Sanoma panostaa branded content -ohjelmiin – asiakkaiden viestin rakentajina ovat Suomen parhaat sisällön tekijät ja jakajat

Lasse Nikkari
Ole rohkea, kuuluu Lasse Nikkarin neuvo omaa TV-ohjelmaa suunnitteleville markkinoijille.

Lasse Nikkari on aloittanut Nelonen Medialla vastaavana tuottajana vastuualueenaan branded content -ohjelmat* sekä ohjelmaformaatit. 

”Kiinnostukseni branded content -ohjelmiin syntyi kansainvälisten, toimiviksi osoittautuneiden esimerkkien kautta ja voimistui, kun olin tuotantoyhtiössä kehittämässä ja myymässä onnistuneita ohjelmia. Hyvä branded content -ohjelma on idealtaan ja toteutukseltaan niin laadukas, että se toimisi hyvin myös ilman brändiä. Sisällössä ei kannata tehdä kompromisseja vaan olla rohkea”, Nikkari sanoo.

Branded content -ohjelmat tuovat parhaimmillaan liiketoimintahyötyjä kaikille osapuolille: tuotantoyhtiö saa mielekkään tuotannon, kanava saa katsojia ja mainostajia generoivan hyvän tuotteen ja markkinoija erinomaisia tuloksia.

”Branded content -ohjelma pitää olla osa kokonaismarkkinointia. Parhaimmat tulokset saa, kun hyvään ohjelmasisältöön yhdistää taktista mainontaa esimerkiksi katkoilla”, Nikkari neuvoo. 

Miksi markkinoijan sitten pitäisi kiinnostua branded content -ohjelmista? 

”Taktisella mainonnalla saavutetaan hetkellisiä myyntipiikkejä, mutta tehokkaampi tapa kasvattaa brändiä on pidempiaikainen brändimarkkinointi. Branded content -ohjelmat yhdistävät brändin ja kuluttajia kiinnostavan tarinan televisiossa, joka tavoittaa edelleen massoja”, Nikkari sanoo.

Sanoma tulee panostamaan branded content -ohjelmiin, sillä kysyntää niitä kohtaan on paljon.

”Useiden tutkimusten mukaan natiivimainonta ja sisältömarkkinointi kasvavat tulevaisuudessa, ja yritykset panostavat sisältöön niin omissa kuin ulkoisissa kanavissa. Liikkuvan kuvan näkökulmasta branded content -ohjelmat ovat mitä parhain tapa tehdä ja esittää sisältöä. Olemme jo toteuttaneet asiakkaidemme kanssa useita merkittäviä monimediaisia ohjelmahankkeita, ja nyt kasvatamme tekemistä entisestään”, Sanoman Head of Creative Piia Lähteenmäki toteaa.

Sanoman vahvuudet branded content -yhteistyössä ovat sisältöjen ilmiöittämisen lisäksi datan ja kuluttajaymmärryksen hyödyntäminen sekä sisällön suunnittelussa että sisältöjen jakamisessa kanavariippumattomasti. Onnistuneen branded content -yhteistyön tekeminen edellyttää syväymmärrystä siitä, kenelle sisältöä suunnitellaan ja mikä katsojaa puhuttelee.

”Paraskaan ohjelmasisältö ei ole minkään arvoinen, jos kukaan ei näe sitä. Tässä medialla on tärkeä rooli. Tuloksellisuus perustuu luotettaviin lukuihin, vahvoihin yleisösiteisiin, tarvelähtöisin sisältöihin ja alan huippuosaajiin. Voimme luvata asiakkaillemme, että heidän viestinsä rakentajina ovat Suomen parhaat sisällön tekijät ja jakajat”, Lähteenmäki summaa.

 

* Termillä branded content tarkoitetaan sisältöyhteistyön muotoa, jossa ohjelma tai ohjelmasarja suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Esimerkkejä Sanoma toteuttamista branded content -ohjelmista: 

Tankkaustarinat − maailman onnellisimman maan ihmisiä ABC:lla

  Valio kutsui nuoret aikuiset yhteiseen pöytään

Lasse Nikkari on nimitetty 9. maaliskuuta alkaen Nelonen Medialle branded content -ohjelmien vastaavaksi tuottajaksi. Hän toimii samalla Head of Formats -tehtävässä eli vastaa siitä, että Nelonen Median tv-kanavilta ja Ruudusta löytyvät myös jatkossa maailman parhaat tv-formaatit. Nikkari on työskennellyt aiemmin muun muassa tuotekehityspäällikkönä Moskito Televisionissa, Valvella Head of Branded Content -tehtävässä sekä viimeksi Head of Formats -roolissa Warner Brosilla.   

”Olemme innoissamme, että saamme Lassen vahvistamaan tiimiämme. Lassella on vahva kokemus branded contentin sekä kansainvälisten menestysformaattien parissa toimimisesta. Lasse on Suomen paras TV-sisältöjen ja brändien yhdistämisessä. Uskon vahvasti, että hän vie kykymme palvella asiakkaita seuraavalle tasolle”, Nelonen Median televisiojohtaja Ville Toivonen toteaa.