Valkeakosken kaupungin Talonäyttely saavutti suursuosion monikanavaisen kuntamarkkinoinnin avulla
Valkeakosken kaupunki kaipasi uusia asukkaita, joten vuonna 2024 päätettiin tehdä suuren volyymin kampanja, jolla tavoitettaisiin potentiaalista yleisöä. Sanoman avulla tavoitteissa onnistuttiin jopa paremmin, kuin oli osattu odottaa.
Idea kampanjaan lähti liikkeelle vuodesta 2009, jolloin Valkeakoskella järjestettiin valtakunnalliset Asuntomessut ja muuttoliike lähti kasvuun.
“Vuonna 2015 ryhdyimme pohtimaan, pitäisikö järjestää uudet messut. Päätimme kuitenkin pitää oman messutapahtuman, jossa esittelisimme pieniä, edullisia taloja, jotka puhuttelevat paremmin meidän kohderyhmäämme”, kertoo Valkeakosken kaupungin markkinointipäällikkö Petri Ahonen.
Ensimmäinen Talonäyttely pidettiin vuonna 2017 ja se osoittautui erittäin toimivaksi konseptiksi. Niinpä vuonna 2024 päätettiin järjestää uusi Talonäyttely. Markkinointikumppaniksi valikoitui Sanoma, jonka kanssa oli tehty yhteistyötä aiemminkin.
“Näyttely onnistui erinomaisen hyvin ja tavoitimme juuri oikeanlaista yleisöä”, Ahonen kiittelee.
Alueellinen mainonta kuntamarkkinoinnin tukena
Talonäyttelyä markkinoitiin monikanavaisesti.
“Aamulehti ja Valkeakosken Sanomat ovat olleet meille tärkeitä medioita ja markkinointikanavia jo pitkään. Kun niistä tuli osa Sanomaa, saimme koko Sanoma-konsernin muskelit käyttöömme. Pystyimme hyödyntämään printtimainonnan lisäksi myös digiä ja monikanavaisuutta”, Ahonen sanoo.
Vuoden 2024 Talonäyttely toteutettiin vastaavalla konseptilla kuin edellinen. Markkinointibudjetti nostettiin Sanoman kanavissa noin 40 000 euroon.
“Saimme käyttöömme Sanoman kattavan digiverkoston, jonka avulla tavoitimme laajemman yleisön. Lisäksi teimme Aamulehteen liitteeksi näyttelyjulkaisun, jota jaoimme myös portilla kaikille messuvieraille”, Ahonen sanoo.
Digimainontaa toteutettiin display-mainonnan avulla Sanoman kanavissa sekä valkeakoskensanomat.fi -etusivun kiinteällä digipaikalla. Lisäksi toteutettiin alueellista televisiomainontaa, jota on tehty satunnaisesti aiemminkin. Kyseessä oli Nelosen alueellinen Total TV -kampanja.
Alueellisella mainonnalla pyrittiin tavoittamaan potentiaalisia näyttelyasiakkaita Pirkanmaan alueelta, sillä se on Valkeakosken kaupungille tärkein markkina-alue.
“Valkeakoskelle muutetaan Tampereen vetovoiman imussa”, Ahonen sanoo.
Tavoitteet saavutettiin vaikeista ajoista huolimatta
Ahonen kertoo, että kampanjan tavoitteena oli näyttelytapahtuman markkinointi, kaupungin tunnettuuden lisääminen ja asunnon ostamisesta tai rakentamisesta kiinnostuneen yleisön houkuttelu alueelle.
“Näyttelyn avulla houkuttelimme ihmisiä tutustumaan siihen, millaisia taloja ja tontteja Valkeakoskelta voi saada. Pyrimme luomaan positiivisen muistijäljen, mikäli talon tai tontin ostaminen tai esimerkiksi kotimaan matkailu tulee ajankohtaiseksi”, Ahonen täsmentää.
Tavoitteissa onnistuttiin hyvin.
“Yli 40 prosenttia kävijöistä oli aikeissa tehdä asuntokauppaa tai rakentaa, joten saimme juuri ne ihmiset paikan päälle, jotka halusimmekin”, Ahonen sanoo ja jatkaa:
“Saimme myös näyttelyyn osallistuneilta talotehtailta palautetta, että he saivat näyttelyn aikana sekä myös sen jälkeen kauppaa aikaiseksi. Yritykset ovat olleet erittäin tyytyväisiä tähän, sillä tämä vuosi on ollut koko Suomessa kaikkien aikojen hiljaisin rakentamisen saralla.”
Lisäksi Talonäyttelyn jälkeen messualueelta ja sen lähistöltä on myyty yli 20 tonttia kuluneen syksyn ja talven aikana.
Valkeakosken kaupunki luottaa Sanomaan
Ahonen kiittelee Sanomaa onnistuneesta yhteistyöstä ja saavutetuista tuloksista.
“Kaikki toimi hyvin. Meillä on Sanoman päässä pitkäaikaisia yhteyshenkilöitä, jotka tuntevat meidän tarpeemme. Palvelu on joustavaa ja muutoksiin reagoidaan nopeasti”, hän sanoo ja jatkaa:
“Sanomalla on tuotevalikoimassaan juuri sellaiset ratkaisut, jotka palvelevat meitä. Lisäksi olemme saaneet heiltä hyvää asiantuntemusta esimerkiksi mainonnan kohdentamisesta digimaailmassa.”
Kiinnostuitko?
Sanoma on kuntamarkkinoinnin kumppani ympäri Suomen. Tutustu kuntamarkkinoinnin ratkaisuihin tarkemmin ja ota yhteyttä asiantuntijoihimme.
Tutustu oman alueesi mahdollisuuksiin ja valmiisiin mainosratkaisuihin valitsemalla ensin alueesi kartalta