Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Vaateliike Tonelle luottaa mainonnassa visuaalisuuteen ja pitkäjänteisyyteen

Kivijalkaliikkeen mainonnassa täytyy muistuttaa, että ostoksilla voi käydä myös suurten shoppailukeskittymien ulkopuolella.
Vaateliike Tonelle kansikuva
23.10.2020
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Digiratkaisut Uutismedia

Haaste

Laadukas ja perinteikäs vaatemyymälä Tonelle sijaitsee Helsingin keskustan ulkopuolella. Miten yrityksen valtit – yksilöllinen valikoima ja henkilökohtainen palvelu – tuodaan laajan yleisön tietoon?

Ratkaisu

Pitkäjänteinen markkinointi oikealla maantieteellisellä säteellä. Mainonnan visuaalisuus ja eri tyyppisistä palveluista muistuttaminen sekä henkilökohtainen palvelu. 

Vaateliike Tonelle on palvellut asiakkaitaan Munkkiniemessä jo 82 vuotta. Nyt perheyrityksen ruorissa on tehokas äiti-tytär -kaksikko.

"Äitini osti kaupan 26 vuotta sitten, itse olen ollut täysipäiväisesti mukana nyt nelisen vuotta", kertoo Tonellen markkinoinnista vastaava Mari Ilomäki.

"Olen itse työskennellyt pitkään aivan eri aloilla, mutta samalla ollut mukana Tonellen toiminnassa: auttanut mallistojen valinnassa, matkustanut messuilla ja sisäänostotapahtumissa ympäri Eurooppaa." 

Kivijalkaliikkeiden markkinointi on muistuttamista laadusta ja yksilöllisyydestä

Kivijalkaliikkeiden vahvuuksia ja myös tärkeitä mainonnassa toimivia viestejä ovat laatu ja henkilökohtainen palvelu sekä mallistot. Myös Tonellessa yksi tärkeimmistä tehtävistä on tarjota henkilökohtaista palvelua, yksilöllisiä tuotteita sekä laatua isojen ostoskeskittymien ulkopuolella. 

"Meillä on vaatetusta ja vaatemerkkejä, joita ei muualta Suomesta saa. Yksilöllisen vaatteen ei tarvitse olla erikoinen tai huomiota herättävä, vaan usein asiakas on onnellinen tietäessään, ettei vaikkapa samanlaista takkia tule usein kadulla vastaan", kuvailee Mari. 

"Ekologisuus ja kestävä kehitys taas on meillä alati läsnä tuotteiden laadun kautta. Esimerkiksi vegaanista vaatetusta on löytynyt valikoimistamme jo usean vuoden ajan, sekä miehille että naisille.

Tonellen pitkä historia tuo myös vaatteiden kestävyyden esiin: asiakkailla on kerrottavanaan uskomattoman hienoja vaatetarinoita esimerkiksi siitä, miten esimerkiksi 90-luvulla ostetusta jakkupuvusta on vieläkin muokkaamalla saatu tuleviin juhliin sopivaa vaatetusta."

Korona-aikana asiakkaita palvellaan yksilöllisesti ja turvallisesti

Kevään korona-aalto vaati yrityksiä löytämään uusia tapoja asiakkaiden palveluun. Tonellessa päätettiin muistuttaa asiakkaita private shopping -mahdollisuudesta: Siitä, että liike avataan sovitusti vain tiettyä asiakasta varten. 

"Asiakkaamme ovat aiemminkin saattaneet soittaa meille, että “pääsen töistä vasta puoli tuntia sulkemisajan jälkeen, että olisiko mitenkään mahdollista tulla silloin käymään?”, ja aina olemme sen pyrkineet järjestämään", Mari kertoo.

Koronakriisin aikana tästä mahdollisuudesta kerrottiin mainonnassa entistä tehokkaammin ja laajemmin. Koska toimintamalli oli jo olemassa ja vakioasiakkaat sen jo tunsivat, todettiin, että sitä pitää mainostaa myös laajemmalle yleisölle.
Tonelle vaateliike

Kerroimme mahdollisuudesta Tonellen Facebook- ja Instagram-tileillä sekä näyteikkunassa ja nostimme sen Helsingin Sanomien ilmoituksiimme mukaan. Kaupunginosan paikallislehti teki asiasta myös jutun.

Vaateliikkeen mainontaa tehdään pitkäjänteisesti, napakalla budjetilla ja visuaalisuus edellä

Tonellen mainoksia nähdään säännöllisesti Helsingin Sanomissa. Lisäksi Tonellen sivustolla käyneitä muistutetaan Sanoman verkossa näkyvillä remarketing-bannereilla. 

"Olemme mainostaneet Hesarissa tämän vuoden aikana useasti ja jatkamme mainontaa myös vuonna 2021. Vaihdamme aineistot vähintään kahden viikon välein, välillä jopa viikoittain. 

Mainosten aiheet ja kuvitukset valitaan aina tilanteen mukaan: esimerkiksi juuri nyt kesävaatteet on jätetty unholaan ja mainoksissa nähdään syksyn ja talven lämmintä vaatetusta, kuten pipoja ja takkeja ynnä muuta."

Ajankohtaiset aiheet ja esille nostetut tuotteet ovat selkeästi hyvä linja: ne tuovat liikkeeseen suoria yhteydenottoja. 

"Juuri siksi ilmoitusten visuaalisuus on tärkeää: mainoksen tekijän on huomioitava, että vaate esiintyy kuvissa edukseen. Ja tietysti liikkeen nimen ja yhteystietojen täytyy näkyä siinä hyvin. 

Olisi hienoa pystyä laajentamaan mainontaa vielä suuremman piirin nähtäville. Kivijalkayrityksen markkinointibudjetti on kuitenkin rajallinen, ja siksi pienemmillä mainoksilla useammin toistoja tuottanee parempaa tulosta."

Markkinoinnin kumppani tuo yhteiseen pöytään tietoa ja tehoa

Viisas mediasuunnittelu ja mainonnan budjetointi on tärkeää etenkin silloin, kun pelimerkkejä on käytössä rajallinen määrä. Mari kertookin, että luotettava kumppani auttaa myös hahmottamaan mainonnan tavoittavuutta.

Ammattilainen osaa laskea, miten mainosta tai mainoksia täytyy ajaa ja sijoitella medioihin, jotta se tavoittaa riittävästi ihmisiä. Mediaa myyvillä tahoilla on käytössään tilastoja ja tietotaitoa siitä, miten mainontaa kannattaa tehdä ja ajaa. Yrittäjä ei pysty itse opiskelemaan kaikkea, joten on tärkeää hankkia myös tällaista apua. 

On myös hyvä muistaa, että markkinointi on pitkäjänteistä työtä eikä pikavoittoja ole luvassa. 

"Sekä yrittäjyydessä että mainonnassa pitää ymmärtää, että pohjatyö on tehtävä huolellisesti. Yksikään talo ei rakennu kuukaudessa, vaan vaatii hyvät perustukset, jotta talosta voi rakentaa kestävän ja sellaisen, jota voi tarvittaessa muokata. Yrityksen omat vahvuudet ovat se tärkein perustus, jota ei kannata muuttaa."

Yhteistyö ja oman yrityksen ulkopuoliset näkemykset ovat myös tärkeä voimavara. 

"Kannattaa myös kysyä mielipiteitä ja apua muualta. Kaikkea ei voi eikä kannata tehdä itse. Tästä hyvänä esimerkkinä Sanoman yhteistyö kanssamme. Vahva verkosto ja hyvät yhteistyökumppanit auttavat myös muotoilemaan yrityksen vahvuudet viesteiksi mainontaan."

Haluatko varmistaa seuraavan printtikampanjasi onnistumisen? Printtimainonan oppaan avulla suunnittelet toimivan ja onnistuneen mainoksen!

Lataa opas 

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinointitoimisto Parceron ja Sanoman välinen yhteistyö luo lisäarvoa asiakastyöhön

    Julkaistu
    17.5.2023

    Mainos- ja markkinointitoimistojen sekä Sanoman välinen yhteistyö pitää sisällään paljon muutakin kuin mediaostoja. Parceron kanssa se on ollut muun muassa yhdessä kehittymistä ja luovaa sparrausta.

    Lue asiakastarina
  • Radion ohjelmayhteistyö ja digikampanja toivat Epassille hurjan määrän liikennettä ja liidejä

    Julkaistu
    9.5.2023

    ”Kun katsoo näitä lukuja, on vaikea olla hymyilemättä”, sanoo Epassi Groupin markkinointijohtaja Aleksi Miikkulainen.

    Lue asiakastarina
  • Radiota, digiä ja liikkuvaa kuvaa yhdistänyt Finnkinon joulukampanja onnistui yli odotusten

    Julkaistu
    21.4.2023

    Monikanavainen kampanja vahvisti positiivista mielikuvaa ja kasvatti käyntiaikomuksia Finnkinolla.

    Lue asiakastarina
  • Kainuun pelastuslaitos erottui videon keinoin

    Julkaistu
    30.3.2023

    Rekrytointivideo tavoitti Ruudun kautta alueellisesti juuri oikean kohderyhmän.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • DNA:n erikoisartikkeli HS Visiossa keräsi yhdeksänkertaisen kävijämäärän tavoitelukuihin verrattuna

    Julkaistu
    15.3.2023

    DNA julkaisi Teknologiatrendit-raporttinsa joulukuussa kuudennen kerran. Raportin ympärille tuotetaan vuosittain erilaisia aktivoivia sisältöjä, artikkeleita, videomateriaalia ja somemarkkinointia. Tänä vuonna kokeiltiin ensimmäistä kertaa erikoisartikkelia HS Visiossa.

    Lue asiakastarina
  • Aluekohdennettu display-mainonta tuplasi kävijämäärän Kymppikylppäreiden verkkosivuilla

    Julkaistu
    8.3.2023

    "Iso oppi itselleni on ollut, että markkinointiin kannattaa satsata jo yrityksen ensitaipaleella", kertoo Kymppikylppäreiden Jussi Siikakoski.

    Lue asiakastarina
  • Sponsorointiyhteistyö ylitti kaikki Taksi Helsingin ja Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon tavoitteet

    Julkaistu
    7.3.2023

    Natiiviartikkelit ohjasivat urheilijatarinoiden pariin ja toivat Taksi Helsingin ja Tahdon brändiviestit selkeinä esiin.

    Lue asiakastarina
  • Mainos Porilaisessa sai Pyöräpajan puhelimet soimaan

    Julkaistu
    7.3.2023

    Pormestarinluodon asukasyhdistyksen Pyöräpaja sai vauhtia toimintaansa lehtimainoksilla Porilaisessa. Mainoksiin käytetty investointi kuittautui nopeasti takaisin ja pajalle tärkeitä pyörälahjoituksia tehtiin ennätysmääriä.

    Lue asiakastarina
    pormestarinluodon_artikkelikuva.jpg
  • Xploran natiivikampanja tavoitti kohderyhmän tehokkaasti

    Julkaistu
    13.2.2023

    Näyttävä erikoisartikkeli lasten kellopuhelimista tavoitti monikymmenkertaisesti lukijoita keskimääräisiin lukuihin verrattuna.

    Lue asiakastarina
  • Hesarin monikanavaisen etusivun avulla huimiin tuloksiin – Lumoral 14-kertaisti myyntinsä

    Julkaistu
    7.2.2023

    Etusivun natiivimainoksella saatiin herätettyä juuri oikeanlaista kiinnostusta oikeassa kohderyhmässä. 

    Lue asiakastarina
  • Svenska Kulturfonden i Björneborg – Myyttien murtaminen tarinoilla herätti kiinnostuksen yli odotusten

    Julkaistu
    26.1.2023

    Yli satavuotias säätiö käänsi sitkeät ennakkoluulot kasvun suuntaan tarinankerronnalla.

    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland