Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Kuukauden kamppiksen Kiroileva Hiili haastaa seuraamaan ostosten hiilijalanjälkeä

Kuukauden kamppis on Sanoman kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Tammikuun valinta on K-ryhmän Kiroileva Hiili.
Kiroileva hiili
5.2.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Kesko oli valittu viisi kertaa peräkkäin maailman vastuullisemmaksi kaupan alan yritykseksi. Tämä tieto oli kuitenkin jäänyt yhtiön vuosiraportteihin, eikä ollut päätynyt suuren yleisön tietoisuuteen.    

”Olemme jo useamman vuoden ajan miettineet miten kertoisimme vastuullisuusteoistamme niin, että ihmiset ymmärtäisivät mistä on kyse ja että se myös puhuttelisi laajasti”, Keskon päivittäistavarakaupan markkinointijohtaja Mia Ropponen kertoo.

Kesko pyöritteli erilaisia ideoita useiden luovien toimistojen kanssa, kunnes tuli puhelu Wörksiltä.

”Idea ei paljon selittelyjä kaivannut. Oivalsin heti, että siinä on potentiaalia. Wörks oli tehnyt pienen testin asiakkaiden suhtautumisesta ideaan, ja testin tulokset olivat oikein lupaavat”, Mia Ropponen kertoo.

Kiroileva siili -sarjakuvan piirtäjä Milla Paloniemi piirtää kaikki Kiroilevan Hiilen hahmot ja kirjoittaa käsin kaikki viestit.  

”Nyt meillä on selkeä tapa kertoa kymmenistä projekteistamme ja hankkeistamme, joita maailman vastuullisimman kaupan takana on.”

Kesko halusi kampanjaan ehdottomasti mukaan asiakkaiden aktivoitumismahdollisuuden. Kampanjan ensimmäisessä aallossa Kiroileva Hiili kannustaa lataamaan puhelimeen K-ryhmän sovelluksen, jonka avulla kuluttaja voi seurata omaa hiilijalanjälkeään.

”Emme kuitenkaan missään tapauksessa halua syyllistää ihmisiä heidän tekemistään valinnoista vaan tarjota kaikille kiinnostuneille mahdollisuuden miettiä vastuullisuutta ja ottaa pieniä askelia vastuullisempaan suuntaan. K-kaupan oven avaaminen on jo vastuullinen päätös”, Ropponen toteaa. 

Kiroileva Hiili on tavoittanut jo yli miljoona kuluttajaa, ja palaute on ollut pääosin kiittävää. Muutamia soraääniä Keskolle on kantautunut: on epäily, onko Kiroileva siili otettu luvatta käyttöön, tai kysytty onko kiroileminen Keskolle sopiva tyylilaji. Myös usko ilmastonmuutokseen jakaa kansaa. Jotkut kuluttajista ovat niin ahdistuneita, että ilmastonmuutoksesta ei saisi puhua enää yhtään mitään. 

”Viestien määrä tässä maailmassa on niin valtava, että pitää ottaa kovat keinot käyttöön, jotta saa huomiota ja ihmiset kiinnostumaan”, Ropponen naurahtaa. ”Olemme kiinni tässä hetkessä ja elämän realiteeteissa.”  

K-ostokset -palvelun hiilijalanjälkimittarissa oli ensimmäisen kampanjaviikon jälkeen 80 000 käyntiä.

”Palvelussa jo aiemmin olleessa kotimaisuusastemittarissa olimme päässeet 40 000 vierailuun. Palvelun kävijämäärä on siis tuplattu ensimmäisen viikon aikana.”

Kampanjassa on käytetty mediapalettia laajasti. Mukana on ollut printtiä, digiä, TV:tä, somea ja ulkomainontaa. Radiokampanja käynnistyy helmikuun aikana. Toisessa kampanja-aallossa maaliskuussa Kiroilevalla Hiilellä on uusi aihe, mutta samoissa teemoissa pysytään. Kampanja saa jatkoa koko vuoden ajan ja mahdollisesti pidempäänkin.   

Kiroileva Hiili esiintyi Hesarin etusivulla ensimmäisen kerran 13. tammikuuta. Tutkimuksen mukaan mainos tavoitti selvästi keskimääräistä paremmin, sen vaikuttavauus oli toimialan keskitasoa parempi, ja sitä pidettiin hauskana, oivaltavana ja muusta mainonnasta erottuvana. Kaiken kaikkiaan kampanja oli tutkimuksen mukaan todella onnistunut, ja lukijoiden mielestä se oli tärkeä ja merkityksellinen.

Onnea Kesko ja Kiroileva Hiili!

Tutustu muihin Kuukauden kamppiksiin

Tagit

Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Uutismedia Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland