Masku lähti muutosmatkalle
”Maskun brändimielikuvassa on meille ongelma ja etenkin erottuvuuden kannalta. Olemme tunnistaneet, että tekemisessä on kehitettävää mutta se on onneksi meidän omissa käsissämme”, Maskun markkinointijohtajana keväällä aloittanut Jani Engberg myöntää.
Markkinaoikeus on määrännyt Maskun Kalustetalolle seuraamusmaksun harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Seuraamusmaksuvaatimus vietiin markkinaoikeuteen alun perin heinäkuussa 2022.
Isoissa alennusprosenteissa on Engbergin mukaan kyse koko alan yleisestä käytännöstä, ei pelkästään Maskun. Tarjoukset ovat olleet aina muodissa, ja nykyinen taloustilanne on tehnyt tilanteen vielä haastavammaksi.
”Mainonnan linjaukset on aina otettu tosissaan ja uskon, ettei kukaan koko alalla halua olla huijaamassa ihmisiä. Masku on noudattanut linjauksia hyvinkin tarkasti jo usean vuoden ajan, joten tilanteesta on hyvä lähteä isommalle muutosmatkalle.”
Vahva panostus verkkokauppaan
Muutos lähtee toimintamalleista.
”Luomme ketterästi uutta, testaamme ja hyödynnämme dataa”, Engberg kuvaa.
Masku on laajentumassa Viroon ja sielläkin verkkokauppaan panostetaan vahvasti.
”Verkkokauppa on meille tärkeä kahdella tavalla: tulemme helpottamaan asiakaskokemusta ja tarjoamaan inspiraatiota ja elämyksiä. Suunnitteilla on asiakkuuteen liittyviä uusia palveluja nykyisten lisäksi. Esimerkiksi tuodaanko tuote kotiin, viedäänkö vanha pois tai tarvitaanko rahoitusta.”
Tavoitteena on poistaa oston esteitä.
”Huonekalualalla on perinteisesti luotettu myymälöihin, ja digitaalinen asiakaskokemus jäänyt jälkeen. Meillä on nyt selkeä digitaalinen visio, jota lähdemme toteuttamaan.”
Mukana suomalaisten arjessa
Masku teetti hiljattain tutkimuksen suomalaisesta kuluttajasta. Se mukaan suomalainen on käytännöllinen ja ostaa vain tarpeeseen.
”Meidän tehtävämme on parantaa kuluttajien arkea. Haluamme olla lähellä suomalaista mielenmaisemaa. Haluamme myös pitää pilkettä silmäkulmassa, emmekä olla se vakavin. Uskomme siihen, että voimme uudistaa alaa.”
Masku hyödyntää markkinointiviestinnässään koko mediapalettia: tv:tä, radiota, digiä ja printtiä.
Taktisen lisäksi on luvassa brändillisempää mainontaa, ja painotus on siirtynyt printistä radioon ja televisioon.
”Tarvitsemme isoa mediaa, jotta saamme tarvittavan massan kiinni. Sanoman tiimi on tehnyt meille hyvät suunnitelmat ja erilaiset digiratkaisut, muun muassa mobiilikuutio, on ollut meillä ahkerassa käytössä. Maskulla on Sanoman verkostossa kohdennusmahdollisuuksissa vielä paljon hyödynnettävää”, Engberg sanoo
”Teemme kaikkemme, että olemme parantamassa suomalaisten arjen dynamiikkaa, jota olemme olleet jo 40 vuotta. Masku on jo hyvin tunnettu, mutta tarvitsemme ison median tukea”, Maskun digitaalisen mainonnan ja sisällöntuotannon päällikkö Terhi Järvi komppaa.
”Nyt laitamme ykkösen silmään ja kaasun pohjaan.”
Katso Maskun Kalustetalon tv-spotti:
Kuuntele Maskun Kalustetalon radiospotti: