Matkamessut tarjosi matkailu-unelmia radion ohjelmayhteistyöllä
Tavoite
Matkaan liittyy aina suuria tunteita. Matkoja suunnitellaan pitkään, niitä odotetaan ja niistä haaveillaan. Kohteista inspiroidutaan ja jaetaan kokemuksia. Matkamessut halusi herättää kampanjallaan huomiota ja innostaa lähtemään Matkamessuille hakemaan inspiraatiota matkakohteen valintaan.
Matkamyynnin digitalisoitumisen myötä matkatoimistojen kivijalkakaupat ovat hävinneet katukuvasta. Matkamessut tarjoaa vaihtoehdon nettiähkyyn, mahdollisuuden kohdata asiantuntijoita kasvokkain sekä saada uusia vinkkejä omiin mielenkiinnon kohteisiin liittyen elämyksellisesti.
”Matkamessujen kävijät ovat lähes poikkeuksetta pää pilvissä saadessaan haaveilla ja suunnitella vuoden tärkeimmät hetket matkaseurueen tai perheen kanssa sekä saada asiantuntijapalvelua. Kilpailemme kuitenkin ihmisten ajasta ja siksi halusimme elämyksellisesti muistuttaa tästä tärkeästä syystä tulla Matkamessuille”, kertoo Brand Marketing Specialist Terhi Laine Messukeskuksesta.
Ratkaisu
Radion ohjelmayhteistyöllä herättiin kuuntelijoiden matkailukärpänen, ja tätä kautta kiinnostus Matkamessuihin. Juontajien puheissa oli luontevaa tuoda esiin ne syyt, miksi Matkamessuille kannattaa lähteä.
Kampanjan konseptina oli virtuaalimatkailu radiossa. Radion avulla kosketettiin kuuntelijoiden tunteita, herätettiin muistoja ja kuljetettiin heidät äänimaailmojen avulla mielikuvitusmatkalle ennen tapahtumaa.
Matkamessujen eri kohderyhmiä tavoiteltiin eri kanavilla ja erityyppisillä sisällöillä. Kohdennettu ohjelmayhteistyö sisälsi promospotit Radio Suomipopilla, Radio Rockilla, HitMixilla, Aito Iskelmällä ja Loopilla, ohjelmayhteistyötunnisteita ja on air -nostoja Radio Suomipopin illassa, HitMixin aamussa ja Aito Iskelmän keskipäivässä sekä kiinteän promoboksin Suplassa.
Kampanjaan kuuluvassa visassa kuulijoiden tuli arvata, missä päin maailmaa mennään. Juontajat ohjasivat kuuntelijoita kampanjasivulle ja osallistumaan matkamessulippujen sekä matkailuautolahjakortin arvontaan.
Radiostudiot koristeltiin eri maiden mukaan ja juontajat pääsivät maistelemaan näiden maiden ruokia. Toteutuksesta saatiin mainiota somemateriaalia sekä kerrottavaa taajuudelle.
Tulokset
Matkamessuille päästiin ideoimaan yhdessä first in media -tyylinen ratkaisu äänimaailmojen kautta.
”Onnistuimme tavoitteessa kivasti, ja saimme tehtyä erilaisten yhteistyön. Juontajien keskustelut ovat olleet aiemminkin osallistavia ja hyviä. Uutena elementtinä kampanjaan tuotiin äänimaailmat. Se oli raikasta, erilaista ja ajatusta herättelevää, mitä tavoittelimmekin”, Terhi Laine kertoo.
”Halusimme tehdä jotakin inspiroivaa radioaalloilla, ja kuulijat ottivat tämän ilolla ja innostuen vastaan. Meillä tuotanto ja kanavien juontajat olivat upeasti mukana alusta lähtien tällä yhteisellä matkalla – mikä näkyy lopputuloksessa”, Messukeskuksen asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Partner Elisa Sihvola komppaa.
Kampanjasivun kävijämäärät ja arvontaan osallistuneet ylittivät Radio Suomipopin keskiarvot, ja myös somepostaukset tavoittivat kanavien kaupallisten julkaisujen keskiarvoa enemmän.
”Yhteistyö Sanoman kanssa sujui todella hyvin. Projektinhallinta oli ensiluokkaista. Briiffistämme oli napattu tarkasti juuri toivomamme elementit niin kampanjasivujen teksteihin, juontajien puheisiin kuin mainospotteihinkin”, Laine kiittää.
Voin lämpimästi suositella tämäntyyppistä yhteistyötä ja kampanjan muotoa. Jos on tarve tarjota yksityiskohtaista tietoa, se on ohjelmayhteistyön kautta mahdollista. Meille oli kaikkein tärkeintä, että pääsimme sanoittamaan aihetta laajemmin.
Kampanjan materiaalit
Kuuntele esimerkki on air -nostosta
Promospotti
Ohjelmayhteistyötunniste
Instagram-tarinat
Kiinnostuitko?
Hurmaa asiakkaasi äänen voimalla
Radio- ja audiomainonnalla olet äänessä kustannustehokkaasti
ja kasvatat brändisi tunnettuutta.