Sanoma tutki: Digitaalinen audiomainonnan ennustetaan kasvavan nopeasti uusien teknologioiden ja mainosratkaisujen myötä
Tällä hetkellä digitaalisen audion osuus mediabudjeteista on useimmiten 1‒25 % välillä. 13 % vastaajista kertoo, että mainosbudjettiin ei sisälly digitaalista audiota lainkaan. Digitaalisen audion osuuden uskotaan kuitenkin kasvavan hyvin nopeasti, eikä sen vähenemistä nykyisestä ennusta yksikään vastaaja.
Suurinta kasvua ennustetaan mainostajan omille podcasteille sekä spottimainonnalle. Sisältöyhteistyön kasvuennuste on lähes yhtä suuri.
Uutis- ja aikakauslehtien sisältöä audion muotoon muutettuna pidetään kiinnostavana digitaalisen audion ympäristönä. 68 % vastaajista uskoo ääneen luetun sisällön kulutuksen kasvavan tulevaisuudessa, ja suurin osa kokee, että ympäristö olisi myös kiinnostava mainonnan kannalta. Potentiaalisimpina ympäristöinä mainonnan kannalta pidetään aikakauslehtien artikkeleita ja sanomalehtien osioita kohdennettuna.
Suurimpana esteenä digitaalisen audiomainonnan kasvulle voi kyselyn mukaan olla tarjonnan liian suppea määrä ja kyky tavoittaa riittävän suuria yleisöjä. Myös ohjelmallisen inventaarin puute mietityttää. Toisaalta lähes kolmannes vastaajista kokee, että digitaalisen audion kasvulle ei ole estettä.
Mainostaja- ja mediatoimistoasiakkaat suhtautuvat digitaaliseen audioon kaiken kaikkiaan hyvin positiivisesti ja optimistisesti. Digitaalinen audio nähdään tulevaisuuden kasvukanavana uusien teknologioiden, kuten älykaiuttimien, ja uusien mainosratkaisuiden, esimerkiksi personoidun äänimainonnan, myötä.
”Kiinnostus digitaalista audiota kohtaan on kasvanut mainostajien keskuudessa merkittävästi. Varsinkin viime vuosi oli suuri harppaus digiaudiomainonnassa, ja kysyntä vain kasvaa. Moni asiakas on jo ottanut digiaudion esimerkiksi osaksi radiomainoskampanjoita ja osa suunnittelee kanssamme erillistä digiaudiostrategiaa. Radiomainonnalla tavoitetaan ja haetaan edelleen massaa, mutta digiaudiolla saadaan tämän rinnalla kasvatettua huomioarvoa, kohdennettua entistä tarkemmin tai saadaan kuulija viettämään merkittävästi aikaa asiakkaan sisältöjen parissa. Suosittelen vahvasti mainostajia tutustumaan digiaudion saloihin ja valjastamaan Suomen suurimman podcastalustan Suplan käyttöön”, toteaa audion Business Manager Kasper Kahila.
Kysely tehtiin sähköpostikyselynä aikavälillä 10.3.‒21.3.2022. Vastaajista 59 % työskentelee mediatoimistoissa, 38 % on mainostaja-asiakkaita.
Katso myös: