Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Markkinointi ei ole koskaan ollut merkityksellisempää

Jos nyt istumme käsiemme päällä, ne ovat puuduksissa vielä kun lumet tulevat, Eka Ruola kirjoittaa.
Eka Ruola Effie Awards
14.4.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Aloitetaanpa sillä, että täsmennetään termit. Markkinointi ei tarkoita vain markkinointiviestintää, vaan tuotteeseen, jakelutiehen, hinnoitteluun ja sitten toki siihen viestintään liittyviä päätöksiä. Mainonta taas on yksi keinovalikoiman osa markkinointiviestinnän alla. Ja priimuksilla asiakasymmärrys kirsikkana syvällä kakun keskiössä vielä ohjaa kaikkea edellä mainittua.

Tämän todettuani uskallan väittää, että olemme saapuneet tilanteeseen jossa markkinointi on historiansa merkityksellisimmässä kohdassa. Me emme ole enää shokissa. Sen aistii. Osa on jo siirtynyt pragmaattisen toiveikkuuden puolelle. Syke on laskenut, paniikki hiipumassa. Hieman neuvottomina saatamme olla, eikä mikään ole inhimillisempää.

Muuan Roland Vaile oli sata vuotta sitten onnekas. Hän valmistui Harvardista vuonna 1924. Ajoitus oli täydellinen. Lamavuodet 1920 ja 1921 riuduttivat maailmaa, ja nuori mies pääsi valmistuttuaan heti kiinni talouden kiitoon. Opiskelunsa aikana Vaile seurasi 250 yritystä ja niiden tulonmuodostusta suhteessa mainontaan – kyllä, siihen yhteen pieneen osaan markkinoinnin keinovalikoimasta. Lopputuloksena oli näytöt siitä, että yritykset, jotka panostivat mainointaan heikkona aikana, kasvoivat merkittävästi nopeammin kuin leikkaajat – myös kriisin jälkeen. Itseasiassa leikkuupuimurien ylärivi jatkoi laskuaan kolme vuotta, vaikka talous jo kukoisti.

Meillä on tämä hetki ja tulevaisuus. Ja repussa muutamia oppeja menneiltä vuosilta, kiitos mm. Rolandin. Käynnissä on Coviddujen kevät, mutta silti edessä on vielä toukokuu ja kesäkuu, jolloin ehdimme etänä tehdä ihmeitä. Tokkopa se heinäkuukaan pelkästään laiturin nokassa menee. Me ehdimme käynnistämään tekoja, jotka saattavat pistää meidät aivan erilaiseen kaupalliseen asemaan siinä kohdassa, kun rajoitukset jossain vaiheessa täysimääräisesti purkautuvat. Jos nyt istumme käsiemme päällä, ne ovat puuduksissa vielä kun lumet tulevat.

OP:n pääjohtaja Timo Ritakallio valoi faktojen kautta uskoa pitkäperjantain Hesarissa. Hänen mukaansa Suomen taloudella on hyvät edellytykset selvitä kriisistä, vaikka isku on ollut raju. OP arvioi, että talouden supistuminen jää 4-5 prosenttiin, mikäli rajoitusten purkamista päästään aloittamaan hyvissä ajoissa ennen kesää. Me vertaamme liian helposti tätä tilannetta 90-luvun lamaan. Ritakallio muistuttaa, että jo koronakriisin alkupäivinä pankit ilmoittivat lyhennysvapaista asiakkailleen. Tästä ei olisi ollut puhettakaan 30 vuotta sitten.

Seuraavat kaksi kuukautta ovat markkinoinnin suurin mahdollisuus osoittaa voimansa. Tulevan menestyksen kannalta se on monille jopa välttämätöntä. Keinot ovat moninaiset. Aloittaa matka kohti asiakaskeisyyttä. Käynnistää se digitaalinen kehitys, joka on vielä tekemättä tai parhaimmassa tapauksessa jo pöydällä, mutta pysäytettynä. Aloittaa tulevaisuuden asiakaskokemuksen projekti. Olla esillä empaattisesti ja tilanne tajuten, mutta äärimmäisen aktiivisena. Sillä kaikki muuttui. Nyt pettyy pessimistikin. On turha luulla, että ilman taistelua tapahtuu positiivisia asioita. Markkinointi voi olla kasvomaalattu Mel Gibson ratsailla.

Vuonna 2004 Unileverin Dove määritteli merkityksensä uusiksi. Perustana oli tutkimus, joka kertoi, että kaksi prosenttia naisista pitää itseään kauniina. Dove ryhtyi viestimään, että naiset ovat kauniimpia kuin arvaavatkaan. Purkit eivät juuri muuttuneet, tuotteesta puhumattakaan. Mutta Real Beauty -kampanja vyöryi, ostetusti ja ansaitusti. Iholle ja sydämiin. Kymmenessä vuodessa brandi kasvoi 2,5 miljardista 4 miljardiin. Tällä viikolla Dove julkaisi teon, jossa se nostaa etulinjassa terveydenhuollon parissa työskentelevien riutuneet kasvot esille todellisen kauneuden esimerkkeinä. Ja samassa yhteydessä brändi tekee lahjoituksia kriisinhallintaan ja terveydenhoitoon. Ei ole epäilystäkään siitä, millä brändillä valtaosa pesee kätensä kriisin jälkeen.

Meilläkin osataan. Huonekaluvalmistaja Hakola lanseerasi Ystävät-malliston ja avasi ilman kustannuksia verkkokauppansa suomalaiselle designkavereilleen, joilla sellaista ei ole. Kävijämäärät tuplaantuivat, myynti kasvoi. Sisumarket keräsi pienyrittäjien palvelut yhdelle sivustolle ja sai hankkeelle sekä itse yrittäjille suurta huomiota. Kyrö teki ketterästi käsidesin. K-Citymarket käänsi suositun kalalaulunsa uudeksi käsienpesukorvamadoksi. Kauppojen omat aukioloajat riskiryhmille on markkinoinnillinen jakelutieteko luonnollisimmasta päästä.

Kaupallisuutta pursuava mainonta ei ole omiaan myrskyn silmään. Aktiivinen voi olla toisinkin. Mutta erityisesti, oikeanlaisella eteenpäin katsovalla markkinoinnin järjestäytymisellä ei paranna pelkästään tätä virustartunnan saanutta välivuotta, vaan sen vaikutus kantaa pitkälle tulevaisuuteen. Vielä ehtii tehdä. Ja teot ovat todellista kauneutta.

Eka Ruola on hasan & partners Groupin toimitusjohtaja ja vastaava luova johtaja.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland