Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vuoden sisällöntekijä on juontaja, toimittaja, Temppareiden analyysisetä ja podcastien tekijä

Harri Moisio ei voi ymmärtää niitä, jotka toteavat olevansa kyllästyneitä radiohommiin.
Harri Moisio
7.5.2021
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Juontaja Harri Moisio on ehtinyt olla useamman kerran ehdolla Radiogaalan palkinnoille. Tänä vuonna kohdalle napsahti Vuoden sisällöntekijän titteli.

”Tunnustuksen saaminen tuntuu tietysti hyvältä. Olen ollut usein se paras palkinnotta jäänyt, kuin koulun juoksukilpailussa ikään”, Moisio naurahtaa.

Moision radioura alkoi 17-vuotiaana. Hänen silloiseen kotikaupunkiinsa Saloon oli vähän aikaisemmin perustettu paikallinen radio.

”Radion ensimmäinen ohjelmapäällikkö sattui olemaan naapurimme. Menin kysymään häneltä millaista työ paikallisradiossa on, kun siihen aikaan se oli vielä uutta. Hän pyysi minua tulemaan toimitukseen kahville. Nyt 31 vuotta myöhemmin olen tavallaan sillä samalla kahvireissulla edelleen.”

Moisio kävi viikonlopun mittaisen avustajakurssin, teki urheilujuttuja ja pääsi juontamaan lähetystäkin kesätyönä. Kun opinnot alkoivat Turun yliopistossa, oli luontevaa käydä kysymässä töitä Radio Auran Aallolta.

”Radiotyö oli kiva keino rahoittaa opintoja, mutta salakavalalla tavalla siitä tuli entistä enemmän ammatti. Ja kas kehveli, siinä kävikin niin, että kansantaloustieteen opinnot ovat yhä kesken, mutta radiohommat ovat jatkuneet. Vähän jäytää mielessä, että vieläkö minusta voitaisiin joku päivä maisteri leipoa.”

Missistä ministeriin, Bruce Oreckista Päivi Räsäseen

Sanoma tuli mukaan radiobisnekseen vuoden 2006 toimilupajaossa. Radio Rock ja Radio Aalto aloittivat vuoden 2007 alussa. Moisio on ollut Radio Rockissa mukana alusta saakka. Ensin tuottajan roolissa ja nyt jo kymmenen vuoden ajan juontajana Radio Rockin aamussa. Radio Rockilla Moision on pitänyt kiinnostus rockmusiikkiin ja toimituksen hyvä henki.

”Kuvaavaa on, että meillä on vaihtuvuus melko vähäistä. Itseni lisäksi mukana on muitakin alkuperäisiä sankareita. Rockmusiikkia soittavana ja rockin ilmiöitä tutkivana kanavana olemme selkeä markkinajohtaja, ja voittajan puolella on tietysti mukava olla.”

Moisio on saanut toteuttaa Radio Rockilla omia intohimojaan tekijänä. Rockin aamuissa käy vieraita missistä ministeriin.

”Kun joku sanoo, että on kyllästynyt radiohommiin, en voi ymmärtää mitä hän sillä tarkoittaa. Miten ihmeessä joku voi kyllästyä siihen, että saa pureutua asioihin, jotka ovat juuri sillä hetkellä yhteiskunnallisen keskustelun keskiössä.”

Mieleen jääneiden haastateltavien listalle Moisio nostaa Yhdysvaltain entisen suurlähettilään Bruce Oreckin, vaalikampanjan aikaan studiossa vierailleen tasavallan presidentin sekä poliitikko Päivi Räsäsen, joka ei hätkähtänyt mistään.

”Päivi Räsänen oli äärimmäisen ystävällinen ja mukava ihminen. Hän on ilmeisen tottunut siihen, että häntä lyödään edestä ja takaa hänen sanomistensa vuoksi.”

Analyysisetä päätyi  ruutuun kotisohvalta

Harri Moisio tunnetaan myös Temptation Island Extran kommentaattorina tai tuttavallisemmin kutsuttuna analyysisetänä.

”On itsellenikin mysteeri, miten päädyin Temppareihin. Olen aina tykännyt seurata televisiossa vallitsevia ilmiöitä, ja jostain syystä jumiuduin katsomaan parisuhdeohjelmia. Ilmeisesti sana oli jollakin tavalla kiirinyt. Kun Tempparit extraa alettiin suunnitella joitakin vuosia sitten, sain soiton tuotantoyhtiöstä. Ensi alkuun tuli mieleen, että oletteko nyt ihan varmoja kenelle olette soittaneet. Olen kuitenkin sukupolvea vanhempi kuin ohjelman osallistujat. Ajatus oli kuitenkin niin absurdi, että siihen oli pakko suostua melkein heti.”

Mihin podcasteja tarvitaan?

Radion ja Temppareiden lisäksi Moisio on tuttu podcasteista. Suplassa käynnistyi hiljattain viides kausi Miehet jotka muistavat -podcastista, jota Moisio tekee yhdessä Ilkka Ihamäen kanssa.

”Kun podcastit alkoivat yleistyä, mietin mihin ihmiset tällaisia tarvitsevat. Aikoinaan ajattelin matkapuhelimista ihan samalla tavalla. Mihin ihminen tarvitsee matkapuhelimen, jos hänellä kerran on toimiva puhelinkone ja puhelinluettelo kotonaan? Vähitellen tuli kuitenkin mieleen ajatus, että pitäisikö itsekin kokeilla tuota maailmaa.”

Moisio on kiitollinen siitä, että on päässyt tekemään podcasteja monipuolisesti. Hän on esimerkiksi tehnyt Telialle ONECast -teknologiapodcastia. Moisio toimii hostina, ja vieraat ovat jollakin tavalla teknologiaan linkittyviä. Esimerkiksi johtamisen professori Alf Rehnin Moisio keskusteli siitä, miten etätyö on muuttanut johtamista.

Vaikka kynnys podcastien tekemiseen on huomattavasti matalampi kuin radiojuontamiseen, Moisio kehottaa itsekriittisyyttä tekemiseen.

”Hyvä valmistelu on kaiken a ja o. Kannattaa pohtia, onko mielessä pyörinyt aihe sellainen, joka kantaa kymmenen noin puolen tunnin jaksoa. Kannattaa miettiä myös itseään podcastin kuluttajana: kuuntelisitko tuottamaasi sisältöä itse”, kuuluvat Moision vinkit podcast-sarjaa suunnitteleville.  

Ohjelmayhteistyö hyödyttää parhaillaan molempia osapuolia

Radiojuontajat ovat ohjelmayhteistyön ja vaikuttajamarkkinoinnin rautaisia ammattilaisia. Moision mieleen ovat jääneet erityisesti Nutriletin ja Kotipizzan kampanjat.

”Alkuvuodesta toteutimme Nutriletin kanssa monella tavoin tuloksellisen kampanjan. Kokeilin juontajakollegani Kim Sainion ja Tytti Junnan kanssa onnistuisimmeko saamaan Nutriletin tuotteilla ruokavaliomme vähän keveämmäksi. Olo keveni, mutta ei niin paljon, ettenkö olisi valmis tekemään yhteistyötä uudelleen.”

Kotipizzan kanssa Radio Rockin Korporaatio on tehnyt jo vuosien ajan ensin Hockeytuuria ja myöhemmin Sporttituuria. Ideana on, että kuuntelijat ovat saaneet kutsua Korporaation seuraamaan jotain paikallista urheilutapahtumaa, ja aamulähetys on tehty paikallisesta Kotipizzasta.

”Sporttituurissa yhdistyy hyvin Kotipizzan kanssa tehty markkinoinnillinen ja myynnillinen yhteistyö. Olemme olleet mukana jossain maakunnan urheilutapahtumassa ja tavanneet siellä ihmisiä, mikä on ollut itsellemmekin hyvää markkinointia. Olemme lisäksi saaneet vieraiksemme lähetykseen paikallisesti tunnettuja kiinnostavia ihmisiä, joita ei ehkä olisi tullut kutsuttua Helsinkiin saakka. Yhteistyön myötä olemme päässeet myös työmatkoille, mikä ei ole tässä ammatissa kovin tavallista. Sporttituurissa yhdistyy monta hienoa tekijää. Toivon ja uskon, että yhteistyö Kotipizzan kanssa jatkuu.”

Maailma saattoi menettää Harri Moisiossa hyvän kansantaloustieteilijän, mutta sai erinomaisen sisällöntekijän. 

Katso myös:

Kun kaikki suunnitelmat menivät pieleen…syntyi Kotipizzan Kotisporttituur

Sisältöyhteistyö Radio Rockin Korporaation kanssa teki seutukaupunki Iisalmesta yrityksineen puheenaiheen

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Muistatko vielä ajan, jolloin uuden vuoden jälkeiset tammialet olivat tarjoushaukan vuosittainen kultakausi? Ne ajat ovat takanapäin, sillä loppuvuodesta on tullut kuin varkain vuoden tärkein ostosralli – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti myyntisesonki.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    25.8.2023
    Lue lisää
    Black Friday ja joulusesonki on lahjaostosten aikaa
  • Tehdään oma podcast! Mitä se vaatii?

    Miten markkinoija voi hyödyntää podcasteja? Mitä podcastin tekeminen vaatii? Suplan Annika Takaniemi antaa vinkkejä podcastin tekemiseen. Kasper Kahila ja Katja Pyykkö puolestaan kertovat, miten markkinoija pääsee helpoiten mukaan podcastien maailmaan.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    11.7.2023
    Lue lisää
    Podcastit Pyykkö Kahila Takaniemi
  • Suomipopin kesä täyttyy tähdistä

    Radioaalloille palaava Susanna Laine saa juontopareikseen niin Konsta Hietasen, Cristal Snown kuin Sami Kurosenkin.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    20.6.2023
    Lue lisää
  • DJ:t käynnistävät HitMixin kesän juhannuksena

    HitMixin juhannus käynnistyy jo torstaina ja bileet jatkuvat kolmen päivän ajan yhtä soittoa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    19.6.2023
    Lue lisää
  • Aito Iskelmä tanssii kesään omalla rakkauslaulullaan

    Champs-Élyseen ritari syntyi yhteistyössä kuulijoiden kanssa. Laulusuorituksesta vastaavat Aito Iskelmän omat juontajat Hanna Kinnunen ja Marko Maunuksela.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    16.6.2023
    Lue lisää
  • Radio Rockin kesä: Miesten suosikkikanava on mukana tapahtumissa ympäri Suomen

    Rockmusiikilla on ollut tunnetusti suomalaisten sydämissä aina sijaa, mutta nyt rock elää jälleen uutta kukoistustaan. Tämä näkyy vahvasti radion kuuntelussa erityisesti miesten kohderyhmässä.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.6.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Kesä 2023 kuulostaa hyvältä – radio on ylivoimainen kesämedia

    Onko sinulla kesällä sanomista? Radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Tämä lienee markkinointi-ihmisten mieliä kautta aikain eniten kutkuttanut kysymys, eikä ihme. Tässä artikkelissa kerromme miten perehdyt tarkemmin kohderyhmääsi ja varmistat, että viestisi saavuttaa juuri heidät.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    14.4.2023
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland