Mitä jos puhuttaisiin ihan vaan totta?

Tommi Lähde artikkelikuva

Totuudellisuus on radikaali ajatus, kun puhutaan markkinoinnista. Se toimii kuitenkin paremmin kuin voisi äkkiseltään kuvitella, kirjoittaa the other danish guyn Tommi Lähde.

Tarinankerronnalla on aina ollut valtava voima ihmiskunnan historiassa. Jopa meneillään olevan digivallankumouksen keskeltä voi tehdä havainnon, että ihmisiin vaikuttaminen ei ole olennaisesti muuttunut vuosituhansien aikana, vaikka retoriikan keinovalikoima on kasvanut.

Retoriikalla tarkoitetaan yleisesti menestyksekästä ja vakuuttavaa puhetaitoa. Sitä on luonnehdittu myös suostuttelemisen taidoksi, mutta kysymys ei ole pelkästään kuorrutuksesta. Sen ytimessä on kyky ilmaista itsensä ja viestiä tarkoituksensa.

Antiikin Kreikassa poliittisen uran luominen edellytti henkilöltä sitä, että hän kykeni saavuttamaan kansanjoukot omien ajatus-tensa taakse. Tärkeintä oli vakuuttavuus, ei ensisijaisesti totuus, koska totuudellisemmatkin ajatukset ja mielipiteet saattoivat jäädä häviölle, jos ne esitettiin huonosti. Ensimmäinen roomalainen kuukausipalkkaa nauttinut reettori, kuivahko virkamies Quintilianus puhui paljon puhetaidon kunniallisuudesta. Siitä, että seisoo omien arvojensa takana ja uskaltaa edustaa sitä, mitä todella on. Puheiden ja tekojen ei tulisi olla ristiriidassa, jos haluaa tehdä vaikutuksen ihmisiin ja seistä sanojensa takana silloinkin, kun myrsky (somessa) nousee.

Totuudellisuus on radikaali ajatus, kun puhutaan markkinoinnista. Se toimii kuitenkin paremmin kuin voisi äkkisel-tään kuvitella. Meihin ihmisiin on sisään rakennettuna mekanismi, joka erottaa vilpittömän ja vilpillisen viestinnän toisistaan; markkinoijan sanojen ja tekojen suhde paljastaa sen lahjomattomasti. Joten jos pitää valita kertooko tarinan, joka on itselle merkityksellinen ja totta, vai tarinallistaako jotain keksittyä, on pelkästään tulosten valossa helppo valita ensin mainittu tapa.

Tarina näet muuttuu kannattavaksi iiketoiminnaksi vasta siinä vaiheessa, kun se resonoi vastaanottajassa. Mitä henkilö-kohtaisempi ja todempi tarina, sitä universaalimpi on sen vaikutus. Ja kääntäen, yhteys ihmisiin jää syntymättä, jos ei puhu totta. Me kaikki tunnistamme tarinat, joita emme edes muista sen jälkeen kun ne ovat huuhtoutuneet mielemme yli, vaikka ne olisi tarjoiltu miten houkuttelevassa paketissa.

Medialla on ihan yhtä iso merkitys kuin itse tarinalla. Uskottava mediaympäristö ei ole kiinni vain puolueettomasta tiedonvälityksestä vaan siitä, mitä ja miten media kertoo itsestään mainostajille.

Myynnin kasvuprosenteilla leveily ei ole uskottavaa, koska jokainen vähänkin valot päällä oleva yritysjohtaja tai liiketoiminnasta vastaava tietää, miten monesta tekijästä on kiinni, onko markkinointi onnistunutta vaiko ei.

Kun mediakumppani osoittaa aitoa halua ymmärtää asiakkaansa liiketoimintaan vaikuttavia tekijöitä, on valmis luopumaan mediajargonistaan ja puhuu totta oman kokonaisuutensa mahdollisuuksista ja riskeistä, syntyy luottamus. Kun ihmiset luottavat toisiinsa, mikä tahansa on mah-dollista ja mikään ei ole mahdotonta. Näistä syistä yhteistyömme Sanoman kanssa on tuloksellista joka ikinen päivä.

Kirjoittaja on the other danish guy -alusvaatebrändin toimitusjohtaja ja perustaja.

Katso myös: 

the other danish guylla on vain Sanoma, eikä tarvetta vilkuilla sivuille

Liittyvät artikkelit
Satu Salminen artikkelikuva

5 vinkkiä julkishallinnon markkinointiin

Kotimainen ja luotettava mediaympäristö tukee julkishallinnon viestintää, kirjoittaa Client Manager Satu Salminen.
Näkemyksiä markkinoinnista
Omakynä
5 vinkkiä julkishallinnon markkinointiin
Jaakko Lintunen artikkelikuva

Markkinointi – hokemia vai hajusuolaa?

Markkinointiväki voisi ottaa roolin strategiatyön oraakkelina, kirjoittaa Jaakko Lintunen.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Markkinointi – hokemia vai hajusuolaa?
Podcast jakokuva2.png

Aina tulee sanomista nyt myös podcastin ja videon muodossa

Myyntijohtaja Stinde Mäkinen haastattelee markkinoijia, joilla on paljon sanomista. Stinde paneutuu vieraittensa kanssa kiinnostaviin markkinointiaiheisiin ilmiöihin, tekoihin ja kampanjoihin.
Näkemyksiä markkinoinnista
Aina tulee sanomista nyt myös podcastin ja videon muodossa