Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Mitä sitku -radiokampanja toi toivoa koronakriisin keskelle

Suomi toimii -hankkeen kampanja vei ajatukset koronapandemian jälkeiseen aikaan.
Case Mitä sitku hero
15.2.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Tavoite

Keväällä 2021 koronapandemia oli siinä vaiheessa, että puhuttiin jopa ulkonaliikkumiskielloista.

”Idea Mitä sitku -kampanjasta oli kulkenut ajatuksissamme mukana jo alkuvuodesta, ja mietimme sille sopivaa ajankohtaa. Valo, kevät ja lupaus vähän helpommasta kesästä koitti toukokuussa, jolloin kampanja käynnistettiin radiossa ja sosiaalisen median kanavissa”, kertoo valtioneuvoston kanslian Suomi toimii -kokonaisuuden viestintäasiantuntija Jenny Thuneberg.

Kampanjan päätavoitteena oli toivon tunteen herättäminen.

”Silloin korona-aikaa oli takana vuosi. Emmekä tietenkään tienneet, että se jatkuu vielä, vaan ajatukset olivat hyvin pitkälti siinä hetkessä.”

Erityisesti nuorten henkinen jaksaminen oli erilaisten mittareiden mukaan romahtanut alkuvuoden aikana.

”Tehtävämme valtioneuvoston kanslian Suomi toimii -kokonaisuudessa on kasvattaa ihmisten henkistä jaksamista ja kriisisietokykyä erilaisilla viestinnällisillä teoilla. Kampanja nähtiin hyvänä väylänä siirtää ihmisten ajatukset parempaan aikaan heidän omien haaveidensa kautta.”

Ratkaisu

Radion valinta kampanjan kanavaksi oli itsestään selvä.

”Mietimme mikä on sellainen väline, jolla voidaan tavoittaa laajasti ihmisiä ja rakentaa vuorovaikutusta. Jos meillä olisi ollut vain staattinen mainos, se ei olisi toiminut samalla tavalla. Haimme vuorovaikutteisuutta tilanteessa, jossa emme voineet vielä tavata fyysisesti toisiamme. Lisäksi meillä oli hyviä kokemuksia aiemmista radiokampanjoista, joten päätös oli helppo tehdä.”

Kampanjaan kuului kahden viikon mittainen ohjelmayhteistyö Loopilla, HitMixillä ja Suomipopilla kolmessa ohjelmablokissa: Suomipopilla Janne Saarisen keskipäivässä, HitMixillä Oku Luukkaisen ja Sara Forsbergin iltapäivässä ja Jussi Ridanpään ja Karoliina Tuomisen juontamassa Loopin Aamussa.

Monimediakampanja sisälsi vahvan sisältönäkyvyyden valituissa ohjelmissa. Radio Suomipopin, Loopin ja HitMixin juontajat juttelivat koronan jälkeisestä ajasta tuoden esille omia ja kuulijoiden haaveita. He myös ohjasivat kuuntelijoita #MitäSitku-kampanjasivulle osallistumaan elämyslahjakortin arvontaan ja kertoivat Instagramissa jaettavasta haavelistasta.  Kokonaisuuteen kuului myös promootiospotit Radio Suomipopilla, Loopilla, HitMixillä, Me Naiset Radiossa ja Radio Rockilla.

Kampanjalla haluttiin herättää toivon tunnetta koronakriisin keskellä. Kuulijoilta kerättiin ajatuksia siitä, mitä he aikovat tehdä, kun koronarajoitukset poistuvat.

Haaveiden kärkeen nousivat yksinkertaiset asiat: ravintolassa käyminen ystävien ja perheen kanssa sekä käynti konsertissa, festareilla tai teatterissa.

Case MitäSitku kollaasi

Tulokset

Kampanjaan kohtaan asetetut odotukset ylittyivät.

Uniikkeja laitteita / kuuntelijoita oli yhteensä 74 181. Kampanjassa korostuivat erityisesti 25–34-vuotiaat, joiden osuus kuuntelusta oli 30,5 %.

Kampanjaan osallistuttiin hienosti niin kampanjasivun kautta kuin somessa ja lähetyksen aikana. Kampanjasivu sai 2 646 sivun katselua ja 2 384 eri kävijää. Arvontaan osallistuttiin 1 094 kertaa.

Juontajat innostuivat kampanjasta sen ajankohtaisuuden, kivan mekanismin ja huikeiden palkintojen takia.

Yhteistyö Sanoman kanssa sujui jouhevasti.

”Koska olemme valtiollinen toimija, emme tee markkinointia perinteisellä tavalla. Tämä kampanja oli hyvä esimerkki tavasta, jolla voi tehdä yhteistyötä ja miten yhteistyö toimii parhaimmillaan”, Jenny Thuneberg sanoo. 

Minut yllätti se vetovoima, mikä radiokanavilla ja erityisesti juontajilla on. Pääsimme ihmisten lähelle henkilökohtaiseen suhteeseen. Tämä kampanja oli hyvä esimerkki tavasta, jolla voi tehdä yhteistyötä, ja miten yhteistyö toimii parhaimmillaan.

Jenny Thuneberg
Viestintäasiantuntija
Valtioneuvoston kanslia

Kiinnostuitko? 

Tutustu radion ohjelmayhteistyöhön

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Monikanavainen kampanja ylitti odotukset – Haaga-Helia tavoitti nuoret luovalla tavalla Sanoman avulla

    Julkaistu
    29.9.2025
    Kun nuorten tavoittaminen vaatii yhä luovempia ratkaisuja, Haaga-Helia tarttui rohkeasti radio- ja festivaaliyhteistyöhön Sanoman kanssa. Tuloksena oli kampanja, joka vahvisti brändiä ja ylitti kaikki asetetut tavoitteet.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • Rajoja rikkovaa rohkeutta

    Julkaistu
    23.6.2025
    Bauhaus toteutti Sanoman kanssa näkyvän ja vaikuttavan markkinointiteon.
    Lue asiakastarina
  • Abiristeilyt on SAMKille hieno mahdollisuus tavata kasvotusten yhtä tärkeimmistä kohderyhmistään

    Julkaistu
    20.5.2025
    ”Sanoman vahvuutena on, että ison talon palvelut yhdistyvät henkilökohtaiseen asiakaspalveluun”, kertoo SAMkin viestintä- ja markkinointisuunnittelija Anssi Aarni.
    Lue asiakastarina
  • Metsätilat.fi lanseerasi Hintakompassi-palvelun Sanoman monikanavaisen ratkaisun avulla − kiinnostus heräsi kautta maan

    Julkaistu
    13.5.2025
    Radiokampanjalla kasvatettiin tunnettuutta, digikampanjalla ohjattiin tutustumaan digitaaliseen arviointipalveluun.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland