Lomarengas laittoi tulospohjaiseen mainontaan ”all-in” – Tuloksena kolmanneksi paras heinäkuu kautta aikojen
Lomarenkaalla oli takana kaksi ennätyksellistä kotimaanmatkailun vuotta. Kesäkuussa 2023 alkoi näyttää siltä, että heinäkuu tulisi jäämään pahasti jälkeen edellisestä vuodesta. Jotain pitäisi tehdä – ja nopeasti.
”Toimimme kuin pokerinpelaajat, laitoimme all-in”, kertoo Lomarenkaan markkinointipäällikkö Pekka Huttunen.
All-in-ratkaisu oli tulospohjainen mainonta Sanoman digiverkostossa Lomarenkaan asiakasrekisterin perusteella koostetulle look-a-like-yleisölle.
Ero ennätysvuoteen jäi pieneksi
Kampanja kesti kesäkuun puolivälistä heinäkuun loppuun, ja sillä tavoiteltiin sekä mökin omistajia että vuokraavia asiakkaita.
”Pelastakaa heinäkuu -kampanja toimi hyvin. Emme päässeet ihan viime vuoden tasolle, mutta ero jäi hyvin pieneksi. Viime vuonna koronan jälkivaiheet vaikuttivat kotimaan lomakohteiden kysyntään. Viime vuosi ja sitä edellinen olivat Lomarenkaalle kaikkien aikojen parhaat. Tämä kuluva tilikausi nousee kolmanneksi parhaaksi 56:n tilikauden joukossa”, Huttunen kertoo.
Kampanjan alussa puolet klikeistä olivat kiinteähintaisia ja puolet dynaamisesti hinnoiteltuja. Kampanjan kohderyhmän kokoa kasvattamalla päästiin dynaamisessa hinnoittelussa kiinteän hinnan alle, joten kampanjassa siirryttiin dynaamiseen hinnoitteluun. Mainontaa klikanneille näytettiin uudelleenmarkkinoinnin keinoin kahta eri mainosta, ja kampanjaa jatkettiin sillä aineistolla, joka toimi klikkien valossa paremmin.
”Vaikka tiesimme, että tilikausi tulee jäämään koronan huippuvuosista, saimme tällä kampanjalla kirittyä miinuksen minimaalisen pieneksi, kiittää Lomarenkaan digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Saara Rostedt.
Pilotista myytävä tuote
Koska Lomarenkaan kesän kampanjoinnin muut elementit olivat samoja kuin edellisenä vuonna, Sanoman digiverkoston tulospohjaisen mainonnan tuoman lisävaikutuksen pystyi laskemaan.
”Kampanja oli meidän näkökulmastamme erittäin onnistunut. Meille varsinainen tulos on konversio, eli mökkivarausten määrä. Kun CPA-hinnan laskee, kampanja oli myös kustannustehokas”, Huttunen toteaa.
Lomarengas toimi ratkaisun pilottina, ja tulospohjainen dynaamisesti hinnoiteltu mainonta look-a-like-yleisölle on nyt myytävä tuote.
”Yhteistyö Sanoman kanssa on toiminut erittäin hyvin. Kumppanien proaktiivisuus on todella tärkeää, kun oma markkinoinnin tiimi on pieni”, Saara Rostedt sanoo.
Myös Pekka Huttunen on tyytyväinen kesän all-in-tulokseen.
”Jäin lomalle juhannuksen jälkeen, ja toimitusjohtajakin jäi samaan aikaan. Kun tulimme takaisin töihin ja rupesimme katsomaan tilastoja, totesimme että meidän kannattaisi jäädä useammin lomalle, jos kauppa tällä tavalla kehittyy”, Huttunen naurahtaa.
Tulemme jatkamaan kampanjaa, ja myös budjettia on nostettu aika tavalla. Omaan asiakasdataamme perustuvalla kohderyhmällä oli hurja vaikutus markkinoinnin tehokkuuteen.
Haluatko tavoittaa kohderyhmäsi tismalleen oikealla hetkellä, kasvattaa kanta-asiakkaiden määrää ja houkutella ostamaan lisää? Mukautetut yleisöt -palvelun avulla voit yhdistää asiakasrekisterisi tiedot Sanoman dataan, mikä tekee mainostamisesta entistäkin tehokkaampaa.
Voit hyödyntää mukautettuja yleisöjä sekä look-a-like-mallinnusta myös Sanoma Ad Managerissa tehtävissä mainoskampanjoissa.