Näin koronavirus vaikutti kiinalaisten kuluttajakäyttäytymiseen

Kiina koronatutkimus
Miten kuluttaminen muuttuu poikkeustilan aikana? Mitä kuluttajat tekevät kotona ja miten heidän asenteensa muuttuu? Kantarin tekemä tutkimus selvitti koronavirustaudin vaikutuksia kiinalaisten kuluttamiseen, mediankäyttöön ja asenteisiin.

Kriisiaikana lisääntyy lääkkeiden, ruuan, siivousvälineiden, ravintoaineiden sekä sairaus- ja henkivakuutusten hankinta.

Poikkeustilanteen jälkeen lisääntyy tutkimuksen mukaan ulkona syöminen, matkustaminen, ulkoilmaviihde, epidemioiden ennaltaehkäisy, ruuan ja juoman kulutus, sairaus- ja henkivakuutusten ottaminen, vaatteiden, lääkkeiden, siivousvälineiden, ravintolisien ja hygieniatuotteiden ostaminen, kampaamo-, kauneus- ja liikuntapalvelujen käyttö sekä varallisuuden hallintapalvelujen käyttö.

Kaikista tutkimukseen vastaajista 55 prosenttia on ostanut poikkeustilan aikana sähköisen kaupankäynnin alustoilta (Tmall, JD.com, Taobao jne.). 58 prosenttia vastaajista sanoo edelleen asioivansa supermarketeissa. 38 prosenttia vastaajista on käyttänyt vähittäiskaupan online- ja offline-kanavia. 42 prosenttia ilmoitti ostavansa jatkossa useammin sähköisen kaupankäynnin alustoilta, ja vain 8 prosenttia ilmoitti ostavansa harvemmin.

Mihin kotona vietetty aika on kulunut? Kiinalaiset kertoivat katsovansa videoita ja lineaarista televisiota. Myös digitaalinen viihde, kuten mobiili- ja onlinepelit olivat suosittuja. Verkossa osallistuttiin muun muassa online-karaokeen. Ruuanlaiton ja leipomisen lisäksi kiinalaiset kuntoilivat ja nauttivat vanhemmuusajasta. Lisäksi korostui verkko-opiskelu.

Yli 40 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä huomattavasti enemmän aikaa lyhyiden videosovellusten ja digitaalisten videoalustoijen parissa.  Myös TV-mainosten katsominen sekä digitaalisten uutiskanavien, sosiaalisen median ja digitaalisten musiikkipalvelujen käyttö kasvoi. 

Poikkeustilanne on pakottanut monia kuluttajia kokeilemaan uusien digitaalisten palveluiden käyttöä. 84 prosenttia vastaajista kokeili ainakin yhtä uutta digitaalista palvelua ensimmäistä kertaa. Eniten mainintoja saivat lääkärikonsultointi, verkkokoulutus, jota seurasi työskentely kotiohjelmistolla tai -sovelluksella, sekä maksulliset digitaaliset viihdepalvelut.

Poikkeustilan päätyttyä kiinalaiset haluavat mieluiten mennä ulos syömään toisten kanssa (65 % vastaajista), käydä ostoksilla (58 % vastaajista), harrastaa liikuntaa ulkona (53 % vastaajista) ja matkailla (45 % vastaajista).

83 prosenttia kyselyyn vastanneista kuluttajista varastoi hengityssuojaimia ja desinfiointiaineita. 76 prosenttia kertoi jatkossakin kiinnittävänsä huomiota henkilökohtaiseen hygieniaan ja kotitaloustuotteiden bakteereja tappavaan ominaisuuteen.

Asenteessaan brändeihin kuluttajat ovat valmiita maksamaan enemmän sosiaalisesti vastuullisista tuotemerkeistä, jotka kiinnittävät huomiota ympäristönsuojeluun ja kestävyyteen.

Kuluttajat arvostavat brändejä, jotka tekevät koronaviruksen torjuntaan liittyviä lahjoituksia, sekä brändejä, jotka jatkavat korkeatasoisen palvelun tai tuotteen tarjoamista vaikeassa kriisitilanteessa.

Tutkimuksen mukaan ne brändit, jotka saavat nyt kuluttajilta positiivista huomiota takaavat brändin kestävän kasvun jatkossakin.

Kantarin tekemässä tutkimuksessa selvitettiin koronavirustaudin vaikutuksia kuluttamiseen sekä muutoksia mediankäyttöön ja asenteisiin. Tutkimuskysely tehtiin Kiinassa ajalla 6.2.– 9.2.2020. Siihen vastasi yli 1000 kiinalaista. Tutkimus edustaa pääasiallista kuluttajaprofiilia.

Vinkkejä ja sisältöä markkinoijalle kriisin aikana