Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Vaateliike Tonelle luottaa mainonnassa visuaalisuuteen ja pitkäjänteisyyteen

Kivijalkaliikkeen mainonnassa täytyy muistuttaa, että ostoksilla voi käydä myös suurten shoppailukeskittymien ulkopuolella.
Vaateliike Tonelle kansikuva
23.10.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste

Laadukas ja perinteikäs vaatemyymälä Tonelle sijaitsee Helsingin keskustan ulkopuolella. Miten yrityksen valtit – yksilöllinen valikoima ja henkilökohtainen palvelu – tuodaan laajan yleisön tietoon?

Ratkaisu

Pitkäjänteinen markkinointi oikealla maantieteellisellä säteellä. Mainonnan visuaalisuus ja eri tyyppisistä palveluista muistuttaminen sekä henkilökohtainen palvelu. 

Vaateliike Tonelle on palvellut asiakkaitaan Munkkiniemessä jo 82 vuotta. Nyt perheyrityksen ruorissa on tehokas äiti-tytär -kaksikko.

"Äitini osti kaupan 26 vuotta sitten, itse olen ollut täysipäiväisesti mukana nyt nelisen vuotta", kertoo Tonellen markkinoinnista vastaava Mari Ilomäki.

"Olen itse työskennellyt pitkään aivan eri aloilla, mutta samalla ollut mukana Tonellen toiminnassa: auttanut mallistojen valinnassa, matkustanut messuilla ja sisäänostotapahtumissa ympäri Eurooppaa." 

Kivijalkaliikkeiden markkinointi on muistuttamista laadusta ja yksilöllisyydestä

Kivijalkaliikkeiden vahvuuksia ja myös tärkeitä mainonnassa toimivia viestejä ovat laatu ja henkilökohtainen palvelu sekä mallistot. Myös Tonellessa yksi tärkeimmistä tehtävistä on tarjota henkilökohtaista palvelua, yksilöllisiä tuotteita sekä laatua isojen ostoskeskittymien ulkopuolella. 

"Meillä on vaatetusta ja vaatemerkkejä, joita ei muualta Suomesta saa. Yksilöllisen vaatteen ei tarvitse olla erikoinen tai huomiota herättävä, vaan usein asiakas on onnellinen tietäessään, ettei vaikkapa samanlaista takkia tule usein kadulla vastaan", kuvailee Mari. 

"Ekologisuus ja kestävä kehitys taas on meillä alati läsnä tuotteiden laadun kautta. Esimerkiksi vegaanista vaatetusta on löytynyt valikoimistamme jo usean vuoden ajan, sekä miehille että naisille.

Tonellen pitkä historia tuo myös vaatteiden kestävyyden esiin: asiakkailla on kerrottavanaan uskomattoman hienoja vaatetarinoita esimerkiksi siitä, miten esimerkiksi 90-luvulla ostetusta jakkupuvusta on vieläkin muokkaamalla saatu tuleviin juhliin sopivaa vaatetusta."

Korona-aikana asiakkaita palvellaan yksilöllisesti ja turvallisesti

Kevään korona-aalto vaati yrityksiä löytämään uusia tapoja asiakkaiden palveluun. Tonellessa päätettiin muistuttaa asiakkaita private shopping -mahdollisuudesta: Siitä, että liike avataan sovitusti vain tiettyä asiakasta varten. 

"Asiakkaamme ovat aiemminkin saattaneet soittaa meille, että “pääsen töistä vasta puoli tuntia sulkemisajan jälkeen, että olisiko mitenkään mahdollista tulla silloin käymään?”, ja aina olemme sen pyrkineet järjestämään", Mari kertoo.

Koronakriisin aikana tästä mahdollisuudesta kerrottiin mainonnassa entistä tehokkaammin ja laajemmin. Koska toimintamalli oli jo olemassa ja vakioasiakkaat sen jo tunsivat, todettiin, että sitä pitää mainostaa myös laajemmalle yleisölle.
Tonelle vaateliike

Kerroimme mahdollisuudesta Tonellen Facebook- ja Instagram-tileillä sekä näyteikkunassa ja nostimme sen Helsingin Sanomien ilmoituksiimme mukaan. Kaupunginosan paikallislehti teki asiasta myös jutun.

