Sanomalla on ollut iso rooli Tokmannin kasvutarinassa

Case Tokmanni artikkelikuva

Tokmannin ja Sanoman strateginen kumppanuus on kehittänyt molempien toimintaa.

”Huomenta Suomi, hyvin pyyhkii.” Kun suomalaiset kuulevat tämän Mister Tokmanni -mainoksista tutun kappaleen, he tietävät kuka puhuu.

Tarinankerronnalla on Tokmannille keskeinen merkitys.

”Brändi ilman merkityksellistä tarinaa on vain logo. Kyse on tarinoilla johtamisesta ja vaikuttamisesta, hienommin sanottuna strategisesta narratiivista”, sanoo Tokmannin markkinointi- ja viestintäjohtaja Veli-Pekka Ääri.

”Vaikuttavuus on perustunut tarinoihin aina ja tulee perustumaan myös tulevaisuudessa. Kaupallinen vaikuttaminen on vasta noin 100 vuotta vanhaa. Vaikuttamisella osana johtamista on yhtä pitkä historia kuin ihmisillä ja yhteiskunnilla”, Ääri toteaa.

Tokmannilla ei ole erikseen brändi-, markkinointi- tai viestintästrategiaa.

”Meillä on kilpailustrategia, joka määrittää kaikkien toimintojemme ulostulot. Brändin keskeinen tehtävä kommunikoida asiakashyöty erottuvalla tavalla.”

Oman median, Tarjoussanomien ja omien myymälöiden, rooli on Tokmannille hyvin keskeinen. Liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamisessa myös ostetulla medialla on tärkeä tehtävä.

”Tarvitsemme Sanoman tuottamia yleisöjä, jotta pystymme jatkamaan ja kehittämään brändiimme liittyvää tarinaa.”

Sanoman eri kanavilla on oma roolinsa ostopolun kaikissa vaiheissa. IS.fi:n kuutio ohjaa asiakasvirtaa Tokmannille, ja tv:n ja videon avulla kerrotaan tarinaa maailman parhaasta ostajasta, Mister Tokmannista.

Markkinoinnin onnistumisen päämittari Tokmannilla on myynti, vaikka toki myös brändiin liittyviä attribuutteja mitataan.

”Halpakauppa on luonteeltaan populaarikulttuuria. Markkinointia mitataan sillä, kuinka paljon suomalaisia olemme saaneet Tokmannin fyysisiin myymälöihin tai verkkokauppaan, eli markkinoinnin mittaaminen tapahtuu suorassa lähetyksessä päämittarinaan yleisömäärä. Joka viikko katsomme, miten hyvin onnistuimme. Päivästä riippuen se on joko hienoa tai armotonta”, Ääri kertoo.

Yhteistyötä Sanoman kanssa Ääri kuvaa aidoksi strategiseksi kumppanuudeksi. Sanomalla on ollut iso rooli Tokmannin kasvutarinassa.

”Meidän molempien toiminta on kehittynyt yhteistyön kautta. Opimme, pilotoimme ja viemme asioita yhdessä eteenpäin, mikä on erittäin tärkeää suomalaiselle yritykselle ja kaupalle. Kuluttajalla on jatkuvasti puhelimen kautta kämmenellään globaali valikoima. Kotimaisen kaupan toimijan strateginen kumppanuus kotimaisen mediayrityksen kanssa on keskeinen edellytys sille, että pärjäämme globaaleja jättejä vastaan.”

Kun tunnetaan, asioiden hoitaminen on myös yksinkertaisempaa.

”Meidän pitää olla niin kunnianhimoisia, että kansainvälisiä jättejä ei päästetä kansallisille tonteillemme ainakaan liian helposti. Ei ole suomalaisten etu, jos kaupan tai median alasta tulee kansainvälisten yhtiöiden filiaalien hoitama reuna-alue. Kansallisesta kaupasta ja mediasta huolehtiminen on yhteinen tehtävämme”, Ääri painottaa.   

Kuvassa Tokmannin asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Manager Tuuli Raussi ja Veli-Pekka Ääri.  Kuvan on ottanut Mikko Hannula. 

Olemme enemmän kuin mediatalo. Meiltä saat ylivoimaisen tavoittavuuden lisäksi palveluita, joilla selviät mutkista sujuvammin ja vältät varikkopysähdykset vaaratilanteiden jälkeen. Kumppanuus on strategiamme ydin ja haluamme olla kartturisi kaikissa tilanteissa.

Lue lisää: 

Kartturisi kaikissa käänteissä

Liittyvät artikkelit
Markus Nieminen artikkelikuva

Kasvua taantumassa

Kasvu taantumassa kuulostaa hullulta ajatukselta. Sitä se ei kuitenkaan ole. Jos tutkitaan markkinoinnin historiaa ja tieteellisesti todistettuja faktoja, voidaan todeta että kyse ei ole hulluudesta ollenkaan, kirjoittaa TBWA:n Markus Nieminen.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Kasvua taantumassa
Anna Lujanen artikkelikuva

Televisio elää ajassa – samoin siihen liittyvä terminologia

Englanninkielisillä sanoilla mennään vääjäämättä kohti maailmaa, jossa käytännössä kaikkien alojen ammattisanastot jäävät ilman suomenkielisiä vastineita. On kriittisen tärkeää, että Suomeen luodaan aktiivisemmin uusia sanoja, kirjoittaa Screenforcen Anna Lujanen. 
Näkemyksiä markkinoinnista
TV & video
Vieraskynä
Televisio elää ajassa – samoin siihen liittyvä terminologia