Tampereelta lähtevään lentoliikenteeseen boostia: “Yhteistyö on ollut erinomaista”
Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere Oy on tehnyt Sanoman kanssa yhteistyötä vuosien ajan. Syksyllä 2023 aloitettiin lisäksi Pirkkalan lentoasemalta lähtevien suorien airBalticin lentojen markkinointitoimenpiteet.
“Tarpeemme oli levittää Lennä Tampereelta -viestiä yksityisasiakkaille Pirkanmaalla ja sen ympäristössä”, sanoo lentoliikenteen erityisasiantuntija Marja Aalto Business Tampere Oy:stä.
Sanoma valikoitui kumppaniksi laajojen ja monipuolisten mainonnan ratkaisujen sekä aiemmin tehdyn toimivan yhteistyön vuoksi.
“Pohdimme, kuinka saisimme rahalle vastinetta ja totesimme, että Sanoman kanavien avulla saamme parhaan kattavuuden ja tavoitamme ihmiset mahdollisimman laajasti”, Aalto sanoo.
Laajat markkinointimuodot käyttöön
Markkinointitoimenpiteiden tarkoituksena oli tavoittaa lentämisestä ja matkailusta kiinnostuneita ihmisiä Pirkanmaalla, Satakunnassa, Keski-Suomessa, Kanta-Hämeessä ja Etelä-Pohjanmaalla. Keinoiksi valikoituivat alueellinen TV-mainonta, natiivimainonta sekä tulospohjainen digimainonta Sanoman laajassa verkostossa.
Televisiomainontaa on tehty vuodesta 2023 asti kohdennetusti valituilla maantieteellisillä alueilla. Natiiviartikkeleita ja -videoita on julkaistu Aamulehti.fi-sivustolla sekä muussa Sanoman verkostossa. Lisäksi on tehty klikkipohjaista digitaalista mainontaa eri kanavissa (Teho CPC, Somenosto ja Dynaaminen Paraati).
“Ilta-Sanomat on kanavana äärettömän hyvä. Sanomalla on myös todella hyvät työkalut, joilla viesti voidaan kohdentaa alueellisesti. Voimme siis räätälöidä mainonnan eri alueille.”
Aalto arvostaa sitä, että mainontaa voidaan kohdentaa myös profiilin perusteella.
“Lähdimme esimerkiksi tavoittelemaan työikäisiä, keski-ikäisiä ja hieman vanhempia miesasiakkaita. Yleensä päätökset lomamatkasta tekee perheen äiti. Nyt lähdimme pohtimaan, missä kanavissa ja miten voisimme tavoittaa miehet.”
Aalto sanoo, että datan perusteella mainonta toimi todella hyvin ja oikea kohderyhmä tavoitettiin.
“On hienoa, että mainonnan avulla voidaan tavoittaa laaja yleisö, mutta myös spesifimpi kohderyhmä.”
Lue lisää: Data ja kohdentaminen
Sujuvaa yhteistyötä eri osapuolten välillä
Aalto sanoo, että mainonta käynnistettiin hyvässä yhteisymmärryksessä ja avoimesti kommunikoiden.
“Kävimme aloituspalaverissa läpi tarpeemme ja strategiamme, ja pohdimme yhdessä, mitä haluamme viestiä ja miten”, hän kertoo ja jatkaa:
“Arvostan sitä, että kävimme myös läpi pitkän aikavälin suunnitelmaa. On hienoa, että lähdimme rakentamaan kokonaisuutta, joka palastellaan pieniin osiin. Jos tarpeet muuttuvat matkan varrella, suunnitelmaa voidaan aina muuttaa.”
Business Tampereen mainosmateriaalit toteuttaa Jenga Markkinointiviestintä Oy. Yhteistyö Sanoman ja mainostoimiston välillä on toiminut sujuvasti.
“Viesti liikkuu hyvin eri osapuolten välillä. Vaikka emme itse olisi paikalla, Sanoma ja Jenga voivat keskustella suoraan keskenään. Tämä on toiminut todella hyvin”, Aalto sanoo.
Lue lisää, miksi syvempi kumppanuus kannattaa.
Tulokset näkyvät lentoliikenteessä
Aalto sanoo, että mainonnan tulosten mittaaminen on vaikeaa, sillä itse myynti tapahtuu lentoyhtiön päässä.
“Mainoksista ohjataan lentoontampereelta.fi-sivustolle, joten sitä kautta olemme nähneet, että liikenne on kasvanut merkittävästi”, hän sanoo ja jatkaa:
“Olemme olleet tyytyväisiä tuloksiin. Pystymme seuraamaan, mikä Pirkkalasta lähtevien lentojen käyttöaste on. Matkustajat ovat löytäneet lennoille hyvin, joten mainokset ovat osuneet maaliin.”
Aalto kiittelee Sanomaa henkilökohtaisesta palvelusta ja joustavasta yhteistyöstä.
“Yhteistyö on ollut erinomaista ja toimivaa. Meidän välillemme on syntynyt luottamus ja kumppanuus. Mielestäni sillä on suuri merkitys, kenen kanssa töitä tehdään. Kyse on kuitenkin aina ihmisten välisestä tekemisestä.”
Haluatko jutella markkinoinnistasi asiantuntijamme kanssa?
Varaa nyt maksuton keskusteluhetki kanssamme, niin pallotellaan ideoita yhdessä!
Sanoman asiantuntijat ovat apunasi ja läsnä ympäri Suomen
Lähes kaikki suomalaiset (97 %) viettävät aikaa medioidemme parissa, joten tavoitamme sinunkin asiakkaasi. Tutustu oman alueesi mahdollisuuksiin ja valmiisiin mainosratkaisuihin valitsemalla ensin alueesi kartalta