Vaateliikkeen mainontaa tehdään pitkäjänteisesti, napakalla budjetilla ja visuaalisuus edellä

Tonellen mainoksia nähdään säännöllisesti Helsingin Sanomissa. Lisäksi Tonellen sivustolla käyneitä muistutetaan Sanoman verkossa näkyvillä remarketing-bannereilla. 

"Olemme mainostaneet Hesarissa tämän vuoden aikana useasti ja jatkamme mainontaa myös vuonna 2021. Vaihdamme aineistot vähintään kahden viikon välein, välillä jopa viikoittain. 

Mainosten aiheet ja kuvitukset valitaan aina tilanteen mukaan: esimerkiksi juuri nyt kesävaatteet on jätetty unholaan ja mainoksissa nähdään syksyn ja talven lämmintä vaatetusta, kuten pipoja ja takkeja ynnä muuta."

Ajankohtaiset aiheet ja esille nostetut tuotteet ovat selkeästi hyvä linja: ne tuovat liikkeeseen suoria yhteydenottoja. 

"Juuri siksi ilmoitusten visuaalisuus on tärkeää: mainoksen tekijän on huomioitava, että vaate esiintyy kuvissa edukseen. Ja tietysti liikkeen nimen ja yhteystietojen täytyy näkyä siinä hyvin. 

Olisi hienoa pystyä laajentamaan mainontaa vielä suuremman piirin nähtäville. Kivijalkayrityksen markkinointibudjetti on kuitenkin rajallinen, ja siksi pienemmillä mainoksilla useammin toistoja tuottanee parempaa tulosta."

Markkinoinnin kumppani tuo yhteiseen pöytään tietoa ja tehoa

Viisas mediasuunnittelu ja mainonnan budjetointi on tärkeää etenkin silloin, kun pelimerkkejä on käytössä rajallinen määrä. Mari kertookin, että luotettava kumppani auttaa myös hahmottamaan mainonnan tavoittavuutta.

Ammattilainen osaa laskea, miten mainosta tai mainoksia täytyy ajaa ja sijoitella medioihin, jotta se tavoittaa riittävästi ihmisiä. Mediaa myyvillä tahoilla on käytössään tilastoja ja tietotaitoa siitä, miten mainontaa kannattaa tehdä ja ajaa. Yrittäjä ei pysty itse opiskelemaan kaikkea, joten on tärkeää hankkia myös tällaista apua. 

On myös hyvä muistaa, että markkinointi on pitkäjänteistä työtä eikä pikavoittoja ole luvassa. 

"Sekä yrittäjyydessä että mainonnassa pitää ymmärtää, että pohjatyö on tehtävä huolellisesti. Yksikään talo ei rakennu kuukaudessa, vaan vaatii hyvät perustukset, jotta talosta voi rakentaa kestävän ja sellaisen, jota voi tarvittaessa muokata. Yrityksen omat vahvuudet ovat se tärkein perustus, jota ei kannata muuttaa."

Yhteistyö ja oman yrityksen ulkopuoliset näkemykset ovat myös tärkeä voimavara. 

"Kannattaa myös kysyä mielipiteitä ja apua muualta. Kaikkea ei voi eikä kannata tehdä itse. Tästä hyvänä esimerkkinä Sanoman yhteistyö kanssamme. Vahva verkosto ja hyvät yhteistyökumppanit auttavat myös muotoilemaan yrityksen vahvuudet viesteiksi mainontaan."

Kiinnostuitko printtimainonnasta? Lue lisää printtimainonnan ratkaisuista tai osta ilmoitus  verkosta Helsingin Sanomiin, Aamulehteen, Satakunnan Kansaan, Moroon, Porilaiseen ja Sanoman paikallismedioihin.

Tutustu printtimainonnan ratkaisuihin

Osta ilmoitus

Tagit

Printtiratkaisut Digiratkaisut Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland