Vantaan kaupungin selkokielinen joulukalenteri herätti kiinnostusta
Selkokieli on Vantaan kaupungille tärkeä asia.
”Selkosuomi on yksi kaupunkimme virallisista kielistä. Olemme ensimmäisenä kuntana lähteneet laajasti tuottamaan selkokielistä sisältöä. Halusimme, että tietoisuus tästä leviää mahdollisimman laajasti, sillä selkokieltä tarvitsee moni. Meillä on kunnianhimoinen tavoite, että jossain vaiheessa lähes kaikki sisältömme olisi saatavilla myös selkokielellä”, kertoo Vantaa.fi:n päätoimittaja ja sisältövastaava Johanna Hytönen.
Vaikka Vantaan kaupungin sivuilla onkin paljon käyttäjiä, sisältöä täytyy jaella ja markkinoida käyttäen erilaisia kaupallisia keinoja, jotta viesti saadaan ihmisten ulottuville.
Vantaa haastaa muitakin julkisia organisaatioita selkokielisyyteen
Joulukalenterikampanjan tavoitteena oli herättää kaupunkilaisten kiinnostusta siihen, että päätöksentekoon ja ihmisten arkiseen elämään liittyvistä asioista löytyy sisältöä selkokielellä.
”Monia asioita voidaan pitää vaikeina sen vuoksi, että käytetyt termit ovat hankalia. Haluamme laskea kynnystä siihen, että ihmiset uskaltavat lähteä etsimään tietoa ja kiinnostuvat kaupungin asioista ja päätöksenteosta”, Hytönen kertoo.
Sanoman verkostossa julkaistulla joulukalenterilla avattiin humoristisella ja itseironisella kulmalla termejä, jotka saattavat herättää kummastusta.
”Toisena tavoitteena meillä oli haastaa muita kuntia ja julkisia organisaatioita selkokielisyyteen. Tiedän, että monet julkiset organisaatiot ovat lähteneet tässä hienosti liikkeelle. Haluamme pitää tätä asiaa esillä ja kannustaa muitakin mukaan.”
Kampanja toimi Sanoman verkostossa paremmin kuin somessa
Hytönen on tyytyväinen kampanjan tuloksiin.
”Tulokset olivat vielä paremmat kuin uskalsimme odottaa. Herätimme uteliaisuutta vähän erikoisemmalla joulukalenterilla. Visuaalinen lähestymistapa ja lämminhenkinen kuvitus herätti ihmisten huomion. Onnistuneet ja nokkelat tekstit sekä hyvät toimintakehotteet innostivat klikkaamaan. Älyä kutitteleva lähestymistapa kiinnosti selkeästi ihmisiä. Sanoman verkosto on mediaympäristönä sellainen, että se tavoittaa paljon ajattelevia ihmisiä.”
Yhteistyö Sanoman kanssa sujui Hytösen mukaan mutkattomasti.
Asiat hoituvat, ja mediaympäristö on laadukas ja turvallinen. Luotamme kumppaniin, joka tuntee oman mediansa ja osaa ehdottaa parhaita lähestymistapoja raameihimme.”
Vantaan kaupungilla on pitkä perinne joulukalenterista sosiaalisen median kanavissa.
”Kannattaakin ottaa ainakin Instagramissa @vantaankaupunki seurantaan, jotta tulevat kalenterit eivät mene ohi”, Hytönen vinkkaa.
”Nyt halusimme käyttää mahdollisuuden tuoda joulukalenteriamme laajemmin esille. Kampanjana tämä menestyi paremmin kuin somessa. Viestimme välittyi hyvin uutismedian kontekstissa. Kampanjan menestys osoittaa, että arvot kohtasivat. Kävijät eivät olisi kiinnostuneet kampanjasta, jos se ei olisi vastannut heidän arvojaan ja kiinnostuksen kohteitaan.”