Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vuoden sisällöntekijä on juontaja, toimittaja, Temppareiden analyysisetä ja podcastien tekijä

Harri Moisio ei voi ymmärtää niitä, jotka toteavat olevansa kyllästyneitä radiohommiin.
Harri Moisio
7.5.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Juontaja Harri Moisio on ehtinyt olla useamman kerran ehdolla Radiogaalan palkinnoille. Tänä vuonna kohdalle napsahti Vuoden sisällöntekijän titteli.

”Tunnustuksen saaminen tuntuu tietysti hyvältä. Olen ollut usein se paras palkinnotta jäänyt, kuin koulun juoksukilpailussa ikään”, Moisio naurahtaa.

Moision radioura alkoi 17-vuotiaana. Hänen silloiseen kotikaupunkiinsa Saloon oli vähän aikaisemmin perustettu paikallinen radio.

”Radion ensimmäinen ohjelmapäällikkö sattui olemaan naapurimme. Menin kysymään häneltä millaista työ paikallisradiossa on, kun siihen aikaan se oli vielä uutta. Hän pyysi minua tulemaan toimitukseen kahville. Nyt 31 vuotta myöhemmin olen tavallaan sillä samalla kahvireissulla edelleen.”

Moisio kävi viikonlopun mittaisen avustajakurssin, teki urheilujuttuja ja pääsi juontamaan lähetystäkin kesätyönä. Kun opinnot alkoivat Turun yliopistossa, oli luontevaa käydä kysymässä töitä Radio Auran Aallolta.

”Radiotyö oli kiva keino rahoittaa opintoja, mutta salakavalalla tavalla siitä tuli entistä enemmän ammatti. Ja kas kehveli, siinä kävikin niin, että kansantaloustieteen opinnot ovat yhä kesken, mutta radiohommat ovat jatkuneet. Vähän jäytää mielessä, että vieläkö minusta voitaisiin joku päivä maisteri leipoa.”

Missistä ministeriin, Bruce Oreckista Päivi Räsäseen

Sanoma tuli mukaan radiobisnekseen vuoden 2006 toimilupajaossa. Radio Rock ja Radio Aalto aloittivat vuoden 2007 alussa. Moisio on ollut Radio Rockissa mukana alusta saakka. Ensin tuottajan roolissa ja nyt jo kymmenen vuoden ajan juontajana Radio Rockin aamussa. Radio Rockilla Moision on pitänyt kiinnostus rockmusiikkiin ja toimituksen hyvä henki.

”Kuvaavaa on, että meillä on vaihtuvuus melko vähäistä. Itseni lisäksi mukana on muitakin alkuperäisiä sankareita. Rockmusiikkia soittavana ja rockin ilmiöitä tutkivana kanavana olemme selkeä markkinajohtaja, ja voittajan puolella on tietysti mukava olla.”

Moisio on saanut toteuttaa Radio Rockilla omia intohimojaan tekijänä. Rockin aamuissa käy vieraita missistä ministeriin.

”Kun joku sanoo, että on kyllästynyt radiohommiin, en voi ymmärtää mitä hän sillä tarkoittaa. Miten ihmeessä joku voi kyllästyä siihen, että saa pureutua asioihin, jotka ovat juuri sillä hetkellä yhteiskunnallisen keskustelun keskiössä.”

Mieleen jääneiden haastateltavien listalle Moisio nostaa Yhdysvaltain entisen suurlähettilään Bruce Oreckin, vaalikampanjan aikaan studiossa vierailleen tasavallan presidentin sekä poliitikko Päivi Räsäsen, joka ei hätkähtänyt mistään.

”Päivi Räsänen oli äärimmäisen ystävällinen ja mukava ihminen. Hän on ilmeisen tottunut siihen, että häntä lyödään edestä ja takaa hänen sanomistensa vuoksi.”

Analyysisetä päätyi  ruutuun kotisohvalta

Harri Moisio tunnetaan myös Temptation Island Extran kommentaattorina tai tuttavallisemmin kutsuttuna analyysisetänä.

”On itsellenikin mysteeri, miten päädyin Temppareihin. Olen aina tykännyt seurata televisiossa vallitsevia ilmiöitä, ja jostain syystä jumiuduin katsomaan parisuhdeohjelmia. Ilmeisesti sana oli jollakin tavalla kiirinyt. Kun Tempparit extraa alettiin suunnitella joitakin vuosia sitten, sain soiton tuotantoyhtiöstä. Ensi alkuun tuli mieleen, että oletteko nyt ihan varmoja kenelle olette soittaneet. Olen kuitenkin sukupolvea vanhempi kuin ohjelman osallistujat. Ajatus oli kuitenkin niin absurdi, että siihen oli pakko suostua melkein heti.”

Mihin podcasteja tarvitaan?

Radion ja Temppareiden lisäksi Moisio on tuttu podcasteista. Suplassa käynnistyi hiljattain viides kausi Miehet jotka muistavat -podcastista, jota Moisio tekee yhdessä Ilkka Ihamäen kanssa.

”Kun podcastit alkoivat yleistyä, mietin mihin ihmiset tällaisia tarvitsevat. Aikoinaan ajattelin matkapuhelimista ihan samalla tavalla. Mihin ihminen tarvitsee matkapuhelimen, jos hänellä kerran on toimiva puhelinkone ja puhelinluettelo kotonaan? Vähitellen tuli kuitenkin mieleen ajatus, että pitäisikö itsekin kokeilla tuota maailmaa.”

Moisio on kiitollinen siitä, että on päässyt tekemään podcasteja monipuolisesti. Hän on esimerkiksi tehnyt Telialle ONECast -teknologiapodcastia. Moisio toimii hostina, ja vieraat ovat jollakin tavalla teknologiaan linkittyviä. Esimerkiksi johtamisen professori Alf Rehnin Moisio keskusteli siitä, miten etätyö on muuttanut johtamista.

Vaikka kynnys podcastien tekemiseen on huomattavasti matalampi kuin radiojuontamiseen, Moisio kehottaa itsekriittisyyttä tekemiseen.

”Hyvä valmistelu on kaiken a ja o. Kannattaa pohtia, onko mielessä pyörinyt aihe sellainen, joka kantaa kymmenen noin puolen tunnin jaksoa. Kannattaa miettiä myös itseään podcastin kuluttajana: kuuntelisitko tuottamaasi sisältöä itse”, kuuluvat Moision vinkit podcast-sarjaa suunnitteleville.  

Ohjelmayhteistyö hyödyttää parhaillaan molempia osapuolia

Radiojuontajat ovat ohjelmayhteistyön ja vaikuttajamarkkinoinnin rautaisia ammattilaisia. Moision mieleen ovat jääneet erityisesti Nutriletin ja Kotipizzan kampanjat.

”Alkuvuodesta toteutimme Nutriletin kanssa monella tavoin tuloksellisen kampanjan. Kokeilin juontajakollegani Kim Sainion ja Tytti Junnan kanssa onnistuisimmeko saamaan Nutriletin tuotteilla ruokavaliomme vähän keveämmäksi. Olo keveni, mutta ei niin paljon, ettenkö olisi valmis tekemään yhteistyötä uudelleen.”

Kotipizzan kanssa Radio Rockin Korporaatio on tehnyt jo vuosien ajan ensin Hockeytuuria ja myöhemmin Sporttituuria. Ideana on, että kuuntelijat ovat saaneet kutsua Korporaation seuraamaan jotain paikallista urheilutapahtumaa, ja aamulähetys on tehty paikallisesta Kotipizzasta.

”Sporttituurissa yhdistyy hyvin Kotipizzan kanssa tehty markkinoinnillinen ja myynnillinen yhteistyö. Olemme olleet mukana jossain maakunnan urheilutapahtumassa ja tavanneet siellä ihmisiä, mikä on ollut itsellemmekin hyvää markkinointia. Olemme lisäksi saaneet vieraiksemme lähetykseen paikallisesti tunnettuja kiinnostavia ihmisiä, joita ei ehkä olisi tullut kutsuttua Helsinkiin saakka. Yhteistyön myötä olemme päässeet myös työmatkoille, mikä ei ole tässä ammatissa kovin tavallista. Sporttituurissa yhdistyy monta hienoa tekijää. Toivon ja uskon, että yhteistyö Kotipizzan kanssa jatkuu.”

Maailma saattoi menettää Harri Moisiossa hyvän kansantaloustieteilijän, mutta sai erinomaisen sisällöntekijän. 

Katso myös:

Kun kaikki suunnitelmat menivät pieleen…syntyi Kotipizzan Kotisporttituur

Sisältöyhteistyö Radio Rockin Korporaation kanssa teki seutukaupunki Iisalmesta yrityksineen puheenaiheen

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Radiokanavien alabrändit tekevät kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summan

    Suplaan on rakennettu kymmenen uutta nettiradiota tuttujen kanavabrändien alle, mikä tuo Sanoman audioverkostolle lisää tavoittavuutta.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut
    Julkaistu
    23.1.2025
    Lue lisää
  • Lisää tehoa kampanjointiin Jouluradiosta

    Aidon ja alkuperäisen Jouluradion 21. kausi käynnistyi 1. marraskuuta. Jouluradio on nyt ostavissa mainostajille ensimmäistä kertaa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.11.2024
    Lue lisää
  • Ainutlaatuinen aamuohjelma aloitti Loopilla, yhdistää radion ja live-podcastin

    Ohjelman juontajina toimii superkaksikko Mia ”Millu” Haataja ja Karoliina Tuominen. Suoran arkiaamun radiolähetyksen jälkeen ohjelma jatkuu Suplassa live-podcastissa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
  • Liiga käynnistyy – Classic Hits on mukana!

    Liigakausi starttaa 10.9. ja viime kauden tapaan Classic Hits selostaa kaikki Helsingin IFK:n ja Turun Palloseuran ottelut paikallisilla taajuuksillaan ja tietysti myös Suplassa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland