Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Vantaan kaupungin selkokielinen joulukalenteri herätti kiinnostusta

Digikampanja Sanoman verkostossa onnistui yli odotusten.
11.3.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Selkokieli on Vantaan kaupungille tärkeä asia. 

”Selkosuomi on yksi kaupunkimme virallisista kielistä. Olemme ensimmäisenä kuntana lähteneet laajasti tuottamaan selkokielistä sisältöä. Halusimme, että tietoisuus tästä leviää mahdollisimman laajasti, sillä selkokieltä tarvitsee moni. Meillä on kunnianhimoinen tavoite, että jossain vaiheessa lähes kaikki sisältömme olisi saatavilla myös selkokielellä”, kertoo Vantaa.fi:n päätoimittaja ja sisältövastaava Johanna Hytönen. 

Vaikka Vantaan kaupungin sivuilla onkin paljon käyttäjiä, sisältöä täytyy jaella ja markkinoida käyttäen erilaisia kaupallisia keinoja, jotta viesti saadaan ihmisten ulottuville. 

Vantaa haastaa muitakin julkisia organisaatioita selkokielisyyteen

Joulukalenterikampanjan tavoitteena oli herättää kaupunkilaisten kiinnostusta siihen, että päätöksentekoon ja ihmisten arkiseen elämään liittyvistä asioista löytyy sisältöä selkokielellä. 

”Monia asioita voidaan pitää vaikeina sen vuoksi, että käytetyt termit ovat hankalia. Haluamme laskea kynnystä siihen, että ihmiset uskaltavat lähteä etsimään tietoa ja kiinnostuvat kaupungin asioista ja päätöksenteosta”, Hytönen kertoo. 

Sanoman verkostossa julkaistulla joulukalenterilla avattiin humoristisella ja itseironisella kulmalla termejä, jotka saattavat herättää kummastusta. 

”Toisena tavoitteena meillä oli haastaa muita kuntia ja julkisia organisaatioita selkokielisyyteen. Tiedän, että monet julkiset organisaatiot ovat lähteneet tässä hienosti liikkeelle. Haluamme pitää tätä asiaa esillä ja kannustaa muitakin mukaan.”

Kampanja toimi Sanoman verkostossa paremmin kuin somessa 

Hytönen on tyytyväinen kampanjan tuloksiin. 

”Tulokset olivat vielä paremmat kuin uskalsimme odottaa. Herätimme uteliaisuutta vähän erikoisemmalla joulukalenterilla. Visuaalinen lähestymistapa ja lämminhenkinen kuvitus herätti ihmisten huomion. Onnistuneet ja nokkelat tekstit sekä hyvät toimintakehotteet innostivat klikkaamaan. Älyä kutitteleva lähestymistapa kiinnosti selkeästi ihmisiä. Sanoman verkosto on mediaympäristönä sellainen, että se tavoittaa paljon ajattelevia ihmisiä.”

Yhteistyö Sanoman kanssa sujui Hytösen mukaan mutkattomasti. 

Asiat hoituvat, ja mediaympäristö on laadukas ja turvallinen. Luotamme kumppaniin, joka tuntee oman mediansa ja osaa ehdottaa parhaita lähestymistapoja raameihimme.”

Johanna Hytönen
Vantaa.fi:n päätoimittaja ja sisältövastaava
Vantaan kaupunki

Vantaan kaupungilla on pitkä perinne joulukalenterista sosiaalisen median kanavissa.  

”Kannattaakin ottaa ainakin Instagramissa @vantaankaupunki seurantaan, jotta tulevat kalenterit eivät mene ohi”, Hytönen vinkkaa.

”Nyt halusimme käyttää mahdollisuuden tuoda joulukalenteriamme laajemmin esille. Kampanjana tämä menestyi paremmin kuin somessa. Viestimme välittyi hyvin uutismedian kontekstissa. Kampanjan menestys osoittaa, että arvot kohtasivat. Kävijät eivät olisi kiinnostuneet kampanjasta, jos se ei olisi vastannut heidän arvojaan ja kiinnostuksen kohteitaan.”

Kiinnostuitko? 

Tuloksellisia ratkaisuja kaikkiin digimainonnan tarpeisiin

Tutustu täällä

Kuntamarkkinoinnin kumppanisi ympäri Suomen

Lue lisää

Ota yhteyttä

Tagit

Digiratkaisut Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland