Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Tehdään maailmasta markkinoinnilla parempi

Olen aina ollut aitouden ja läpinäkyvyyden puolestapuhuja. On turhaa tehdä monimutkaisia
himmeleitä asioista, jotka ovat lopulta yksinkertaisia ja maalaisjärjellä ymmärrettäviä.
Siihen vetoan nytkin; tilanteen sekä sen seurausten yksinkertaistamiseen, Sari Heinilä kirjoittaa.
Sari Heinilä
20.4.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Näinä poikkeuksellisina aikoina me kaikki laskeudumme tarvehierarkian portailla alaspäin ja palaamme perustarpeisiin. Kulutuskäyttäytyminen ja päätöksen teon perusteet muuttuvat, kenties pysyvästi. Voi tuntua karkealta liioittelulta, mutta kenties nykylapsista puhutaan tulevaisuudessa kulutuskäyttäytymiseen viitaten korona-ajan lapsina aivan kuten sota- ja pula-ajan lapsista, eli kansakuntamme vanhimmista, tänään puhutaan. Heille puhdas hedonismi ei ole koskaan muuttunut luontaiseksi. Suoraviivaistaen voidaan todeta heidän arvostavan yksinkertaisia asioita ja osaavan olla niistä myös kiitollisia itsestäänselvyytenä pitämisen sijaan.

Ihmisen turvallisuudentunnetta ei järkytä pelkästään korona ja sen vaikutukset terveyteen ja toimeentuloon. Taustavaikuttimena on myös ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos ja sen vaikutukset elämään pallollamme. Joku viisas näpäyttikin meemillä somessa hyvin: ”Climate change should hire corona virus’s publicist”. Jos ilmastonmuutoksen vaikutukset olisivat yhtä nopeatempoisia kuin koronan, saisimme senkin kohtuunopeasti kuriin koronan tavoin. Kaikki on toki suhteellista; juuri nyt ei tunnu siltä, että positiivinen kehitys koronan taltuttamiseksi etenee riittävän nopeasti. Samalta tulee tälle vuosituhannelle syntyneistä ja syntyvistä sukupolvista tuntumaan ilmastonmuutoksen suhteen – muutos oikeaan suuntaan eteni aivan liian hitaasti.

Oma haaveeni on, että nykyajan lapsista puhutaan tulevaisuudessa epäitsekkään ajan lapsina. Että hyvinvoiva osa ihmiskunnastamme siirtyy tällä aikakaudella minäkeskeisyydestä ratkomaan omilla valinnoillaan yhteisiä ongelmia; pitämään ihmiset terveinä ja kiinni leivän syrjässä tukemalla työpaikkoja ja yrityksiä.  Ja toisaalta myös kunnioittamaan valinnoillaan sitä aurinkokunnan osaa, jolla saamme elää ja hengittää.

Markkinoinnissa pitäydyn yhä sitkeästi aikoinaan omaksumissani seitsemässä p:ssä: product, price, place, promotion, people, process, physical evidence. Minkä perustavaa laatua olevan tarpeen sinun tuotteesi tai palvelusi ratkoo tai voi tuotekehityksellä ratkoa? Missä hintapisteen on oltava ja miten siihen päästään tinkimättä kestävästä kehityksestä? Mistä sitä ollaan valmiita ostamaan? Missä kanavissa siitä ollaan valmiita vastaanottamaan tietoa – joko sellaisenaan tai tarinankerronnan voimin? Kuka tuotteestasi tai palvelustasi voi puhua, keneltä sitä halutaan ostaa? Millaiseen prosessiin ostajat ovat valmiita, halutaanko prosessista nopea ja helppo vai turvallisuutta tuovan perusteellinen? Entä mitä konkreettista tuotteesta tai palvelusta jää käteen sen ilmeisen lisäksi?

Kun pitää mielessään yllä kuvaillun oletetun muutoksen yhteiskunnassamme ja vastaa sen linssin läpi noihin seitsemään kysymykseen, saattaa löytää uuden tavan olla ihmisille relevantti ja merkityksellinen. Uskallan väittää, että aika moni toimija joutuu luomaan nahkaansa vastatessaan muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin. Näin ollen monen yrityksen vanhat markkinoinnin keinot joutavat osin romukoppaan ja uusia on luotava pikaisesti, jotta yhteiskuntamme pysyy pyörimässä ja työpaikat säilyvät. Siitähän on markkinataloudessa nyt viime kädessä kysymys aikana, jolloin voittojen sijaan taistellaan olemassa olosta.

Toisinaan ratkaisu voi löytyä helpoistakin asioista, kuten uuden katsantokannan löytämisestä samaan tuotteeseen. Asuntolaina onkin yhtäkkiä velkataakan sijaan lyhennysvapaiden kautta merkittävin vipu omaan taloudelliseen selviytymiseen. Pleksilasien valmistaja tarjoaa muiden tilausten puutteessa virussuojaa kaupan kassoille ja ginin valmistukseen alun perin tarkoitettu alkoholi desinfioikin kätemme. Tänään suoritetun hiustenleikkuun sijaan myydään tulevia hemmotteluhetkiä ja samalla hyvää mieltä yrittäjän liiketoiminnan jatkuvuuden tukemisen muodossa. Nämäkään tilannetajua osoittaneet ratkaisut eivät muuten olisi herättäneet huomiotamme ilman markkinointia. Eikä niitä toisaalta olisi edes syntynyt ilman markkinointiajattelua eli kysynnän tunnistamista tai luomista.

Uskon, että meistä koronan ja eskaloituneen ilmastonmuutoksen aikalaisista tulee entistä valistuneempia ja tarkkanäköisempiä. Pelkän ostamisen helppouden lisäksi näemme toivoakseni jatkossa enemmän vaivaa ymmärtääksemme ratkaisujemme vaikutukset itsemme lisäksi myös läheisiimme, koko yhteiskuntaan ja ympäristöön. Siksi tästä eteenpäin voi vieläkin painokkaammin vaatia markkinoijilta täyttä läpinäkyvyyttä ja vilpittömyyttä, puhtaita jauhoja pussissa. Asioita ei voi puhua paremmiksi, vaan ihmiset odottavat suoraselkäisyyttä. Samalla meillä on globaalit kanavat käytössämme reklamaatiota varten, mikäli luottamus särkyy.

Tehdään siis maailmasta markkinoinnilla AIDOSTI parempi − tuotekehityksestä sen viestimiseen ja aina koko asiakaskokemukseen asti. Viimeistään nyt.

Sari Heinilä on McCann Helsingin toimitusjohtaja.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland