Valio ja Radio Suomipop veivät jouluksi kotiin
Valion joulubussi starttasi lauantaina 22. joulukuuta Helsingistä Rovaniemelle. Kyytiin rekrytoitiin radion, somen, ulkomainonnan ja Sanoman onlineverkoston kautta nuoria aikuisia, jotka asuvat kaukana syntymäkodistaan esimerkiksi opintojensa takia. Linja-auto vei porukan perille, mutta yhtä olennaista oli leppoisa matkanteko ja kiireetön, jouluinen yhdessäolo. Siksi express-bussivuoro vaihtui slowness-linjaksi: matkan varrella pysähdyttiin syömään yhdessä ja poimittiin kyytiin uusia matkustajia. Bussissa tunnelmaa loi Radio Suomipopin iltapäivän juontaja Tinni Wikström, joka toimi myös Valion jouluteko -kampanjan kasvona. Tinnin lisäksi matkalla mukana oli valokuvaaja-vaikuttaja Janita Autio.
”Hyvällä suunnittelulla ja tiiviillä yhteistyöllä mainos- ja mediatoimiston kanssa saatiin kasaan luova kokonaisuus, joka toimi vaikuttavasti eri medioissa ja jolla saatiin kiinni Valiolle kiinnostava kohderyhmä, nuoret aikuiset”, Senior Concept Designer Antti Pehkonen Sanoma Media Finlandista kertoo.
Tinni tuotti sisältöä tien päältä, jota jaettiin monikanavaisesti: raportteja matkan varrelta Radio Suomipopin taajuudella, tunnelmia somessa sekä videosisältöä Valion ja Sanoman kanavissa. Bussin tunnelmasta pystyi nauttimaan ja matkan kulkuun vaikuttamaan myös kotona seuraamalla Valion ja Suomipopin Instagram-tarinoita. Bussin lähetti matkaan Ylioppilaskunnan Laulajien mieskvartetti. Seuraajat kannustivat matkustajia muun muassa laulamaan matkan varrella yhteisjoululauluja, ja yllätysvieraana bussin kyytiin nousi myös itse Joulupukki. Matkan varrella tutustuttiin muihin matkustajiin, pelattiin matkabingoa ja pysähdyttiin syömään yhteisessä pöydässä.
Kohderyhmän tavoittamiseen hyödynnettiin Sanoman datakohdennusta sekä tutkimustietoa kohderyhmän tavoittamisesta.
Kampanja toteutettiin yhdessä Valion, Dagmarin, Bob the Robotin ja tapahtumatoimisto Pulp Agencyn kanssa. Radion, somen ja vaikuttajien vahva liitto takasi kampanjan toimivuuden.
”Yhteistyö Sanoman kanssa sujui erittäin hyvin, ja radio toi kampanjaan hyvän lisän. Tinni ja Janita takasivat onnistuneen bussimatkan, ja matkustajilta saatiin erittäin kiittävää palautetta. Konkreettinen jouluteko lisäsi Valion merkityksellisyyttä ja läheisyyden tunnetta matkalle osallistuneiden nuorten aikuisten keskuudessa. Jouluksi kotiin oli ehdottomasti myös oman vuoteni kohokohta”, Valion markkinointipäällikkö Saana Häkkinen kommentoi.
"Tämä oli sairaan hieno juttu heti alusta alkaen! Valion joulubussiin hypätessä en tiennyt mitä odottaa, mutta matkasta tuli unohtumaton heti ensi metreillä. Olen tehnyt paljon duunikeikkoja, mutta tämä meni heittämällä top-listan kärkeen", Tinni Wikström toteaa.
”Parhaat tulokset saadaan, kun istutaan yhdessä jo suunnittelun alkuvaiheessa samaan pöytään toimistojen ja asiakkaan kanssa”, Antti Pehkonen summaa.
Jouluksi kotiin -kampanja oli ehdolla Radiogaalassa Vuoden luova ratkaisu -sarjassa.
Tavoite
Monikanavaisen kampanjan tavoitteena oli luoda hyvän mielen jouluteko, jolla puhutellaan etenkin nuoria aikuisia. Valio halusi puhutella haasteellista kohderyhmää, nuoria aikuisia, ja tehdä heille Valio merkitykselliseksi.
Lapsuudenkodista muutetaan yhä useammin asumaan yksin, joskus kauaskin lähisuvusta. Jo noin joka viides alle kolmekymppinen asuu yksin, ja heistä suurin osa Etelä-Suomen kaupungeissa. Etenkin juhlapyhinä moni kaipaa perhettä ympärilleen.
Toteutus
Jouluna kaikkien pitäisi päästä kotiin rakkaiden luokse ja yhteiseen pöytään. Kampanjassa puhuteltiin kohderyhmää tarjoamalla opiskelijoille ja nuorille aikuisille mahdollisuus viettää joulu yhdessä perheen ja ystävien kanssa – tarjoamalla kiireetön ja maksuton bussivuoro halki Suomen.
Jouluteko starttasi kahden viikon rekrytointivaiheella Radio Suomipopilla marraskuussa. Radion ja somen avulla rekrytoitiin kuuntelijoita mukaan hyvän mielen joulubussiin, joka vei kuuntelijat perheiden ja ystävien pariin viettämään joulua #yhdessäpöydässä.
Spotit radiossa joulunalusviikolla kertoivat tulevasta matkasta ja kehottivat seuraamaan Jouluksi kotiin -bussin matkaa somesta.
Jouluksi kotiin -bussivuoro starttasi Helsingistä Rovaniemelle 22.12. Radio Suomipopin iltapäivän juontaja Tinni Wikström raportoi tunnelmia matkan varrelta someen ja radioon.
Matkan jälkeen jaettiin matkalta tuotettua sisältöä radiossa, Valion kanavissa, somessa sekä natiivimainontana Sanoman kanavissa. Radiossa kuultiin kiitosspotit, video reissusta näytettiin radioiden somakanavissa sekä natiivimainontana HS.fi/nyt-osiossa. Lisäksi bussimatkasta julkaistiin natiiviartikkeli HS.fi/nyt-osiossa sekä Suomipopin ja Valion somekanavissa.
Tulokset
Kampanjan yhtenä tavoitteena oli puhutella nuoria aikuisia ja tehdä Valio heille merkitykselliseksi. Tässä onnistuttiin yli odotusten aina ideasta toteutukseen. Jouluksi kotiin -kampanja tavoitti radion kautta 56 % 20−35-vuotiaista suomalaisista. Kampanjan somepostausten bruttotavoittavuus oli 2 900 000. Bussimatkaa seurasi Radio Suomipopin Instagram-tarinoissa keskimäärin 22 000 katsojaa / tarina. Matkasta tehtyä videota katsottiin HS.fi/nyt-osion natiiviartikkelissa sekä Sanoman ja Valion somekanavissa yli 35 000 kertaa.
Valion joulubussiin saatiin rekrytoitua Valion tavoittelemaa kohderyhmää, nuoria aikuisia ja opiskelijoita. Halukkaita oli sadoittain, joiden joukosta kyytiin valikoitui 45 matkustajaa. Kampanjan teema, hyvän tekeminen, oli myös luonteva ja positiivinen aihe, joten Valion ja Suomipopin jouluksi kotiin -kampanja sai paljon kuuluvuutta juontajien spiikeissä radiotaajuudella.
650 000
radion kautta tavoitettua 20−35-vuotiaista suomalaisista
2 900 000
somepostausten bruttotavoittavuus
22 000
katsojaa / Instragram-tarina
35 000
videon katselukertaa eri somekanavissa
7000
lukijaa natiiviartikkelilla
Koko kampanjan idean taustalla on isompi totuus siitä, että yhdessä syövät ihmiset voivat paremmin. Joten halusimme tukea nuorten mahdollisuutta päästä kotiin rakkaidensa luokse, yhteiseen pöytään. Idea jalostui siitä eteenpäin yhdessä työstettynä lopputulemaan, että itse matka on ainutlaatuinen kokemus itsessään: Mahdollisuus kohdata uusia ihmisiä, ja virittäytyä samalla joulun tunnelmaan slowness-vuoron hengessä. Joulubussi-kampanja ylitti odotuksemme. Bussiin hakeneiden määrä oli lähes kolmesataa. Mukana olleiden kommentit kertoivat siitä, että yhteinen matka oli kaikin puolin onnistunut.