Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Nämä toimenpiteet tekevät yrityksestä voittajan, pitävät sen keskikastissa tai pudottavat sen häviäjien joukkoon

GroupM:n Kari Tervonen ennustaa, miten yritysten markkinointiviestinnän valinnat vaikuttavat markkinaosuuksien kehitykseen kriisin aikana.
Kari Tervonen
27.5.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Syvien talouskriisien jälkianalyysit luovat pohjan tämän ja ensi vuoden käsikirjoitukselle.

Taloudellinen kriisi jyrkentää rajusti yritysten välisiä eroja aluksi toimialatasolla, mutta myöhemmin yhä enenevästi yritystasolla. Kriisivuosina yritysten ja toimialojen aktiivisuus markkinoinnissa vaikuttaa poikkeuksellisen paljon rahan liikkumiseen eri tuotekategorioiden välillä.

Yritystasolla kriisin alku- ja keskivaiheen markkinointileikkaukset kostautuvat paitsi myynnin menetyksinä myös selvästi huonompana markkinoinnin tuottoprosenttina viimeistään kasvuvaiheen alusta lähtien. Kuluttajan lompakon ohentuessa yrityksen ostokiinnostuksen arvo punnitaan. Viestintä asiakkaille on asiakkaista välittämistä.

Suurimpia voittajia ovat yritykset, jotka ymmärtävät rakentaa brändiään ja synnyttää asiakkaille mielen tasolla ostamisen oikopolkuja eivätkä keskity vain myyntioptimointiin.  Asiakkaat menevät ostamaan Magnumin tai Buranaa – eivät niinkään valikoimaa jäätelöä tai särkylääkettä. Symbolisella tasolla vahvoja brändejä ostetaan puoliautomaationa myös kriisien aikana.

On edelleen epävarmaa, kuinka kauan koronavirus tulee meitä piinaamaan, ja kuinka syvät sen talousvaikutukset tulevat olemaan.

Tämä ennuste perustuu keväällä 2020 yleisimmin jaettuun markkinaskenaarioon.

1. Kriisi alkaa, maalis−huhtikuu 2020

Arki

Naureskeleva hämmennys vaihtuu syvään huoleen muutamassa viikossa. Etämoodeihin ja rajoitussääntöihin siirrytään nopeasti. Rajoitettuun elämään sopeudutaan muutamien viikkojen aikana. Kulutusmenot leikkaantuvat neljänneksellä.

Markkinointi

Mainonnan määrä vähenee nopeasti noin 40 % edellisvuoteen verrattuna. Median seuraaminen on väliaikaisesti ennätyskorkeaa, minkä vuoksi kontaktihinnat laskevat. Yritysten viestit menevät läpi kustannustehokkaammin kuin koskaan aiemmin.

Ne toimialat, joilla kysynnästä poistuu yhtäkkisesti puolet tai jopa yli 90 %, leikkaavat tietysti täysin perustellusti markkinointipanoksia.

Hämmentävän moni yritys − ja jopa kokonainen toimiala – jättää kuitenkin kokonaan kertomatta potentiaalisille asiakkailleen, miten heidän kanssaan asioiminen onnistuu ja kannattaa myös lockdownin aikana. Moni erityistavarakaupan tuoteryhmä menettää vaikenemisen vuoksi aivan turhan ison osan myynnistään.

Osa mainostoimistoista sotkee ja hämmentää mainostajia neuvoillaan muuttaa ja suunnitella kaikki uusiksi koronan takia, vaikka yleisön myötätunto ja huoli on jo valmiiksi yritysten puolella enemmän kuin koskaan niin työpaikkojen kuin palveluiden saatavuudenkin vuoksi.

Paras strategia

Jatka normaalisti, jollei koko toimialan myynti romahda murto-osaan. Tee yrityksen kanssa asioimisen tekeminen mahdollisimman helpoksi ja saavutettavaksi, ja vie asia perille saakka riittävällä viestinnällä.

Tulevat voittajayritykset jatkavat markkinointiaan herpaantumatta ja kertovat miten heiltä ja heitä voi ostaa.

Keskikastin yritykset leikkaavat ja tekevät kenties joitain ”pese kädet” ja ”pidä turvaväli” -vastuullisuusviestejä.

Tulevat häviäjäyritykset pistävät markkinointinsa jäihin tyystin ja miettivät verkkokauppaan satsaamista tuonnempana.

2. Kriisin nykyhetki, touko-elokuu 2020, hitaan palautumisen vaihe

Arki

Akuutein huoli koronaviruksen tuhovaikutuksista laimenee. Toimintoja avataan hiljalleen uudelleen, ja sosiaalinen kanssakäyminen vilkastuu. Kulutusmenot eivät enää laske.

Markkinointi

Mainonnan määrä asettuu noin kolmanneksen kriisiä edeltänyttä matalammalle tasolle.

Kuluttajien median parissa viettämä aika normalisoituu. Kukaan ei halua enää kuulla mainostajilta koronaviestejä. Nyt on paras etsikkoaika rakentaa brändiä mediassa rohkein ja erottuvin viestein.

Paras strategia

Lisää panoksia tärkeimpiin tuotteisiin ja kasvunlähteisiin vahvistamalla brändiä. Omaan tuotekategoriaan kannattaa kampanjoinnin avulla hakea osuutta kilpailijoilta ja yleisestä rahankäytöstä.

Tulevat voittajayritykset lisäävät brändipanoksiaan ja fokusoivat yleisestä ostokiinnostuksesta huolehtimiseen yksityiskohtien optimoinnin sijaan. Ne myös vahvistavat erottuvuustekijöitään ja luottavat itseensä.

Keskikastin yritykset keskittyvät ensisijaisesti taktiseen myyntimarkkinointiin aiempaa pienemmin panoksin. Nämä yritykset eivät tee uusia avauksia, mutta suunnittelevat bränditoimenpiteitä loppusyksyä ja kasvua varten. Keskikastin yritykset käyttäytyvät trendien mukaisesti.

Tulevat häviäjäyritykset miettivät toimenpiteitä, joilla saadaan välitöntä myyntiä aikaan, mutta eivät toteuta niitä. Nämä yritykset pohtivat toimialan muutoksia useiden vuosien aikavälillä ja keskittyvät seuraamaan mitä kilpailijat tekevät.

Käytännössä lähes kaikki konkurssiin tässä vaiheessa menevät isommat yritykset olivat syvissä vaikeuksissa jo ennen koronakriisiä. Niillä ei ollut innostavaa, asiakkaisiin vetoavaa tarinaa.

3.  Palautuminen normaaliin kellorytmiin alkaa syksyllä 2020

Arki

Korona ei enää dominoi arkikeskusteluita tai mediaa. Kiireen tuntu lisääntyy. Poliittinen riitely palaa täysimittaisena kuvioihin. Kulutusmenot elpyvät lähemmäs vuoden 2019 tasoa useimmilla toimialoilla.

Markkinointi

Mainonnan määrä kohoaa vuoden 2019 mainonnan tasolle. Valtaosa toimialoista ja yrityksistä alkaa viestiä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Kuluttajat suosivat kiinnostavia nousevia tuotteita, pelkkä paikallisuus ei nouse myyntivaltiksi.

Paras strategia

Hyödynnä rohkeilla viesteillä luotu ostokiinnostus ennen kilpailijoita. Ihmiset haluavat ostaa valinnoillaan tulevaisuudenuskoa.

Tulevat voittajayritykset painottavat markkinoinnissa kärkituotteidensa erottuvia ja itseluottavaisia ydinviestejä. Nämä yritykset ottavat lisämyyntikatetta kaksinkertaisesti markkinointipanoksiinsa nähden.

Keskikastin yritykset kasvattavat markkinointiaan hieman aiempaa korkeammalle tasolle madaltuneelta lähtötasolta. Keskikastin yritykset uudistuvat trendejä seuraillen ja näyttävät vähän vanhanaikaisilta koko ajan.

Tulevat häviäjäyritykset eivät oikein tiedä mitä tehdä uudessa tilanteessa. Osa alkaa luoda laimentunutta kiinnostusta tuntuvasti matalammalta lähtötasolta jyrkästi nostetuin panoksin.

4.  Tulokset vuoden 2021 lopussa

Aiempien talouskriisien brändidatan nojalla se, kuinka paljon yritykset satsaavat markkinointiviestintään ja ostokiinnostuksen nostamiseen talouskriisien keskivaiheessa, selittää niiden tulevia markkinaosuusmuutoksia kaikkein eniten.

Olisi hieman lapsellista väittää, että eniten mainostaneiden yritysten menestys johtuisi pelkästään mainonnasta. Markkinointiviestintäpanoksiaan taantuman keskellä nostavien yritysten toimintaa luonnehtii laajemminkin asiakaskeskeisyys, ymmärrys korkean ostokiinnostuksen merkityksestä yritystoiminnalle sekä oman strategian mukainen kylmäpäinen panoksien nosto muutostilanteessa.

Vuosien 2020−2021 aikana eniten panostaneiden yritysten suhteellinen markkinaosuus kasvaa keskimäärin 25 %. Keskimääräisesti panostaneiden yritysten suhteellinen markkinaosuus kutistuu keskimäärin 5 %. Vähiten panostaneiden yritysten suhteellinen markkinaosuus kutistuu keskimäärin 20 %.

Ensimmäiset myyntiraportit maailmalta vahvistavat, että suurimmat kansainväliset brändit mainostivat heti kriisin alusta saakka muita enemmän ja tasaisemmin. Ne myös säilyttävät arvonsa ja kasvattavat markkinaosuuksiaan.

Koska suomalaiset yritykset alipanostivat markkinointiviestintään jo ennen koronakriisiä noin 50 % pääkilpailijamaihin nähden, suomalaiset yritykset menettävät suhteellisia osuuksiaan myös kotimarkkinalla.

Vuosien 2020−2021 aikana kymmenkunta uutta yritystä, tuotetta tai palvelua lyö itsensä laajasti läpi kaikkien tietoisuuteen – osa jopa ilmiömäisenä humauksena kuten Microsoft Teams. Myös Suomen markkinoilla nousee 2−4 uutta kestomenestyjää esiin.

Kaikki ympärilläsi olevat tavarat ja kaikki käyttämäsi palvelut ovat olleet aluksi vain ideoita jonkun mielessä, ja ne ovat tulleet ideoina jossain vaiheessa omaan mieleesi. Markkinointi on tähän näkymättömään vaikuttamista, ja kaikki näkyvä syntyy näkymättömästä. Näin käy myös vuosina 2020–2021.

Kari Tervonen on  strategi ja markkinamahdollisuuksien analysoija. Hän toimii roadmap directorina GroupM Finlandissa. GroupM on maailman suurin mediatoimistoryhmä.

 

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland