Mitä sitku -radiokampanja toi toivoa koronakriisin keskelle

Tavoite
Keväällä 2021 koronapandemia oli siinä vaiheessa, että puhuttiin jopa ulkonaliikkumiskielloista.
”Idea Mitä sitku -kampanjasta oli kulkenut ajatuksissamme mukana jo alkuvuodesta, ja mietimme sille sopivaa ajankohtaa. Valo, kevät ja lupaus vähän helpommasta kesästä koitti toukokuussa, jolloin kampanja käynnistettiin radiossa ja sosiaalisen median kanavissa”, kertoo valtioneuvoston kanslian Suomi toimii -kokonaisuuden viestintäasiantuntija Jenny Thuneberg.
Kampanjan päätavoitteena oli toivon tunteen herättäminen.
”Silloin korona-aikaa oli takana vuosi. Emmekä tietenkään tienneet, että se jatkuu vielä, vaan ajatukset olivat hyvin pitkälti siinä hetkessä.”
Erityisesti nuorten henkinen jaksaminen oli erilaisten mittareiden mukaan romahtanut alkuvuoden aikana.
”Tehtävämme valtioneuvoston kanslian Suomi toimii -kokonaisuudessa on kasvattaa ihmisten henkistä jaksamista ja kriisisietokykyä erilaisilla viestinnällisillä teoilla. Kampanja nähtiin hyvänä väylänä siirtää ihmisten ajatukset parempaan aikaan heidän omien haaveidensa kautta.”
Ratkaisu
Radion valinta kampanjan kanavaksi oli itsestään selvä.
”Mietimme mikä on sellainen väline, jolla voidaan tavoittaa laajasti ihmisiä ja rakentaa vuorovaikutusta. Jos meillä olisi ollut vain staattinen mainos, se ei olisi toiminut samalla tavalla. Haimme vuorovaikutteisuutta tilanteessa, jossa emme voineet vielä tavata fyysisesti toisiamme. Lisäksi meillä oli hyviä kokemuksia aiemmista radiokampanjoista, joten päätös oli helppo tehdä.”
Kampanjaan kuului kahden viikon mittainen ohjelmayhteistyö Loopilla, HitMixillä ja Suomipopilla kolmessa ohjelmablokissa: Suomipopilla Janne Saarisen keskipäivässä, HitMixillä Oku Luukkaisen ja Sara Forsbergin iltapäivässä ja Jussi Ridanpään ja Karoliina Tuomisen juontamassa Loopin Aamussa.
Monimediakampanja sisälsi vahvan sisältönäkyvyyden valituissa ohjelmissa. Radio Suomipopin, Loopin ja HitMixin juontajat juttelivat koronan jälkeisestä ajasta tuoden esille omia ja kuulijoiden haaveita. He myös ohjasivat kuuntelijoita #MitäSitku-kampanjasivulle osallistumaan elämyslahjakortin arvontaan ja kertoivat Instagramissa jaettavasta haavelistasta. Kokonaisuuteen kuului myös promootiospotit Radio Suomipopilla, Loopilla, HitMixillä, Me Naiset Radiossa ja Radio Rockilla.
Kampanjalla haluttiin herättää toivon tunnetta koronakriisin keskellä. Kuulijoilta kerättiin ajatuksia siitä, mitä he aikovat tehdä, kun koronarajoitukset poistuvat.
Haaveiden kärkeen nousivat yksinkertaiset asiat: ravintolassa käyminen ystävien ja perheen kanssa sekä käynti konsertissa, festareilla tai teatterissa.

Tulokset
Kampanjaan kohtaan asetetut odotukset ylittyivät.
Uniikkeja laitteita / kuuntelijoita oli yhteensä 74 181. Kampanjassa korostuivat erityisesti 25–34-vuotiaat, joiden osuus kuuntelusta oli 30,5 %.
Kampanjaan osallistuttiin hienosti niin kampanjasivun kautta kuin somessa ja lähetyksen aikana. Kampanjasivu sai 2 646 sivun katselua ja 2 384 eri kävijää. Arvontaan osallistuttiin 1 094 kertaa.
Juontajat innostuivat kampanjasta sen ajankohtaisuuden, kivan mekanismin ja huikeiden palkintojen takia.
Yhteistyö Sanoman kanssa sujui jouhevasti.
”Koska olemme valtiollinen toimija, emme tee markkinointia perinteisellä tavalla. Tämä kampanja oli hyvä esimerkki tavasta, jolla voi tehdä yhteistyötä ja miten yhteistyö toimii parhaimmillaan”, Jenny Thuneberg sanoo.
Minut yllätti se vetovoima, mikä radiokanavilla ja erityisesti juontajilla on. Pääsimme ihmisten lähelle henkilökohtaiseen suhteeseen. Tämä kampanja oli hyvä esimerkki tavasta, jolla voi tehdä yhteistyötä, ja miten yhteistyö toimii parhaimmillaan.