Katse koronan jälkeiseen aikaan – tuunaa brändisi kisakuntoon näillä vinkeillä

Marika Siniaalto artikkelikuva

Markkinointiviestintä on pitkäjänteistä tekemistä. Se on maratonmatka, eikä pikavoittoja ole luvassa kenellekään. Siksi juuri nyt on välttämätöntä suunnata ajatukset kohti koronan jälkeisiä palkintoja, jotta ei jää lähtöviivalle tarpomaan muiden kiihdyttäessä täyteen vauhtiin, kirjoittaa Grapevinen Marika Siniaalto.

Korona-aika on opettanut meille digitaalisen maailman mahdollisuudet kädestä pitäen. Kansalaiset viihtyvät ruutujensa ääressä ja somessa jopa enemmän kuin ennen. Kaikki mahdollinen ostetaan verkosta ja päivällisenkin toimittaa pöytään sovelluksen kautta tilattu kuriiripalvelu. Paluuta entiseen ei siis enää ole. Digitaalisen näkökulman on näin ollen oltava mukana myös markkinointisuunnitelmissa alusta pitäen, eikä vain viime hetkessä päälle liimattuna pikaratkaisuna. 

Miten sitten digitaalinen näkökulma otetaan vielä tehokkaammin matkalle mukaan? Seuraavassa 3 menestyksen ainesosaa, jotka valitettavan monesti unohdetaan ottaa mukaan toimivaan digimarkkinoinnin reseptiin.

1. Aseta (realistiset) tavoitteet

Jotta voidaan asettaa järkeviä tavoitteita, pitää toki ensin tunnistaa nykytila. Voidaanko olettaa, että asiakas löytää meidät digitaalisista kanavista, jos ei tunne meitä vielä? Miltä vaikutamme kilpailijoihimme nähden? Mitkä ovat tämän analyysin perusteella tärkeimmät kehityskohteemme?

Kun taustatyö on tehty, voidaan miettiä tavoitteita. Ne toki suhtautuvat aina nykytilaan: jos tänään jaksaa juosta kilometrin, maratoniin on vielä matkaa. Kannattaa ensin keskittyä peruskuntoon ja -tekniikkaan, vasta myöhemmin on oikea aika hifistellä ja kiristellä aikaan liittyviä mittareita. 

2. Erotu joukosta

Aina ei ole ollenkaan selvää, että potin korjaa kotiin se nopein tai vahvin. Me keski-ikäiset muistamme mäkihyppylegendan Eddie Edwardsin, joka ei suinkaan ollut kummoinen pistemagneetti, mutta jäi silti mieleen. 

Oman äänen ja tyylin löytämiseen kannattaa satsata aikaa ja vaivaa. Selkeä tonaliteetti, joka siis koskee sekä tekstiä että visuaalista ilmaisua, on ehdottomasti erottuvuuden kannalta se tärkein tekijä. Kun brändisi viestistä peittää nimen ja logon, onko se kiinnostava ja silti tunnistettavissa kuuluvaksi juuri sinun brändillesi? Jos on, onnittelut! Olet juuri onnistunut pysäyttämään kohderyhmäsi viestisi äärelle. 

3. Varaa resurssit

Tulokset eivät tule itsestään. Menestyminen vaatii aikaa, rahaa ja usein tiimin avukseen – olipa kyse sitten maratonista tai markkinoinnista. Kukaan ei osaa yksin kaikkea, eikä kellään takuulla ole aikaakaan hoitaa jokaista kanavaa menestyksekkäästi. Kun digimarkkinointia ja somea tehdään tosissaan ja halutaan sitä kautta hyviä tuloksia, käsipareja tarvitaan siis useampia. 

Paitsi ihmisiä ja osaamista, tarvitaan myös budjettia mainontaan. Ihastuttavinkaan viesti ei tavoita ansaittua yleisöään, jollei sitä vähän auteta maksamalla näkyvyydestä. Jotta käsiparien vaivalla tekemät toimenpiteet eivät menisi hukkaan, on siis syytä panostaa myös viestien läpimenon tehostamiseen mainosten avulla.

Jos edelleen pohdit, pitäisikö markkinointi laittaa uuteen uskoon ja ehkä jopa allokoida vähän enemmän resursseja paitsi kokonaisuuteen myös digitaaliseen tekemiseen, älä enää mieti. Vielä hetken aikaa on edelläkävijän paikkoja jaossa!

Kirjoittaja on Grapevinen perustaja ja toimari. Grapevine on strateginen markkinointiviestinnän kumppani aidosti digitaalisella sydämellä. 
 

Liittyvät artikkelit
Case Kekäle artikkelikuva

Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten

Kekäle tavoitti erinomaisesti uutta naiskohderyhmää IS.fi/menaiset-osiosta. Mekkoja myyntiin kampanjan aikana 84 % enemmän kuin samanpituisella edeltävällä ajanjaksolla.
Aikakausmedia
Case
Natiivimainonta
Näkemyksiä markkinoinnista
Uutismedia
Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten
Vastuullisuussegmentit artikkelikuva

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

70 % kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissään ja valinnoissaan. Motiivit ja tavat, joilla vastuullisuus näkyy eri kohderyhmien arjessa, vaihtelevat kuitenkin paljon.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin