Monikanavainen kampanja toi Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksille kaikkien aikojen ennätyksen
Suomalaiset rakastavat vanhoja, perinteisiä joululauluja. Suomen Lähetysseuran kampanja houkutteli joulun alla ihmisiä laulamaan yhdessä ja tekemään kolehtilahjoituksia kehitysmaiden lasten hyväksi.
Kampanjan tavoitteena oli houkutella lisää kävijöitä Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksiin ja lisää osallistujia maailman köyhimpien maiden lasten auttamiseksi järjestettyyn keräykseen.
”Tavoitteisiin päästiin molemmilta osin. Kampanjan verkkosivujen liikenne sekä sitä kautta saatujen liidien määrä kasvoi merkittävästi. Ihmiset löysivät tiensä laulutilaisuuksiin ja lahjoittivat aikaisempaa aktiivisemmin. Perinteisen kirkossa kerättävän käteiskolehdin lisäksi myös mobiilimaksualustojen kautta tullut tuotto kasvoi merkittävästi”, kertoo kampanjaa vetänyt palvelupäällikkö Ruut Lemmetyinen Suomen Lähetysseurasta.
”Olemme todella tyytyväisiä kampanjan tulokseen niin mediayhteistyön osalta, kuin kampanjan toteutuneena tuottonakin. Sanoma toimi meille täyden palvelun talona. Yhteiset ideoinnit tuottivat parhaan mahdollisen lopputuloksen niin viestin kuin toteutuksenkin osalta”, Lemmetyinen kiittää.
”Tehtävämme on saattaa ihmiset hyvän asian äärelle, laulamaan ja lahjoittamaan kehitysmaiden kaikkein heikoimmassa asemassa olevien lasten hyväksi. Seurakunnille suuri kiitos siitä, ihmisiä kutsutaan kirkkoon laulamaan. Kaikille lahjoittajille suurin kiitos – he mahdollistavat avun sadoille tuhansille lapsille maailmalla tänäkin vuonna.”
Tavoite
Kampanjan tavoitteena oli saada lisää kävijöitä Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksiin ja lahjoittajia kehitysmaiden lasten hyväksi.
Toteutus
Monikanavaiseen kampanjaan kuului ohjelmayhteistyö Radio Suomipopilla, katkopromo Radio Aallossa ja Helmiradiossa, digimainontaa Sanoman verkostossa sekä spottimainontaa Vain elämää -ohjelman mainoskatkoilla. Sekä promootiospotin että kampanjaan tuotetut katkopromootiospotit spiikkasi Kauneimpien joululaulujen virallinen suojelija Katri Helena.
Radio Suomipopin Milla Mattila ohjasi kuuntelijoita kampanjasivulle äänestämään kauneinta joululaulua sekä osallistumaan Viking Line -risteilyn arvontaan. Lisäksi taajuudella tunnelmoitiin Katri Helenan haastattelupätkien merkeissä. Sami Kuronen oli haastatellut Katri Helenaa aiemmin 30-vuotisjuhlalähetyksessään muun muassa Kauneimpien joululaulujen tiimoilta.
Kampanjaan tuotettiin myös hyväntuulinen ja joulunviettoon laskeutuva somevideo soivalta pysäkiltä Stockmannin edestä.
Tulokset
Kampanjaa varten tuotetut elementit tukivat hienosti Kauneimpia joululauluja, laulamista ja lahjoittamista.
Kauneimmat joululaulut saavutti kaikkien aikojen ennätyksen sekä lahjoituksissa että kävijämäärässä. Mediakampanjalla tavoiteltu kohderyhmä oli selkeästi nuorempi kuin aikaisempina vuosina.
Olemme todella tyytyväisiä kampanjan tulokseen niin mediayhteistyön osalta kuin kampanjan toteutuneena tuottonakin. Sanoma toimi meille täyden palvelun talona. Yhteiset ideoinnit tuottivat parhaan mahdollisen lopputuloksen niin viestin kuin toteutuksenkin osalta.