Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Mitä sitku -radiokampanja toi toivoa koronakriisin keskelle

Suomi toimii -hankkeen kampanja vei ajatukset koronapandemian jälkeiseen aikaan.
Case Mitä sitku hero
15.2.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Audio & radio

Tavoite

Keväällä 2021 koronapandemia oli siinä vaiheessa, että puhuttiin jopa ulkonaliikkumiskielloista.

”Idea Mitä sitku -kampanjasta oli kulkenut ajatuksissamme mukana jo alkuvuodesta, ja mietimme sille sopivaa ajankohtaa. Valo, kevät ja lupaus vähän helpommasta kesästä koitti toukokuussa, jolloin kampanja käynnistettiin radiossa ja sosiaalisen median kanavissa”, kertoo valtioneuvoston kanslian Suomi toimii -kokonaisuuden viestintäasiantuntija Jenny Thuneberg.

Kampanjan päätavoitteena oli toivon tunteen herättäminen.

”Silloin korona-aikaa oli takana vuosi. Emmekä tietenkään tienneet, että se jatkuu vielä, vaan ajatukset olivat hyvin pitkälti siinä hetkessä.”

Erityisesti nuorten henkinen jaksaminen oli erilaisten mittareiden mukaan romahtanut alkuvuoden aikana.

”Tehtävämme valtioneuvoston kanslian Suomi toimii -kokonaisuudessa on kasvattaa ihmisten henkistä jaksamista ja kriisisietokykyä erilaisilla viestinnällisillä teoilla. Kampanja nähtiin hyvänä väylänä siirtää ihmisten ajatukset parempaan aikaan heidän omien haaveidensa kautta.”

Ratkaisu

Radion valinta kampanjan kanavaksi oli itsestään selvä.

”Mietimme mikä on sellainen väline, jolla voidaan tavoittaa laajasti ihmisiä ja rakentaa vuorovaikutusta. Jos meillä olisi ollut vain staattinen mainos, se ei olisi toiminut samalla tavalla. Haimme vuorovaikutteisuutta tilanteessa, jossa emme voineet vielä tavata fyysisesti toisiamme. Lisäksi meillä oli hyviä kokemuksia aiemmista radiokampanjoista, joten päätös oli helppo tehdä.”

Kampanjaan kuului kahden viikon mittainen ohjelmayhteistyö Loopilla, HitMixillä ja Suomipopilla kolmessa ohjelmablokissa: Suomipopilla Janne Saarisen keskipäivässä, HitMixillä Oku Luukkaisen ja Sara Forsbergin iltapäivässä ja Jussi Ridanpään ja Karoliina Tuomisen juontamassa Loopin Aamussa.

Monimediakampanja sisälsi vahvan sisältönäkyvyyden valituissa ohjelmissa. Radio Suomipopin, Loopin ja HitMixin juontajat juttelivat koronan jälkeisestä ajasta tuoden esille omia ja kuulijoiden haaveita. He myös ohjasivat kuuntelijoita #MitäSitku-kampanjasivulle osallistumaan elämyslahjakortin arvontaan ja kertoivat Instagramissa jaettavasta haavelistasta.  Kokonaisuuteen kuului myös promootiospotit Radio Suomipopilla, Loopilla, HitMixillä, Me Naiset Radiossa ja Radio Rockilla.

Kampanjalla haluttiin herättää toivon tunnetta koronakriisin keskellä. Kuulijoilta kerättiin ajatuksia siitä, mitä he aikovat tehdä, kun koronarajoitukset poistuvat.

Haaveiden kärkeen nousivat yksinkertaiset asiat: ravintolassa käyminen ystävien ja perheen kanssa sekä käynti konsertissa, festareilla tai teatterissa.

Case MitäSitku kollaasi

Tulokset

Kampanjaan kohtaan asetetut odotukset ylittyivät.

Uniikkeja laitteita / kuuntelijoita oli yhteensä 74 181. Kampanjassa korostuivat erityisesti 25–34-vuotiaat, joiden osuus kuuntelusta oli 30,5 %.

Kampanjaan osallistuttiin hienosti niin kampanjasivun kautta kuin somessa ja lähetyksen aikana. Kampanjasivu sai 2 646 sivun katselua ja 2 384 eri kävijää. Arvontaan osallistuttiin 1 094 kertaa.

Juontajat innostuivat kampanjasta sen ajankohtaisuuden, kivan mekanismin ja huikeiden palkintojen takia.

Yhteistyö Sanoman kanssa sujui jouhevasti.

”Koska olemme valtiollinen toimija, emme tee markkinointia perinteisellä tavalla. Tämä kampanja oli hyvä esimerkki tavasta, jolla voi tehdä yhteistyötä ja miten yhteistyö toimii parhaimmillaan”, Jenny Thuneberg sanoo. 

Minut yllätti se vetovoima, mikä radiokanavilla ja erityisesti juontajilla on. Pääsimme ihmisten lähelle henkilökohtaiseen suhteeseen. Tämä kampanja oli hyvä esimerkki tavasta, jolla voi tehdä yhteistyötä, ja miten yhteistyö toimii parhaimmillaan.

Jenny Thuneberg
Viestintäasiantuntija
Valtioneuvoston kanslia

Kiinnostuitko? 

Tutustu radion ohjelmayhteistyöhön

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Lakumix® goes HitMix – radiopromootio ja festarikumppanuus muistuttivat 20 vuotta täyttävästä Panda®-makeisten brändistä

    Julkaistu
    27.9.2023

    Myynti veti kesän aikana hyvin, ja kampanjasivu houkutteli ennätysmäärän kävijöitä.

    Lue asiakastarina
  • Utö Akva -puuöljyn myynti tuplaantui monikanavaisella kampanjalla

    Julkaistu
    18.9.2023

    GVK Coating Technologyn kampanja koostui radion ohjelmayhteistyöstä, tv:stä ja digistä.

    Lue asiakastarina
  • Lempi Kodinhoito nousi monimediallisella kampanjalla alansa tunnetuimpien brändien joukkoon

    Julkaistu
    8.9.2023

    Erottuva tv-, radio-, digi- ja printtikampanja Sanoman medioissa kasvatti reippaasti verkkosivujen kävijämääriä.

    Lue asiakastarina
  • Maj tavoitti kauneus- ja hyvinvointialan ammattilaiset tehokkaasti radio- ja digikampanjalla

    Julkaistu
    6.9.2023

    Tunnettuuden kasvu on näkynyt myös asiakasmäärissä.

    Lue asiakastarina
  • Monimediallinen kuntamarkkinoinnin kampanja houkutteli uusia yrittäjiä Savonlinnaan

    Julkaistu
    20.6.2023

    Radiota, tv:tä ja digiä yhdistänyt kampanja toi merkittävän kävijäpiikin Itä-Savon uusyrityskeskuksen sivuille.

    Lue asiakastarina
  • Radion ohjelmayhteistyö ja digikampanja toivat Epassille hurjan määrän liikennettä ja liidejä

    Julkaistu
    9.5.2023

    ”Kun katsoo näitä lukuja, on vaikea olla hymyilemättä”, sanoo Epassi Groupin markkinointijohtaja Aleksi Miikkulainen.

    Lue asiakastarina
  • Radiota, digiä ja liikkuvaa kuvaa yhdistänyt Finnkinon joulukampanja onnistui yli odotusten

    Julkaistu
    21.4.2023

    Monikanavainen kampanja vahvisti positiivista mielikuvaa ja kasvatti käyntiaikomuksia Finnkinolla.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • Ennätysmyynti ja näkyvyyttä Järvikylälle tuloksellisella kampanjalla

    Julkaistu
    9.1.2023

    Etusivut toivat huomioarvoa ja dynaaminen digikokosivu syvyyttä monimediakampanjalle.

    Lue asiakastarina
    Case Järvikylä artikkelisivut
  • Sanoma on Valopilkun markkinoinnin luottokumppani

    Julkaistu
    18.11.2022

    Monikanavaisella markkinoinnilla ja johdonmukaisella mittaamisella on päästy huikeisiin tuloksiin.

    Lue asiakastarina
    Case Valopilkku Terhi Salmi ja Tytti Stranding artikkelikuva
  • Pielispakarista kuukauden radiomainostaja – mistä on kyse?

    Julkaistu
    15.11.2022

    Pielispakarin tarina alkoi kahden hengen kotileipomosta Nurmeksessa, Pielisen rannalla. Tänä päivänä se työllistää lähes 100 henkilöä ja on vuosien saatossa kasvanut valtakunnalliseksi toimijaksi. Keväällä 2022 Pielispakari juhli jo 30-vuotispäiväänsä!

    Lue asiakastarina
    pielispakari_artikkelikuva.jpg
  • Monimediatutkimus auttoi Metsien Suomi -viestintähankkeen vaikuttavuuden mittaroinnissa

    Julkaistu
    25.10.2022

    Metsien Suomi on metsäalan yhteinen viestintähanke, jonka tehtävänä on kertoa pohjoisten metsien käytön kestävyydestä ja käytön tarjoamista ratkaisuista. Se haluaa tarjota myös faktatietoa Suomen metsistä ja niiden hoidosta. Ennen kaikkea hankkeen päämääränä on saada meidät kiinnittämään huomiota siihen, kuinka metsät ovat meillä Suomessa kaikessa mukana.

    Lue asiakastarina
    metsiensuomi_asiakasrefe.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland