Viking Line case hero

Case Viking Line

Monipuolinen ohjelmayhteistyö Big Brotherissa

"Raikas ja uusiutuva, pystyy heittäytymään maailman muutoksiin."  Ohjelmayhteistyön katsottiin parantaneen Viking Linen brändimielikuvaa, joka koettiin yhteistyön ansiosta erityisesti entistä hauskemmaksi ja trendikkäämmäksi.

Kampanjan tavoite

Case_6

Kampanjan tavoitteena oli tunnettuuden kasvattaminen ja nuoremman kohderyhmän tavoittaminen. Big Brother -ilmiötä haluttiin hyödyntää vahvan sisällöllisen tekemisen kautta.

Toteutus

Yhteistyö sisälsi ohjelmayhteistyötunnisteiden lisäksi Big Brotherin sisältöön räätälöidyn viikkotehtävän ja kuluttaja-aktivoinnin.    

Talon asukkaat elivät viikon ajan Viking Linen hyttisimulaattorissa ja valitsivat keskuudestaan kapteenin, matkustajat ja laivan työntekijät. Matkustajat asuivat hytissä, laivalla tehtiin kuulutuksia, siivottiin, nautittiin buffetpöydän antimista ja viihdeohjelmasta. Viikkotehtävästä julkaistiin Bigbrother.fi-sivustolla useita artikkeleita. Sisältöön ohjattiin somenostoin.  

Viking Linen risteilyisäntä Max Holm oli Alma Hätösen vieraana BB:n studiossa. Studiojuonnoissa aktivoitiin osallistumaan arvontaan, jossa kysyttiin kuka talon asukkaista olisi parasta risteilyseuraa. Arvontaan pystyi osallistumaan joko Bigbrother.fi-sivustolla tai hybridi-tv:n välityksellä. Osallistujien kesken arvottiin viikoittain Viking Linen etukortteja.

Tulokset

Viking Line casekollaasi

Big Brother Suomi oli syksyn 2019 suuri menestyjä ja isoin tv-ilmiö. Ohjelma tavoitti Ruudussa ja TV:ssä 2,6 miljoonaa suomalaista. Ruudussa Big Brother -sisältöjä käynnistettiin huikeat 33,5 miljoonaa kertaa. 

Erityisen omistautunutta katselu on nuorten, 15–34-vuotiaiden naisten keskuudessa, joista ohjelma tavoitti 67 prosenttia. 25–44-vuotiaiden miesten ja naisten kohderyhmässä Big Brother Suomi tavoitti 65 prosenttia väestöryhmästä.

Viking Line hyttisimulaattori viikkotehtävä oli erittäin onnistunut. Räätälöity hytti ja viikon aikana toteutettu visuaalisuus ja aktiviteetit olivat kiinnostavaa ja viihdyttävää katsottavaa. Asukkaiden paneutuminen tehtävään oli sitoutunutta.

Viking Linen “parasta risteilyseuraa” kuluttaja-aktivointi keräsi kauden aikana kampanjasivun ja hybridi-tv-arvonnan kautta yli 26 000 osallistujaa.

Sosiaalinen media aktivoi erittäin hyvin arvonnan ja Viking Linen viikkotehtävän sisältöjen pariin.

Ohjelmayhteistyötutkimuksen mukaan Viking Linen mainontaa muisti nähneensä 64 % kaikista vastaajista ja jopa 80 % Viking Linen kohderyhmään kuuluvista. Ohjelmaa säännöllisesti seuranneista kaikki olivat huomanneet Viking Linen mainontaa.

Ohjelman säännöllisistä katsojista 79 % koki Viking Linen sopivan erittäin tai melko hyvin Big Brotherin yhteistyökumppaniksi. Viking Linen kohderyhmään kuuluvista 82 % oli tätä mieltä.

”Hyvin mietitty kokonaisuus. Risteilytehtävä oli hauska.”

”Molemmilla samaa asiakaskohderyhmää, trendikästä ja nuorekasta menoa.”

”Laivamatkoissa on samaa hauskaa tunnelmaa kuin BB-talossa.”

”Nuorekasta menoa Viking Linella, kuten BB:ssäkin.”

Viking Linen viikkotehtävä sai runsaasti kehuja ohjelman katselijoita. Ohjelmayhteistyön katsottiin parantaneen Viking Linen brändimielikuvaa, joka koettiin yhteistyön ansiosta erityisesti entistä hauskemmaksi ja trendikkäämmäksi.

”Raikas ja uusiutuva. Pystyy heittäytymään maailman muutoksiin.”

”Mainonnasta tuli hyvä mieli. Tekee mieli risteilylle.”

”Antoi hauskemman vaikutelman Viking Linesta.”

Case asiakkaan kommentti

Yhteistyö Sanoman kanssa sujui hyvin ja oli helppoa. Tuotanto tehtiin laadukkaasti ja aikataulussa. Kun ohjelma vielä saavutti odotettua paremmat katsojaluvut, olimme yhteistyöhön erittäin tyytyväisiä.”

Ninna Suominen, Head of Marketing & Online Sales, Viking Line

Katso myös: 

Tervetuloa MS Big Brotherella -risteilylle – ”Halusimme tehdä jotain erilaista”