Olvin Vichyn oivaltava hyvän joulun toivotus ilahdutti ja herätti huomiota
Syksyllä 2023 Olvin tuoteryhmäpäällikkö Laura Innilää muistettiin joulukortilla.
”Mainostoimistotuttavuuteni Paavo Järvilehto, jonka kanssa olin tehnyt toiselle brändillemme onnistunutta mainontaa, lähestyi oivaltavalla idealla Olvi Vichyn joulun ajan kampanjointiin. Innostuin siitä heti”, Innilä kertoo.
Siinä vaiheessa oli kuitenkin jo myöhäistä vuoden 2023 joulun osalta. Ideaa päästiin toteuttamaan joululle 2024.
Idean takana on arkipäivän sattumus. Paavo oli kesällä pelaamassa tennistä ystävänsä kanssa. Pelin jälkeen ystävä oli ottanut käteensä Vichy-pullon. Paavo oli kysynyt saisiko hänkin, johon ystävä oli pulloa ojentaen lohkaissut: We Vichy a Merry Christmas.
”Hienossa oivalluksessa on vastuullisuusnäkökulma, joka on paketoitu kampanjan Ota joulu rauhassa -sloganiin. Olvi tunnetaan parhaiten olutbrändeistämme. Tässä kampanjassa tavoitteena oli tuoda esiin alkoholitonta vaihtoehtoa. On hienoa, että saimme joulun aikaan hyvää näkyvyyttä housebrändiämme kantavalle Vichylle.”
Kampanjan takana on freelancerkaksikko Järvilehto & Friendsin Paavo Järvilehto ja Merikallio & Sonin Timo Silvennoinen. Animaatiot toteutti Brink Helsinki.
Kampanjakokonaisuuteen kuului HS etusivun lisäksi muutakin printtimainontaa, digi- ja somekampanja, ulkomainospintaa sekä retail-mediaa S-ryhmän myymälöissä.
Kampanja on selkeästi huomattu ja pidetty. Innilä ja muut olvilaiset saivat viestejä ja kommentteja tuttavilta.
”On hyvin poikkeuksellista, että myös kuluttajapalvelun kautta tuli paljon positiivista palautetta mainonnasta. Somekanavissamme kommentoitiin, että tämä on paras mainos pitkään aikaan.”
Digimainonnan tulosraportti kertoo, että kampanja oli erittäin onnistunut. Näkyvyyttä kertyi reilun 10 miljoonan mainosnäytön verran. Somessa kampanja performoi erityisen hyvin Tiktokissa, ja onlinevideokampanjan loppuunkatselut olivat todella hyvällä tasolla.
Kampanjan vaikutus näkyi myös brändimittauksessa.
”Kun Olvi Vichyä vertaa bränditasolla joulukuuta 2024 joulukuuhun 2023, kasvua oli 6 %”, Innilä kertoo.
”Brändillinen tekeminen ei ole pikavoittoja. Markkinoiden ostetuimmalle, pitkän aikaa markkinoilla olleelle brändille tämänkaltainen kehitys sesongin ulkopuolella on kuitenkin hieno saavutus.”
Onnea Olvi, Järvilehto & Friends, Merikallio & Son, Brink Helsinki sekä mediatoimisto Virta UM!
Raadin kommentit
Nokkela sanaleikki herättää huomion.
Kampanjan oivaltava slogan julistaa joulurauhaa
Ajankohtaan sopiva mainonta tuo hyvää joulumieltä.