Lomarengas on löytänyt toimivia yleisöjä Yleisöreportterin avulla
Miten tavoittaa mökinomistajat? Tähän tarpeeseen Lomarengas on hyödyntänyt Yleisöreportteria.
”Mökin omistajat ovat aika rajattu kohderyhmä, ja siksi tätä ryhmää on usein vaikea tavoittaa. Halusimme tietää, millaisia mökin omistajat ovat, mitä medioita he käyttävät ja mikä heitä kiinnostaa”, kertoo Mikko Murphy digitoimisto Comprendista.
Yleisöreportterin datasta selvisi, että mökin omistajissa painottuvat yli 45-vuotiaat miehet. Kiinnostuksen kohteina heillä on ilmastonmuutos ja ympäristö, autot sekä – ei kovin yllättäen – mökit.
”Kiinnostuksen kohteet olivat meille erittäin hyödyllistä tietoa. Olemme käyttäneet niitä kohdentamisen apuna esimerkiksi ohjelmallisessa ostamisessa ja somekanavissa, joissa voimme kohdentaa mainontaa samantapaisille yleisöille. Facebookissa pari näistä yleisöistä on toiminut erittäin hyvin: autoilu sekä koti ja puutarha. Datan avulla kohdennetuista kampanjoista on tullut hyviä tuloksia.”
Sanoman verkostossa Lomarengas on jatkanut hyvin toiminutta tulospohjaista mainontaa, jossa on käytetty look-a-like-yleisöjä.
Murphy pitää Sanoman mediankäyttösegmenttejä kiinnostavana apuna mainonnan kohdentamiseen.
”Laatutietietoiset tiedonhakijat, joka on yksi iso segmentti mökinomistajista, seuraavat eniten printtimainontaa. Se on potentiaalinen kanava tulevaisuutta ajatellen. Jos halutaan tavoittaa tietty asiakasryhmä, pitäisi olla hyvää näkyvyyttä printissäkin.”
Lomarengas halusi myös selvittää, eroavatko mökkien kesä- ja talvivaraajat toisistaan. Kiinnostuksen kohteissa ja mediankäytössä ei havaittu olevan riittävän isoa eroa, jotta heitä kannattaisi lähteä tavoittelemaan erityyppisillä viesteillä.
Murphy on tyytyväinen yhteistyöhön Sanoman kanssa ja kokee, että Yleisöreportterista on ollut iso apu mainonnan kohdennuksen suunnittelussa.
”Sanoman kanssa on paras yhteistyö kaikista medioista”, Murphy kiittää.
Kiinnostuitko?
Tavoita asiakkaasi ostopolun eri vaiheissa
Sanoman monipuolisilla digitaalisen markkinoinnin ratkaisuilla luot ja kotiutat kysyntää, oli kyse sitten brändin rakentamisesta, liikenteenohjauksesta, kaupan kotiuttamisesta tai lisämyynnistä.