Sisältöyhteistyö Radio Rockin Korporaation kanssa teki seutukaupunki Iisalmesta yrityksineen puheenaiheen
Katso yllä olevalta videolta haastattelu ja kuule mitä Laura Koski, Iisalmen kaupungin markkinoinnin ja viestinnän suunnittelija kertoo kampanjasta.
Haaste
Iisalmen kaupungin mielikuvan vahvistaminen ja mielenkiinnon herättäminen seudun yritysten tarjoamia työmahdollisuuksia kohtaan.
Ratkaisu
laaja, juuri oikeiden kuulijoiden silmiin ja korviin osuva vaikuttajamarkkinointi- ja sisältöyhteistyökampanja Radio Rockin aamushow Korporaation kanssa.
Kokonaisuus sisälsi vierailun Iisalmessa ja sovituissa yrityskohteissa sekä tarinoiden ja kokemusten jakamisen aamushow’ssa vierailun jälkeen. Lisäksi kampanjaan kuului kilpailu, kisaan ohjaavat radiospotit, some-nostoja sekä digimainontaa.
Tämä kampanjakokonaisuus toi myös Iisalmelle kultaa vuosittaisessa kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa 2021.
Iisalmen kaupungin visio on olla vuonna 2030 Suomen houkuttelevin seutukaupunki. Visioon tähtäävää viestintää tehdään By Iisalmi -konseptin alla: Iisalmessa ihmeitä ei odoteta, vaan niitä tehdään.

"Kaikki, mitä meillä kuntamarkkinoinnin saralla suunnitellaan ja toteutetaan, lähtee kaupungin strategiasta: jokaisen toimenpiteen täytyy viedä meitä visiotamme kohti", kertoo Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski.
"By Iisalmi -konseptin taustalla on ihan aito tarve ja tilanne: meillä Ylä-Savossa on vahva teollisuuskeskittymä, jossa on paljon kansainvälisiä kasvuyrityksiä. Yritykset tarvitsevat jatkuvasti uutta, osaavaa ja innostunutta työvoimaa, joten on ollut luontevaa lähteä rakentamaan By Iisalmi -brändiä yhdessä."
Radio Rockin ohjelmayhteistyöpaketti laajennettuna juontajien, vuoden sisällöntekijänäkin palkitun Harri Moision ja Kim Sainion vierailulla Iisalmessa oli tehokasta vaikuttajamarkkinointia yhdistettynä vahvaan mediaan ja samalla suurin By Iisalmi -konseptin markkinointitoteutus vuonna 2020.
Mutta miksi ihmeessä juuri Radio Rock ja Korporaatio?
"Olimme tehneet radiota kuunnellessamme huomion, että Korporaation lähetyksiin soitetaan usein tehtaan työvuoron päätteeksi tai metsäkoneen nupista. Halusimme selvittää, olisiko Radio Rock media, joka tavoittaisi juuri sellaisia kuulijoita, joita tänne Iisalmen seudulle halutaan houkutella", kertoo Laura Koski.
Sisältöyhteistyön rakentajina Iisalmen kaupunki ja Sanoman luovat tuotannot
Kuntamarkkinoinnin asiantuntijamme Johanna Nurmikari oli jo aiemmin ollut yhteyksissä Iisalmeen kuntamarkkinoinnin mahdollisuuksiin liittyen. Data ja tiedot Radio Rockin ja Korporaation kuulijoista ja erilaisista mahdollisuuksista taajuuksilla olivatkin Johannan kautta helposti saatavilla.
"Olimme jo aiemmin käyneet keskusteluja Johannan kanssa ja huomanneet, että hänellä on asiantuntemusta asukasmarkkinointiin ja lisäksi hyvä mediatuntemus ja kohderyhmäajattelu. Johanna avasi keskustelun Radio Rockin suuntaan ja hänen kanssaan hoidimme kaiken itse sopimukseen saakka", kertoo Laura Koski prosessista.
Johanna Nurmikari tietää, että kuntamarkkinointi on haastavaa, ja suorastaan oma taiteenlajinsa.
"Kuntamarkkinoinnissa fyysistä myytävää tuotetta ei ole, vaan rakennettu mielikuva realisoituu esimerkiksi tonttien tai asuntojen kysynnäksi vasta todella monen mutkan kautta ja usein vasta pitkän ajan jälkeen.
Juuri siksi tällainen ohjelmayhteistyö onkin siihen tarpeeseen ihan parasta: siinä pääsee puheenaiheeksi juuri oikean kohderyhmän korviin."
![]()
Myös Laura Koski näkee brändiä ja mielikuvaa rakentavassa yhteistyössä yksittäistä mediakampanjaa suuremman arvon.
"Tällainen sisältöyhteistyö oli meille ihan uniikki mahdollisuus: pääsimme tekemään sisältökokonaisuuden, jossa juuri oikea, tunnistettu vaikuttajakaksikko toimi siltana Iisalmen brändin ja haluamamme kohderyhmän välillä."
Kun sopimus yhteistyöstä oli tehty, siirtyi pallo Sanoman Luovat tuotannot -tiimille, jonka kanssa kokonaisuus, aikataulut ja yksityiskohdat hiottiin kuntoon. Langat pysyivät koko ajan käsissä ja homma sananmukaisesti rokkasi.
"Yhteyshenkilöt hoitivat kokonaisuuden tosi hyvin, rennossa meiningissä, ja tuntui koko ajan siltä, että tässä ollaan yhdessä tekemässä hyvää juttua sekä kaupungille että radion kuuntelijoille."
Radio Rockin Korporaatio Iisalmessa: viikonlopun täydeltä ohjelmaa
Juontajat tulivat viikonlopuksi Iisalmeen vierailemaan paikallisissa yrityksissä. Ohjelmassa oli muun muassa Ponssen metsäkoneen koeajo sekä käynnit Olvilla ja Genelecillä. Lisäksi Iisalmen Peli-Karhujen juniorit olivat toivottamassa Kimin ja Harrin tervetulleeksi ja olivatpa juontajat myös kunniavieraina Iisalmen yrittäjien yhdessä järjestämässä Timpan ilta -juhlassa.
"Huolimatta siitä, että ohjelma oli tiivis ja kiristyvät koronaohjeistukset toivat soppaan oman mausteensa, oli juontajien vierailu todella onnistunut. Vaikka olemme itse paikallisia ja tiedämme, miten mahtavia yrityksiä täällä on, olimme lopulta kierroksen päätteeksi itsekin ihmeissämme siitä, miten hienoja juttuja täkäläisissä yrityksissä tehdään", nauraa Laura Koski.
Juontajien reissu oli luonnollisesti puheenaiheena Korporaation lähetyksissä. Lisäksi matkalta tehtiin videot, jotka julkaistiin sekä kampanjasivulla että somessa.
Kampanjaan kuului myös kilpailu, jossa kuulijoilta kysyttiin, millaista osaamista he toisivat Iisalmeen sekä radiospotit, joilla ohjattiin kilpailuun. Lisäksi pakettiin sisältyi bannerimainontaa Sanoman verkostossa.
Äänimaailmaan kytkettiin Iisalmen tunnuskappale, Kätfishin Ihmeentekijä-biisi ja ohjelmayhteistyötunnisteena Radio Rock Korporaatio.
Kuuntele, mitä Iisalmen reissusta juteltiin Radio Rockin Korporaatio lähetyksessä.
Yhteistyö teki kaupungista puheenaiheen
Juontajat tekivät matkastaan nostoja omiin some-kanaviinsa jo vierailuviikonloppuna. Kampanjan suurin vaikutus syntyi kuitenkin Korporaation aamulähetysten myötä, kun Harri ja Kim kertoivat kokemuksistaan kuulijoille.

"Olihan se yhdenlainen huipennus sille kaikelle tekemiselle, kun radiosta kuuli itsekin niitä kokemuksia ja tarinoita. Myös moni yrittäjä tuli sanomaan että tämä on kyllä hieno juttu, kuulinpa radiosta. Se teki todeksi sen, että se alkuperäinen ideamme välittyi ja tuli ihmisten mielissä todeksi."
Kampanja sai kosolti näkyvyyttä myös sosiaalisessa mediassa: postauksia tehtiin sekä Radio Rockin että Iisalmen kanavilla, ja myös paikalliset yritykset tekivät päivityksiä ja nostoja omiin kanaviinsa.
Ihmeitä tehdään yhdessä – kuntamarkkinointi vaatii rohkeutta
Iisalmessa mennään visiota kohti ihmeitä tekemällä myös tulevaisuudessa. Vaikuttajamarkkinointi toikin kaupungille hyviä tuloksia juuri uskalluksen takia: Iisalmen brändi annettiin rohkeasti vaikuttajien käsiin ja tämä heittäytyminen olikin tärkeä osa kampanjan onnistumista.
"Uskomme, että kuntamarkkinoijan pitää olla rohkea. Täytyy tuntea oma juttunsa ja sitten uskoa se valitun kumppanin tarkasteltavaksi ja antaa heidän nostaa siitä esiin omia huomioitaan. Siitä syntyy usein ihan uusia, hienoja näkökulmia", kuvaa Laura Koski prosessia.
"Vaikka olemmekin tietoisesti rakentamassa Iisalmen brändiä, syntyy se viime kädessä aina ihmisten mielissä. Ja toisaalta on itsekin kiva havaita ja yllättyä, että tällainenkin hyvä juttu meissä on."
Millaisia vinkkejä Laura Koski antaa muille kuntamarkkinoinnin parissa työskenteleville?
"Sanoisin, että ole aina aito: tunnista oman paikkakuntasi vahvuudet ja mahdollisuudet, sillä millään muulla ei voi erottua. Pintapuolista imagoa ei kannata rakentaa, jos se ei toteudu kohtaamisissa ja kanssakäymisissä paikan päällä. Kun luottaa omiin vahvuuksiin ja hioo viestejä teräviksi, resonoi markkinointi oikeiden ihmisten mielissä."
Kokonaisuus inspiroi myös Sanoman radiokanavien sisältötiimejä ja radioääniä, ja vastaavan tyyppisiä toteutuksia rakennetaan mieluusti jatkossakin.
"Tämä kokonaisuus oli todella innostava juontajillekin! Studiossa tapahtuvan perus-ohjelmayhteistyön lisäksi tietyt radiojuontajat matkustavat mielellään tutustumaan kuntien lisäksi erilaisiin paikkoihin, vaikkapa matkailukohteisiin tai yrityksiin, ja kertomaan siitä kuulijoilleen. Kokonaisen ohjelman tuotantoa ei kustannussyistä kannata siirtää toisaalle, mutta tällaisia reportaaseja ja videoita voidaan paikan päältä mainiosti tehdä", mainitsee Johanna Nurmikari.
Kaipaako kuntasi näkyvyyttä ja puheenaiheita?