Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Poikkeusaika opetti meille uusia toimintatapoja – pidetään opitusta kiinni

Jos kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttui nopeasti ja pakotti yritykset muuttamaan toimintatapansa, muuttuivat samassa rytäkässä myös arvot, Marjaana Vilponen kirjoittaa.
Marjaana Vilponen
18.5.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Tyhjät kadut, joita pitkin kylmä tuuli kuljettaa paperiroskaa ja kuivuneita lehtiä. Vielä talviteloillaan kesäkalusteita odottavat terassit. Kahviloiden ja ravintoloiden lukitut ovet. Pienten paikkakuntien keskustat näyttävät äkkivilkaisulla autioilta, mutta yritysten ikkunoissa palaa valot. Sisällä on lämmin. Käynnissä on webinaaria, verkko-oppimista, videopalaveria, etäjumppaa ja asiakaskäyntiä netin välityksellä. Verkkokaupassa on ruuhkaa kuin pienen myymälän tiskillä kesää enteilevänä viikonloppuna aiemmin.

Digiloikasta on puhuttu pitkään, vuosia jo, silti se on pienissä yrityksissä ollut utopiaa. Tämän vuoden maaliskuun puoleen väliin asti. Sen jälkeen onkin sitten tapahtunut valtavasti. Asiat, jotka ovat kestäneet kauan, ovat äkisti nopeutuneet. Kehityshypyt ja valtavat loikat, jotka keväänkorvalle asti vaikuttivat mahdottomilta koskaan ottaa, ovat yhtäkkiä todellisuutta. Ne ovat siirtyneet ajan puutteessa aina eteenpäin lykätystä suunnittelusta toteutukseen yhdessä yössä.

Lähes satavuotias järjestö peltomaiseman keskellä kohoavassa taajamassa tekee Facebook-liveä ja videoita YouTubeen. Pieni kivijalkaputiikki myy verkkokaupassaan kaiken, mitä ehtii valmistaa. Lähiruoka käy kaupaksi, puolivalmiit brunssikassit ja noutolounaspaketit viedään käsistä. Naapuri tukee naapuria, lähitilallinen toista samanlaista. Nyt ostetaan läheltä, käytetään palvelua omalta paikkakunnalta. Paikallisuutta arvostetaan enemmän kuin pitkään aikaan. Paikallisten yritysten merkitys omalle alueelle on silmiä avaavalla tavalla tiedostettu.

Jos kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttui nopeasti ja pakotti yritykset muuttamaan toimintatapansa, muuttuivat samassa rytäkässä myös arvot. Vaikka kulutus siirtyi etäämmälle verkkoon, tulivat arvot lähelle. Paikallisuus, suomalaisuus ja yhteisöllisyys ovat kaikkien mielessä. Globaali lause, support your local, kääntyi hienosti kotimaiseen kieleen: tue paikallista. Konservatiivisina pidetyt arvot, koti, perhe ja isänmaa, sekä ystävät ja lähiruoka ovat trendikkäämpiä kuin aikoihin.

Pidetään kiinni näistä. Otetaan kaikki oppi tästä, tehdään uusista jutuista tapa toimia. Poikkeuskevät muistutti meitä ketteryydestämme ja kyvystämme oppia uutta, kun seinä vanhan kanssa tuli vastaan. Niin kauan, kun aikarajat eivät painosta, me otamme aikaa, venytämme, viivyttelemme ja lykkäämme. Katsomme toiseen suuntaan olematta halukkaita tai valmiita muuttumaan.

Kun rajoituksia aikanaan puretaan, ihmiset palaavat kaduille ja kahviloihin. Mutta kaikki ei palaa enää ennalleen. Osa muutoksesta jää pysyväksi. Ruokien verkkokauppa ja kotiinkuljetus, miten helppoa se onkaan! Säästää niin paljon aikaa ja vaivaa! Kun kokeilemaan pakotettuna huomattiin, miten kätevää ostosten tilaaminen kotiovelle ruuhkakaupassa sekoilemisen sijaan on, siitä ei välttämättä haluta enää luopua. Netistä opittiin etsimään kaikenlaista ajanvietteestä ruokaohjeisiin, remontointi-ideoista ja -tarvikkeista lastenvaatteisiin, joten sieltä niitä tullaan etsimään jatkossakin. Alkavan kesän lahjat itselle ja läheisille tilataan etänä, kortit kirjoitettuna ja perille toimitettuna. Ja se paikallisten toimijoiden on hyvä muistaa.

Pienen yrittäjän ei yksin tarvitse hallita koko näkyvyyden ja löydettävyyden kenttää jatkossakaan, ei ehtiä varsinaisen työnsä päälle ideoida kohderyhmää puhuttelevia mainoksia ja analysoida onnistumistaan eri kanavissa. Sitä työtä varten on markkinoinnin paikalliset luottokumppanit.

Marjaana Vilponen toimii paikallismedioiden myyntijohtajana Sanoman aluemedioissa.

Tagit

Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland