Käänteinen kilpailuttaminen sopii kaikille
Mediaratkaisujen kilpailuttaminen on haastavaa, koska eri toimijoilla on keskenään hyvin erilaisia vaihtoehtoja.
Käänteinen kilpailuttaminen on julkisen sektorin erityispiirre, mutta se sopii Client Manager Johanna Nurmikarin mukaan kaikenlaisille asiakkaille.
Käänteisessä kilpailutuksessa kampanjan budjetti on määritelty etukäteen, jolloin kumppanin valinta perustuu pelkästään laatutekijöihin.
Markkinakeskustelu käynnistää laadukkaan kilpailutuksen
Lieksan kaupunki haki hiljattain kaupunginjohtajaa. Nurmikari pitää Lieksan kaupunginjohtajan rekrytointikampanjaa malliesimerkkinä hyvin toteutetusta kilpailutuksesta.
Aluksi käytiin markkinakeskustelu, jossa kartoitettiin minkä arvoinen kampanja voisi tulla kyseeseen. Kun 15 000 euron budjetti oli haarukoitu, lähtivät viralliset tarjouspyynnöt.
”Valintaperusteet olivat laadulliset. Pisteytimme eri tarjoajien välillä kampanjan sisällön kokonaisuuden, näkyvyyden eri kanavissa sekä vaikuttavuuden”, kertoo Lieksan kaupungin hallintojohtaja Sari Leinonen.
Kilpailutus ratkesi Sanoman eduksi. Valinnan ratkaisi selkeä, monimediallinen kampanjakokonaisuus.
”Tavoitteena oli tavoittaa mahdollisimman tehokkaasti viran kelpoisuusehdot täyttäviä henkilöitä ja saada heidät kiinnostumaan ja hakemaan virkaa. Kampanjan toivottiin lisäävän myös Lieksan tunnettuutta ja vahvistavan positiivista mielikuvaa paikkakunnasta”, Leinonen kertoo.
Kampanjakokonaisuus sisälsi rekrytointi-ilmoituksen Helsingin Sanomissa, natiiviartikkelin HS.fi:ssä, artikkeliin ohjaavaa digimainontaa sekä kohdennettua bannerimainontaa julkiselle sektorille.
”Tarjouksessa perusteltiin hyvin eri kanavien käyttöä”, Leinonen kiittää. ”Mukana oli valtakunnallisesti tavoittavia digimedioita, ja kampanjassa oli huomioitu monikanavaisuus, kattavuus ja laajuus. Yhteistyö sujui hyvin, ja yhteydenpito oli aktiivista ja säännöllistä. Jatkuvasti pidettiin huolta siitä, että aikataulu pysyi.”
Käänteinen kilpailuttaminen auttaa vertailussa
Julkisella sektorilla on lain mukaan pakko kilpailuttaa yli 60 000 euron hankinnat. Kaupungilla ja kunnilla on lisäksi omia euromääräisiä rajojaan kilpailutukseen.
”Käänteinen kilpailutus sopii kaikille yrityksille, jotka haluavat oikeasti vertailla eri ratkaisuja. Työkustannukset kannattaa pyytää erikseen mediabudjetista ja suosia dataan perustuvia monimediaisia ratkaisuja. Vertailussa on hyvä ottaa myös huomioon tavoittavuus ja mediaympäristön luotettavuus”, Nurmikari vinkkaa.
Ennen kilpailutusta järjestetty markkinakeskustelu auttaa asettamaan kampanjan oikeaan hintaluokkaan. Liian korkeaksi tai matalaksi määritelty hinta voi pahimmillaan johtaa koko kilpailutuksen epäonnistumiseen.
Käänteisessä kilpailutuksessa tarjouspyynnön tekijän ei tarvitse tietää kaikkea mediatuotteista ja -ratkaisuista, vaan tarjouksen tekee markkinoinnin ammattilainen parhaan osaamisensa mukaan.
Lieksan kaupunginjohtajan rekrytointikampanja onnistui hyvin. Hakemuksia saatiin yli 40 kappaletta, ja kampanja tuki tavoitetta Lieksan tunnettuuden kasvattamiseksi.
Kuva: Lieksan kaupunki
Tutustu Kuntamarkkinoinin menestystarinoihin: