Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Matkamessut tarjosi matkailu-unelmia radion ohjelmayhteistyöllä

Monipuolinen sisältö tavoitti eri kohderyhmät, ja äänimaailmat kuljettivat eri maiden tunnelmiin.
19.8.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Tavoite

Matkaan liittyy aina suuria tunteita. Matkoja suunnitellaan pitkään, niitä odotetaan ja niistä haaveillaan. Kohteista inspiroidutaan ja jaetaan kokemuksia. Matkamessut halusi herättää kampanjallaan huomiota ja innostaa lähtemään Matkamessuille hakemaan inspiraatiota matkakohteen valintaan. 

Matkamyynnin digitalisoitumisen myötä matkatoimistojen kivijalkakaupat ovat hävinneet katukuvasta. Matkamessut tarjoaa vaihtoehdon nettiähkyyn, mahdollisuuden kohdata asiantuntijoita kasvokkain sekä saada uusia vinkkejä omiin mielenkiinnon kohteisiin liittyen elämyksellisesti.

”Matkamessujen kävijät ovat lähes poikkeuksetta pää pilvissä saadessaan haaveilla ja suunnitella vuoden tärkeimmät hetket matkaseurueen tai perheen kanssa sekä saada asiantuntijapalvelua. Kilpailemme kuitenkin ihmisten ajasta ja siksi halusimme elämyksellisesti muistuttaa tästä tärkeästä syystä tulla Matkamessuille”, kertoo Brand Marketing Specialist Terhi Laine Messukeskuksesta.

Ratkaisu

Radion ohjelmayhteistyöllä herättiin kuuntelijoiden matkailukärpänen, ja tätä kautta kiinnostus Matkamessuihin. Juontajien puheissa oli luontevaa tuoda esiin ne syyt, miksi Matkamessuille kannattaa lähteä. 

Kampanjan konseptina oli virtuaalimatkailu radiossa. Radion avulla kosketettiin kuuntelijoiden tunteita, herätettiin muistoja ja kuljetettiin heidät äänimaailmojen avulla mielikuvitusmatkalle ennen tapahtumaa. 

Matkamessujen eri kohderyhmiä tavoiteltiin eri kanavilla ja erityyppisillä sisällöillä. Kohdennettu ohjelmayhteistyö sisälsi promospotit Radio Suomipopilla, Radio Rockilla, HitMixilla, Aito Iskelmällä ja Loopilla, ohjelmayhteistyötunnisteita ja on air -nostoja Radio Suomipopin illassa, HitMixin aamussa ja Aito Iskelmän keskipäivässä sekä kiinteän promoboksin Suplassa. 

Kampanjaan kuuluvassa visassa kuulijoiden tuli arvata, missä päin maailmaa mennään. Juontajat ohjasivat kuuntelijoita kampanjasivulle ja osallistumaan matkamessulippujen sekä matkailuautolahjakortin arvontaan. 

Radiostudiot koristeltiin eri maiden mukaan ja juontajat pääsivät maistelemaan näiden maiden ruokia. Toteutuksesta saatiin mainiota somemateriaalia sekä kerrottavaa taajuudelle.

Tulokset

Matkamessuille päästiin ideoimaan yhdessä first in media -tyylinen ratkaisu äänimaailmojen kautta. 

”Onnistuimme tavoitteessa kivasti, ja saimme tehtyä erilaisten yhteistyön. Juontajien keskustelut ovat olleet aiemminkin osallistavia ja hyviä. Uutena elementtinä kampanjaan tuotiin äänimaailmat. Se oli raikasta, erilaista ja ajatusta herättelevää, mitä tavoittelimmekin”, Terhi Laine kertoo. 

”Halusimme tehdä jotakin inspiroivaa radioaalloilla, ja kuulijat ottivat tämän ilolla ja innostuen vastaan. Meillä tuotanto ja kanavien juontajat olivat upeasti mukana alusta lähtien tällä yhteisellä matkalla – mikä näkyy lopputuloksessa”, Messukeskuksen asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Partner Elisa Sihvola komppaa. 

Kampanjasivun kävijämäärät ja arvontaan osallistuneet ylittivät Radio Suomipopin keskiarvot, ja myös somepostaukset tavoittivat kanavien kaupallisten julkaisujen keskiarvoa enemmän. 

”Yhteistyö Sanoman kanssa sujui todella hyvin. Projektinhallinta oli ensiluokkaista. Briiffistämme oli napattu tarkasti juuri toivomamme elementit niin kampanjasivujen teksteihin, juontajien puheisiin kuin mainospotteihinkin”, Laine kiittää. 

Voin lämpimästi suositella tämäntyyppistä yhteistyötä ja kampanjan muotoa. Jos on tarve tarjota yksityiskohtaista tietoa, se on ohjelmayhteistyön kautta mahdollista. Meille oli kaikkein tärkeintä, että pääsimme sanoittamaan aihetta laajemmin.

Terhi Laine
Brand Marketing Specialist
Messukeskus

Kampanjan materiaalit

Kuuntele esimerkki on air -nostosta
 

Promospotti
 

Ohjelmayhteistyötunniste
 

 

Instagram-tarinat 

Kiinnostuitko?

Hurmaa asiakkaasi äänen voimalla

Radio- ja audiomainonnalla olet äänessä kustannustehokkaasti
ja kasvatat brändisi tunnettuutta. 

Lue lisää 

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Monikanavainen kampanja ylitti odotukset – Haaga-Helia tavoitti nuoret luovalla tavalla Sanoman avulla

    Julkaistu
    29.9.2025
    Kun nuorten tavoittaminen vaatii yhä luovempia ratkaisuja, Haaga-Helia tarttui rohkeasti radio- ja festivaaliyhteistyöhön Sanoman kanssa. Tuloksena oli kampanja, joka vahvisti brändiä ja ylitti kaikki asetetut tavoitteet.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • Rajoja rikkovaa rohkeutta

    Julkaistu
    23.6.2025
    Bauhaus toteutti Sanoman kanssa näkyvän ja vaikuttavan markkinointiteon.
    Lue asiakastarina
  • Abiristeilyt on SAMKille hieno mahdollisuus tavata kasvotusten yhtä tärkeimmistä kohderyhmistään

    Julkaistu
    20.5.2025
    ”Sanoman vahvuutena on, että ison talon palvelut yhdistyvät henkilökohtaiseen asiakaspalveluun”, kertoo SAMkin viestintä- ja markkinointisuunnittelija Anssi Aarni.
    Lue asiakastarina
  • Metsätilat.fi lanseerasi Hintakompassi-palvelun Sanoman monikanavaisen ratkaisun avulla − kiinnostus heräsi kautta maan

    Julkaistu
    13.5.2025
    Radiokampanjalla kasvatettiin tunnettuutta, digikampanjalla ohjattiin tutustumaan digitaaliseen arviointipalveluun.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland