Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Käänteinen kilpailuttaminen sopii kaikille

Lieksan kaupunginjohtajan rekrytointikampanja on malliesimerkki hyvin toteutetusta kilpailutuksesta.
20.12.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Mediaratkaisujen kilpailuttaminen on haastavaa, koska eri toimijoilla on keskenään hyvin erilaisia vaihtoehtoja. 

Käänteinen kilpailuttaminen on julkisen sektorin erityispiirre, mutta se sopii Client Manager Johanna Nurmikarin mukaan kaikenlaisille asiakkaille.

Käänteisessä kilpailutuksessa kampanjan budjetti on määritelty etukäteen, jolloin kumppanin valinta perustuu pelkästään laatutekijöihin. 

Markkinakeskustelu käynnistää laadukkaan kilpailutuksen

Lieksan kaupunki haki hiljattain kaupunginjohtajaa. Nurmikari pitää Lieksan kaupunginjohtajan rekrytointikampanjaa malliesimerkkinä hyvin toteutetusta kilpailutuksesta. 

Aluksi käytiin markkinakeskustelu, jossa kartoitettiin minkä arvoinen kampanja voisi tulla kyseeseen. Kun 15 000 euron budjetti oli haarukoitu, lähtivät viralliset tarjouspyynnöt.

”Valintaperusteet olivat laadulliset. Pisteytimme eri tarjoajien välillä kampanjan sisällön kokonaisuuden, näkyvyyden eri kanavissa sekä vaikuttavuuden”, kertoo Lieksan kaupungin hallintojohtaja Sari Leinonen.  

Kilpailutus ratkesi Sanoman eduksi. Valinnan ratkaisi selkeä, monimediallinen kampanjakokonaisuus.

”Tavoitteena oli tavoittaa mahdollisimman tehokkaasti viran kelpoisuusehdot täyttäviä henkilöitä ja saada heidät kiinnostumaan ja hakemaan virkaa. Kampanjan toivottiin lisäävän myös Lieksan tunnettuutta ja vahvistavan positiivista mielikuvaa paikkakunnasta”, Leinonen kertoo. 

Kampanjakokonaisuus sisälsi rekrytointi-ilmoituksen Helsingin Sanomissa, natiiviartikkelin HS.fi:ssä, artikkeliin ohjaavaa digimainontaa sekä kohdennettua bannerimainontaa julkiselle sektorille.  

”Tarjouksessa perusteltiin hyvin eri kanavien käyttöä”, Leinonen kiittää. ”Mukana oli valtakunnallisesti tavoittavia digimedioita, ja kampanjassa oli huomioitu monikanavaisuus, kattavuus ja laajuus. Yhteistyö sujui hyvin, ja yhteydenpito oli aktiivista ja säännöllistä. Jatkuvasti pidettiin huolta siitä, että aikataulu pysyi.”

Käänteinen kilpailuttaminen auttaa vertailussa

Julkisella sektorilla on lain mukaan pakko kilpailuttaa yli 60 000 euron hankinnat. Kaupungilla ja kunnilla on lisäksi omia euromääräisiä rajojaan kilpailutukseen.

”Käänteinen kilpailutus sopii kaikille yrityksille, jotka haluavat oikeasti vertailla eri ratkaisuja. Työkustannukset kannattaa pyytää erikseen mediabudjetista ja suosia dataan perustuvia monimediaisia ratkaisuja. Vertailussa on hyvä ottaa myös huomioon tavoittavuus ja mediaympäristön luotettavuus”, Nurmikari vinkkaa.

Ennen kilpailutusta järjestetty markkinakeskustelu auttaa asettamaan kampanjan oikeaan hintaluokkaan. Liian korkeaksi tai matalaksi määritelty hinta voi pahimmillaan johtaa koko kilpailutuksen epäonnistumiseen.   

Käänteisessä kilpailutuksessa tarjouspyynnön tekijän ei tarvitse tietää kaikkea mediatuotteista ja -ratkaisuista, vaan tarjouksen tekee markkinoinnin ammattilainen parhaan osaamisensa mukaan. 

Lieksan kaupunginjohtajan rekrytointikampanja onnistui hyvin. Hakemuksia saatiin yli 40 kappaletta, ja kampanja tuki tavoitetta Lieksan tunnettuuden kasvattamiseksi. 

Kuva: Lieksan kaupunki

Tutustu Kuntamarkkinoinin menestystarinoihin:

Kuntamarkkinointi

Tagit

Natiivimainonta Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • ”Jääkaapin ovessa se taas oli” – Kalusteverstas luottaa näkyvyyteen HS Aluemarkkinoissa ja saa siitä hyviä tuloksia

    Julkaistu
    21.8.2025
    Yrittäjä Pekka Lahtinen uskoo, että brändäys ei ole vain suurten yritysten etuoikeus. Säännöllinen mainonta HS Aluemarkkinoissa on ollut ratkaiseva tekijä Kalusteverstaan asiakaskunnan kasvattamisessa. Kun näkyvyys on kohdallaan, tuloksellisuus seuraa perässä.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • LähiTapiola sai huipputuloksia natiivimainonnalla

    Julkaistu
    25.6.2025
    Natiivikampanja nousi LähiTapiolan vuoden toistaiseksi parhaaksi mediatoimenpiteeksi ja osoitti, että vaikuttava tarina voi tehdä vaikeasta aiheesta lähestyttävän.
    Lue asiakastarina
  • Rajoja rikkovaa rohkeutta

    Julkaistu
    23.6.2025
    Bauhaus toteutti Sanoman kanssa näkyvän ja vaikuttavan markkinointiteon.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland