mediankäyttöä.

    Mediankäyttösegmenttien avulla voidaan tarkastella, millaiset sisällöt eri segmentteihin kuuluviin vetoavat, mitä medioita he kuluttavat, missä kanavissa ja miksi. Kuntapäättäjille segmentointi tarjoaa useita mahdollisuuksia hyödyntää dataa ja toteuttaa tehokkaita toimenpiteitä.

    Tutustu segmentteihin

    Tutustu asiakastarinoihin ja kirjoituksiin kuntamarkkinoinnista

    • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

      Julkaistu
      2.10.2025
      Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
      Lue asiakastarina
    • Kokoaan merkityksellisempiä kampanjoita

      Julkaistu
      7.4.2025
      Kurikan kaupungin digikampanjat Sanoman verkostossa tavoittavat kohderyhmänsä tehokkailla kohdennuksilla.
      Lue asiakastarina
    • Vantaan kaupungin selkokielinen joulukalenteri herätti kiinnostusta

      Julkaistu
      11.3.2025
      Digikampanja Sanoman verkostossa onnistui yli odotusten.
      Lue asiakastarina
    • Valkeakosken kaupungin Talonäyttely saavutti suursuosion monikanavaisen kuntamarkkinoinnin avulla

      Julkaistu
      20.12.2024
      Valkeakosken kaupunki halusi tavoittaa uusia potentiaalisia asukkaita ja järjesti Talonäyttelyn kesällä 2024. Sanoma toimi tapahtuman markkinointikumppanina ja kampanja osoittautui menestykseksi.
      Lue asiakastarina
    • Serlachius tavoittaa koko Suomen Ad Managerin avulla

      Julkaistu
      26.11.2024
      Taidekohde on laajentanut somekampanjoidensa tavoittavuutta tavalla, joka pitää myös klikkiprosentit korkeana.
      Lue asiakastarina
    • Sivakan mainonta on huomattu – uudiskohteeseen ennätysmäärä hakijoita

      Julkaistu
      4.10.2024
      Oululaisella vuokrataloyhtiö Sivakalla on käynnissä tähän mennessä laajin yhteistyövuosi Sanoman kanssa. Kokonaisuuteen kuuluu digimainontaa Sanoman verkostossa sekä alueellista Ruutu- ja tv-mainontaa.
      Lue asiakastarina
    • Tampereelta lähtevään lentoliikenteeseen boostia: “Yhteistyö on ollut erinomaista”

      Julkaistu
      29.8.2024
      Business Tampere on onnistunut levittämään tietoa Tampereelta lähtevästä lentoliikenteestä Sanoman kanavien kautta.
      Lue asiakastarina
    • Lohjalle lompsis – Lohjan kaupungin Aku Ankka -liite toi Lohjalle poikkeuksellista näkyvyyttä

      Julkaistu
      7.6.2024
      Lohja teki ensimmäisenä kaupunkina historiaa ja panosti aikakausmediakampanjaan, jollaista ei oltu aiemmin tehty.
      Lue asiakastarina
    • Come on Sotkamoon! Sotkamon retrohenkinen kampanja palkittiin Sanoman kauden parhaana alueellisena kampanjana

      Julkaistu
      14.5.2024
      Humoristinen toteutus erottui edukseen muusta mainonnasta.
      Lue asiakastarina
    • Jäteyhtiö Lakeuden Etappi tavoittaa viestinnällään kuntien asukkaat

      Julkaistu
      8.4.2024
      Lakeuden Etappi on kuntien omistama jäteyhtiö, joka pyrkii tavoittamaan asukkaat kierrätykseen ja ympäristöön liittyvällä viestinnällään. Sanoman kanssa yhteistyötä on tehty niin somemarkkinoinnin kuin radionkin puolella. “Yhteistyö Sanoman kanssa on ollut toimivaa ja tuloksellista”, kertoo viestintäpäällikkö Hannele Lyytikäinen-Käppi.
      Lue asiakastarina
      Kaupunkinäkymää Seinäjoelta
    • Käänteinen kilpailuttaminen sopii kaikille

      Julkaistu
      20.12.2023
      Lieksan kaupunginjohtajan rekrytointikampanja on malliesimerkki hyvin toteutetusta kilpailutuksesta.
      Lue asiakastarina
    • Hesarin etusivu räjäytti potin – ”Markkinointi on elinehto kunnille”

      Julkaistu
      31.8.2023
      Siikaisten kunnan ilmoitus sai ennennäkemätöntä julkisuutta medioissa ympäri maan.
      Lue asiakastarina

      • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

        Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

        Tagit

        Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
        Julkaistu
        11.8.2025
        Lue lisää
      • Onnistunut kuntamarkkinointi lähtee hyvin tehdystä kuntastrategiasta

        Jos markkinointitoimenpiteet eivät tue kunnan strategisia tavoitteita, ovat ne pahimmillaan turhia toimenpiteitä, kirjoittaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

        Tagit

        Näkemyksiä Omakynä
        Julkaistu
        20.9.2024
        Lue lisää
      • Vahvista kuntasi työnantajamielikuvaa markkinointiviestinnän keinoin

        Kunnat tarjoavat monipuolisia tehtäviä ja mielenkiintoisia haasteita monien eri alojen ammattilaisille. Joskus oikeiden osaajien saatavuus ja tavoittaminen voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, kirjoittaa Nina Bemeleit.

        Tagit

        Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
        Julkaistu
        15.9.2023
        Lue lisää
      • Kuntamarkkinointia timanttisella yhteistyöllä

        Kuntamarkkinointi, kuten markkinointi yleensäkin, on pitkäjänteistä tekemistä ja parhaat tulokset syntyvät silloin, kun yhteistyökumppanit oppivat toinen toisiltaan yhteisten projektien myötä, kirjoittaa Sini Hartikka. Miten tällaista yhteistä oppimista voi rakentaa?

        Tagit

        Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
        Julkaistu
        27.1.2023
        Lue lisää
      • Kuntamarkkinointi on enemmän kuin kampanja

        Citymaalaisuus, monipaikkaisuus ja etätyön mahdollistama paikkariippumattomuus ovat kaupungistumisen megatrendiä uhmaavaa vastavirtaa, joista kuntien kannattaa ottaa kiinni markkinoinnin keinoin.

        Tagit

        Näkemyksiä Toimialat
        Julkaistu
        15.9.2021
        Lue lisää
        kuntamarkkinoiden_momentum

        Osta itse display-mainontaa

        Sanoma Ad Manager on mainonnan ostoalusta, jolla voit ostaa mainontaa Sanoman digimedioihin. Kampanjat soveltuvat oivasti esimerkiksi rekrymainontaan: voit kohdentaa mainontaa valtakunnallisesti tai omalle alueellesi. Alkuun pääsee kaikenkokoisilla budjeteilla.

        Tutustu Sanoma Ad Manageriin

        Vinkkejä markkinointiin

        Markkinoinnin vuosikello

        Lataa suunnittelupohja ja vuosikalenteri avuksesi.

        Lue lisää
        vuosikello_1200x628.jpeg

        Monimediallisen mainonnan opas

        Tee toimivia mediavalintoja ja onnistu kampanjoissasi entistä paremmin.

        Lue lisää
        medioidenroolit.jpeg

        Brändin rakentaminen

        Mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

        Lue lisää
        mitaonbrandi.jpeg

        Kohti tavoitteita ja niiden yli

        Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet.

        Lue lisää
        mittaaminen.jpeg

        Tutustu ratkaisuihimme

        Kuntamarkkinointia laajalla valikoimalla – suunnitellaan yhdessä tarpeisiinne sopivimmat vaihtoehdot!

        Sanoman mediat

        Valtakunnan rakkaimmat ja tärkeimmät ykkösbrändit, joiden sisältöjen parissa viihdytään ja joista puhutaan ja inspiroidutaan.

        Lue lisää

        Lue lisää
        Mainonnan ratkaisut

        Avullamme saat aikaan tuloksia. Kanssamme rakennat vaikuttavia ja toimivia kampanjoita, ja tiedät, millaisessa ympäristössä viestisi esiintyy. 

        Lue lisää

        Lue lisää
        Markkinoinnin palvelut

        Tarjoamme mediaratkaisujen lisäksi ainutlaatuisen kokonaisuuden markkinoinnin palveluita, joiden avulla parannat markkinointisi tuottoa ja kasvatat liiketoimintaasi. 

        Lue lisää

        Lue lisää

        Ota yhteyttä

        Haluaisitko tietää lisää kuntamarkkinoinnin ratkaisuistamme? Ota yhteyttä asiakasvastaaviimme!

        Tuija Palonen

        Client Manager / kunnat ja kaupungit
        tuija.palonen@sanoma.com
        040 092 7749

        Nina Bemeleit

        Client Manager / julkinen sektori
        nina.bemeleit@sanoma.com
        050 438 0836

        Sanoma

        Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

        Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

        Closure

        • Etusivu
        • Ajankohtaista
        • Alueellinen mainonta
        • Asiakastarinat
        • Mediat ja palvelut
        • Tietopankki
        • Suunnittelijan työkalut
        • Osta mainontaa
        • Yhteystiedot
        • Ota yhteyttä

        Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
        Arkisin klo 8-16

        yrityspalvelu@sanoma.fi

        010 80 80 85

        Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

        • Facebook
        • Linkedin

        Footer menu

        • Tietosuoja
        • Responsible Disclosure Statement

        ©2025 Sanoma Media Finland