Verkkokauppa.com teki puhuttavan markkinointiteon
Lokakuussa mediassa lähti vellomaan keskustelu, joka tuntui Verkkokauppa.comille vieraalta. Iäkkäitä ihmisiä oli huijattu elektroniikkaliikkeessä solmimaan tarpeettomia sopimuksia, ja keskustelu laajeni koskemaan elektroniikkaliikkeitä yleensä.
”Meidän tehtävämme ei ole nostaa mitään yksittäistä toimijaa tikunnokkaan. Halusimme pikemminkin tuoda esiin omaa toimintatapaamme, vastuullista tapaa myydä ja kohdata asiakas”, kertoo Verkkokauppa.comin markkinointi- ja viestintäjohtaja Suvituuli Tuukkanen.
Teema oli ajankohtainen ja Verkkokauppa.comilla oli hyvä mahdollisuus siihen tarttua.
”Saimme kampanjan nopeasti ulos, mistä kuuluu tietysti kiitos mainostoimisto Bob the Robotille ja omalle porukalle, joka reagoi notkeasti”, Tuukkanen sanoo.
Valtava vyöry positiivista palautetta
Kampanja toi Verkkokauppa.comille valtavan vyöryn positiivista palautetta sekä suorana asiakaspalautteena että kaikkien sosiaalisten medioiden kanavien kautta.
”Palautetta tuli primääristi itse sisällöstä, tavastamme kohdata asiakas, mutta saimme kiitosta myös siitä, että ihmiset pitivät tärkeänä nostaa esiin senioreita myös huippuosaavina ammattilaisina. Toki myös toimenpiteen oivaltavuus ja ajankohtaisuus saivat runsain mitoin kiitosta.”
Tuukkanen kokee, että tämäntyyppistä markkinointia ei voi tehdä, jos ei ole luottoa siihen, että omat asiat ovat kunnossa.
”Teko on niin huomiota herättävä, että jos jotain on pinnan alla, se nousee esiin. Me emme ole saaneet lainkaan asiakaspalautetta pakkomyynnistä.”
Printti on hyvä keino manifestointiin
Kokemusasiantuntijoiden rekrytointi on auki vielä muutamia päiviä. Jo ensimmäisinä päivinä hakemuksia oli jo yli 70. Henkilöiden on tarkoitus aloittaa myymälöissä sesongin keskellä ja jatkaa joulun jälkeen.
Printtikampanjaan päädyttiin, koska sillä haluttiin tavoittaa rekrytoinnin kannalta oleellista kohderyhmää, niitä henkilöitä, joita perinteinen printti tavoittaa hyvin. Toki kampanjassa oli mukana myös digiulottuvuus.
”Tässä tapauksessa luotimme siihen, että myös lukuarvo olisi kohdallaan. Ihmiset ovat viikonloppuna pidempään median äärellä. Halusimme kertoa paljon ja konkretisoida tapamme toimia. Tässä tapauksessa printti mahdollisti sen.”
Kampanja näkyi kaikissa Verkkokauppa.comin myymälöiden alueiden päälehdissä: Helsingin Sanomissa, Aamulehdessä, Turun Sanomissa ja Kalevassa.
Useat mediat tarttuivat kampanjaan myös journalistisesta näkökulmasta ja sosiaalisessa mediassa se puhutti laajalti. Huomioarvo oli siis kohdillaan.
”Olen kokenut, että printti on hyvä keino manifestointiin. Sisällön pitää tietysti olla sellaista, että sen äärelle pysähdytään. Tässä tapauksessa onnistuimme siinä.”
Onnea Verkkokauppa.com, Bob the Robot ja Hearts & Science/Omnicom Mediagroup!
Tutustu muihin Kuukauden kamppiksiin: