Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Come on Sotkamoon! Sotkamon retrohenkinen kampanja palkittiin Sanoman kauden parhaana alueellisena kampanjana

Humoristinen toteutus erottui edukseen muusta mainonnasta.
14.5.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Sotkamon kunta otti viime kesänä kuntamarkkinointiinsa käyttöön uuden kampanjailmeen, joka perustui teemaan Lomalla 365, eli Sotkamossa asuessasi olet lomamoodissa joka päivä. 

Hyvän vastaanoton saanutta uutta teemaa jatkettiin talvikampanjalla, jonka tähtenä esiintyi kesän kampanjan tapaan kunnanjohtaja Mika Kilpeläinen. 

”Halusimme saada kampanjalla näkyvyyttä ja erottua. Kuntakentän markkinoinnissa käytetään paljon samoja argumentteja, joilla erottuminen on vaikeaa. Ei ole tarkoituksenmukaista tehdä kädenlämpöistä, sillä sellainen ei oikein toimi missään”, kertoo Sotkamon kunnan viestintäasiantuntija Heidi Hanhela. 

Sotkamossa on seurattu tiiviisti, mitä esimerkiksi Porissa tapahtuu. 

”Pori uskaltaa tehdä kuntamarkkinointia täysin eri tavalla ja on saanut ihan huikeata näkyvyyttä. Pori on toiminut meille inspiroivana esimerkkinä. Meille on ollut tärkeää, että kampanja ei ole mikään erillinen viestinnän ponnistelu vaan teko, johon halutaan yhteisesti sitoutua.” 

Come on Sotkamoon -talvikampanja koostui alueellisesta digimainonnasta, radiosta, videokampanjasta Ruudussa sekä Facebook ja Youtube -kampanjoista.

”Kampanja on helppo toteuttaa alueellisesti, kun käytössä ei ole valtavan suuria budjetteja. Kohderyhmämme tulevat myös hyvin huomioiduksi, sillä tavoittelimme kampanjalla lähimaakuntien, Pohjois-Pohjanmaan, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan, asukkaita. Meillä on tutkimustietoa siitä, että Sotkamoon sidokselliset käyvät muun muassa opiskelemassa viereisissä maakunnissa. Haluamme herätellä ajatuksia siitä, olisiko paluu Sotkamoon kuitenkin mahdollinen.” 

”Kampanjalla oli loistava mediamix”

Markkinointi on Heidi Hanhelan mukaan yksi tärkeä keino kunnan elinvoiman tukemiseksi. Sotkamon kunnan asukasluku on pysytellyt suurin piirtein samoissa lukemissa, vaikka Kainuussa väkiluku vähenee. 

”Myyntiargumenttien, eli niiden faktojen, joiden takia meillä on hyvä asua, pitää olla kunnossa. Täytyy olla työtä, hyvät palvelut ja harrastusmahdollisuudet. Sanoman mediankäyttösegmentit on muodostettu hyvin, ja niitä olemme pystyneet hyödyntämään tässäkin kampanjassa.” 

Kampanja kiinnosti laajasti kaikenikäisiä ja tavoitti poikkeuksellisen hyvin 15–24-vuotiaita nuoria. 

Sotkamon kunnan yhteistyö Sanoman kanssa on tiivistä ympäri vuoden. 

”Sanoman yhteyshenkilömme Johanna Nurmikari sparrailee kanssamme jatkuvasti. Ilman Johannaa emme olisi pystyneet tekemään tätä kampanjaa niin laajasti. Hän tuntee tapamme toimia monen vuoden ajalta ja tarjoaa meille vain sitä, mikä on meille parasta. Meidän ei tarvitse ratkaista myöskään teknisiä asioita, kun Sanoman tiimi on auttamassa. Tulokset kertovat, että kampanjan mediamix oli ihan loistava. Saimme videolle tosi hienosti näkyvyyttä Sanoman eri kanavissa”, Hanhela kiittää.  

Kampanjassa kokeiltiin mainioin tuloksin myös visaa, jossa arvuuteltiin kampanjassa esiintyvän hahmon henkilöllisyyttä. Onko kyseessä Jone Riksusta, matkailukeisari Kalevi Keihänen vai sittenkin kunnanjohtaja Mika Kilpeläinen? 

”Hyvä kumppanuus säästää aikaa ja rahaa” 

Pienen kunnan resurssitilannetta helpotti se, että Sanoma hoiti kampanjan kaikki aktivoinnit somemarkkinointi mukaan lukien. 

Jos meidän pitäisi itse ruveta operoimaan tällaista mediapalettia, siihen ei olisi tämänkokoisilla resursseilla minkäänlaista mahdollisuutta. Hyvä kumppanuus säästää aikaa ja rahaa. Hyvä kumppani tarjoaa suoraan sen, mikä istuu tarpeeseemme. Sanoma on ollut meille vuosien ajan sellainen.

Heidi Hanhela
Viestintäasiantuntija
Sotkamon kunta

Onnea Sotkamo ja mainostoimisto Dirty Agency!

Suomi on täynnä toimivaa mainontaa, joka ansaitsee roppakaupalla kehuja ja kunniaa. Paras paikallinen -kunniamaininta nostaa valokeilaan paikallisia mainostajia, jotka ovat onnistuneet innostamaan, liikuttamaan tai jääneet kohderyhmänsä mieleen.

Kampanjan elementit

Audiospotti

Teaser-video

Kiinnostuitko?

Alueellinen mainonta

Tavoita oman alueesi asukkaat.

Lue lisää

Tagit

Audio & radio Digiratkaisut TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland