Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Näin koronavirus vaikutti kiinalaisten kuluttajakäyttäytymiseen

Miten kuluttaminen muuttuu poikkeustilan aikana? Mitä kuluttajat tekevät kotona ja miten heidän asenteensa muuttuu? Kantarin tekemä tutkimus selvitti koronavirustaudin vaikutuksia kiinalaisten kuluttamiseen, mediankäyttöön ja asenteisiin.
Kiina koronatutkimus
19.3.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Kriisiaikana lisääntyy lääkkeiden, ruuan, siivousvälineiden, ravintoaineiden sekä sairaus- ja henkivakuutusten hankinta.

Poikkeustilanteen jälkeen lisääntyy tutkimuksen mukaan ulkona syöminen, matkustaminen, ulkoilmaviihde, epidemioiden ennaltaehkäisy, ruuan ja juoman kulutus, sairaus- ja henkivakuutusten ottaminen, vaatteiden, lääkkeiden, siivousvälineiden, ravintolisien ja hygieniatuotteiden ostaminen, kampaamo-, kauneus- ja liikuntapalvelujen käyttö sekä varallisuuden hallintapalvelujen käyttö.

Kaikista tutkimukseen vastaajista 55 prosenttia on ostanut poikkeustilan aikana sähköisen kaupankäynnin alustoilta (Tmall, JD.com, Taobao jne.). 58 prosenttia vastaajista sanoo edelleen asioivansa supermarketeissa. 38 prosenttia vastaajista on käyttänyt vähittäiskaupan online- ja offline-kanavia. 42 prosenttia ilmoitti ostavansa jatkossa useammin sähköisen kaupankäynnin alustoilta, ja vain 8 prosenttia ilmoitti ostavansa harvemmin.

Mihin kotona vietetty aika on kulunut? Kiinalaiset kertoivat katsovansa videoita ja lineaarista televisiota. Myös digitaalinen viihde, kuten mobiili- ja onlinepelit olivat suosittuja. Verkossa osallistuttiin muun muassa online-karaokeen. Ruuanlaiton ja leipomisen lisäksi kiinalaiset kuntoilivat ja nauttivat vanhemmuusajasta. Lisäksi korostui verkko-opiskelu.

Yli 40 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä huomattavasti enemmän aikaa lyhyiden videosovellusten ja digitaalisten videoalustoijen parissa.  Myös TV-mainosten katsominen sekä digitaalisten uutiskanavien, sosiaalisen median ja digitaalisten musiikkipalvelujen käyttö kasvoi. 

Poikkeustilanne on pakottanut monia kuluttajia kokeilemaan uusien digitaalisten palveluiden käyttöä. 84 prosenttia vastaajista kokeili ainakin yhtä uutta digitaalista palvelua ensimmäistä kertaa. Eniten mainintoja saivat lääkärikonsultointi, verkkokoulutus, jota seurasi työskentely kotiohjelmistolla tai -sovelluksella, sekä maksulliset digitaaliset viihdepalvelut.

Poikkeustilan päätyttyä kiinalaiset haluavat mieluiten mennä ulos syömään toisten kanssa (65 % vastaajista), käydä ostoksilla (58 % vastaajista), harrastaa liikuntaa ulkona (53 % vastaajista) ja matkailla (45 % vastaajista).

83 prosenttia kyselyyn vastanneista kuluttajista varastoi hengityssuojaimia ja desinfiointiaineita. 76 prosenttia kertoi jatkossakin kiinnittävänsä huomiota henkilökohtaiseen hygieniaan ja kotitaloustuotteiden bakteereja tappavaan ominaisuuteen.

Asenteessaan brändeihin kuluttajat ovat valmiita maksamaan enemmän sosiaalisesti vastuullisista tuotemerkeistä, jotka kiinnittävät huomiota ympäristönsuojeluun ja kestävyyteen.

Kuluttajat arvostavat brändejä, jotka tekevät koronaviruksen torjuntaan liittyviä lahjoituksia, sekä brändejä, jotka jatkavat korkeatasoisen palvelun tai tuotteen tarjoamista vaikeassa kriisitilanteessa.

Tutkimuksen mukaan ne brändit, jotka saavat nyt kuluttajilta positiivista huomiota takaavat brändin kestävän kasvun jatkossakin.

Kantarin tekemässä tutkimuksessa selvitettiin koronavirustaudin vaikutuksia kuluttamiseen sekä muutoksia mediankäyttöön ja asenteisiin. Tutkimuskysely tehtiin Kiinassa ajalla 6.2.– 9.2.2020. Siihen vastasi yli 1000 kiinalaista. Tutkimus edustaa pääasiallista kuluttajaprofiilia.

Vinkkejä ja sisältöä markkinoijalle kriisin aikana

Tagit

Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää
  • Näin puhuttelet Z-sukupolvea

    Väestöön verrattuna Z-sukupolven mediakäytössä korostuvat vahvimmin video, audio sekä suoratoistopalvelut. Myös some tavoittaa kohderyhmän keskivertoa paremmin.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    26.2.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen kuluttaja on harkitseva ja varovainen

    Head of Insight and Marketing Solutions Tiina Virtanen avasi Sanoman Trendit 2025 -webinaarin puheenvuorossaan tuoreita tutkimustuloksia suomalaisten kulutuskäyttäytymisen muutoksista.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: B2B-päättäjät hakevat yhä enemmän tietoa päätöstensä tueksi

    Sanoman tekemästä tutkimuksesta selviää, millaisin kriteerein B2B-päättäjät tekevät tuote- ja palveluhankintojen päätöksiä. Tutkimuksessa selvitettiin myös ostopolun muita vaiheita tiedonhausta harkintalistan kokoon ja markkinointiviestinnän merkitykseen.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Kohderyhmänä B2B Tutkittua
    Julkaistu
    16.12.2024
    Lue lisää
  • Mikä on UTM-parametri ja mihin sitä hyödynnetään?

    UTM-parametrit on tarkoitettu auttamaan kampanjan tai sivuston tulosten seuraamisessa sekä analysoimisessa analytiikkatyökaluissa. Lue, miten nämä parametrit saa käyttöön ja mitä pitää ottaa huomioon.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    30.11.2024
    Lue lisää
    utm_parametri
  • Kulutuspulssi: Vain kolme prosenttia suomalaisista ei osta verkosta lainkaan

    Sanoman Kulutuspulssi-tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisesta on yhä harkitsevaisia ja varovaisia kulutuspäätöksissään.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    23.8.2024
    Lue lisää
  • Miten ja miksi sinun tulee seurata tuloksia kampanjan aikana ja sen jälkeen?

    Markkinoinnin mittaaminen ja tulosten seuranta ei tarkoita jäätäviä kustannuksia ja investointeja teknologiaan. Lue mistä ja miten mittaaminen kannattaa aloittaa - lataa ilmainen vuosikellopohja ja laskurit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Tutkittua
    Julkaistu
    1.8.2024
    Lue lisää
    miten_ja_miksi_seurata_tuloksia_kampanjan_aikana
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland