Kuntamarkkinointi on enemmän kuin kampanja
Keväällä 2019 julkistettu ensimmäinen Väestöennuste 2040 herätti suomalaiset miettimään, haluammeko antaa maaseudun kuihtua olemattomiin. Pandemia-aika rysäytti suuren osan suomalaisista kerralla etätöihin.
Mökeille ja väljemmille seuduille siirtyminen loikin kuntamarkkinoinnille momentumin, josta hyötyvät niin maaseutukunnat kuin pienemmät kaupungitkin, kirjoittaa Sanoman julkisen sektorin Client Manager Johanna Nurmikari.
Kuntamarkkinointi on sekä brändäämistä että saatavilla olemista
Kuntamarkkinointi on aina enemmän kuin mainoskampanja. Kunnan tapahtumat, teatterit ja konserttitalot, matkailu ja rekrytointiviestintä luovat mielikuvaa sekä asukkaille että kunnan ulkopuolelle.
Kuntamarkkinoinnin tehtävä on löytää kunnan vahvuudet ja ainutlaatuisuus, ja tehdä ne sekä näkyväksi että saavutettavaksi mahdollisille uusille kuntalaisille. Yksittäinen kampanja ei käännä muuttotappiota voitoksi, vaan kyse on pitkäjänteisestä, järjestelmällisestä työstä. Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset voivat nopeastikin kääntää muuttoliikkeen suuntaa. Silloin hyötyvät kunnat, jotka ovat jo muuttajan mielessä.
Case Sotkamo: jatkuva yhteistyö mahdollistaa tulosvetoisen kuntamarkkinoinnin
Sanoma ja Sotkamon kunta ovat tehneet kuntamarkkinoinnin yhteistyötä jo muutaman vuoden ajan. Sotkamon markkinointikampanjoiden sydän on Finnish Web Awards -palkinnon saanut kampanjasivu Kotipesä Sotkamo, jonne on kerätty potentiaalisille asukkaille merkittävä tieto helposti saataville.
Sivustolle ohjataan alueellista ja valtakunnallista liikennettä Sanoman radio- ja bannerikampanjoilla sekä somesta. Kampanjat on toteutettu loma-aikoina: silloin tavoitetaan Sotkamossa ja lähialueilla liikkuvat matkailijat. Erityisesti urheilijat ja aktiiviliikkujat ovat mainiota kohderyhmää kunnan poikkeuksellisen hyvän harrastustarjonnan vuoksi. Ja työpaikkojakin Sotkamossa on.
Sivuston analytiikkaa seuraamalla nähdään heti eri kampanjoiden vaikutus, ja pitkällä tähtäimellä esim. Google-hakujen määrää on hyvä seurata yhdessä kunnan muuttajatilastojen kanssa. Tuloksista opitaan yhdessä.
Kuntamarkkinointi onnistuu kaikenkokoisilla budjeteilla
Onnistunut kuntamarkkinointi ei vaadi valtavaa budjettia, jos raha käytetään järkevästi. Tutkimusten mukaan monikanavaisuus tehostaa viestien perille menoa. Toisaalta myös tarkka kohdentaminen sekä mökkiläis- ja matkailijavirtojen hyödyntäminen kannattaa: tontteja nimittäin ostavat useimmiten ne, joilla on jo olemassa jokin yhteys kuntaan. Isompi budjetti puolestaan mahdollistaa näyttävät, luovat kampanjat, kuten ohjelmayhteistyöt ja vaikuttajamarkkinoinnin.
Sanomalta saat tarpeidesi mukaan vaikka koko paketin
Saat yhdeltä luukulta kampanjasivuston ja mediat: Sanoman televisio, radio, uutismedia, aikakauslehdet, videot, natiiviartikkelit ja bannerit – sekä Instagramin, Facebookin ja Google-hakusanat.
Käytössämme on valtava määrä tutkimuksia ja käyttäjädataa, jonka avulla tavoitat omalle kunnallesi potentiaalisimmat kohderyhmät.
Lue lisää vinkkejä kuntamarkkinointiin ja tutustu asiakastarinoihin sekä kirjoituksiin kuntamarkkinoinnista.