Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Oletko koronakriisissä jänis, kettu vai muurahainen?

Tästä tulee tärkeä syksy. Seuraavina viikkoina ja kuukausina ratkaistaan, ketkä selvisivät kriisistä, ketkä ajautuivat syöksykierteeseen ja kuka nousi tuhkasta voittajana, Marco Mäkinen kirjoittaa.
Marco Mäkinen
13.8.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Koronasta kirjoitetaan tulevina vuosina vielä monta viiltävää analyysiä. Jälkikäteen onkin helppo todeta, mitä olisi pitänyt tehdä. Mutta tässä, kriisin keskellä, nenä kiinni Microsoft Teamisissa, näkyvyys on edelleen huono. Pelot ja pahat aavistukset myllertävät mielessä.

Koska korona on aidosti globaali ilmiö ja koska kriisissä ei ole hyvä miettiä asioita yksin, olemme TBWA-ketjussa viettäneet paljon aikaa erilaisissa strategiapuheluissa. Linjoilla on ollut porukkaa 300:sta toimistosta ja 100:sta maasta.

Yhdessä on ihmetelty tätä mustaa koronajoutsenta. Mistä se siihen tupsahti, kun kukaan ei osannut odottaa? Miksi se on niin musta? Ja milloin se lehahtaa takaisin lentoon?

Totesimme yhdessä, että vaikka lintu onkin täysin omanlaisensa, siihen suhtaudutaan samoin kuin kaikkiin aikaisempiin pörssiromahduksiin, pandemioihin ja luonnonkatastrofeihin.

Hädän hetkellä meidät kaikki voidaan jakaa kolmeen ryhmään: jäniksiin, muurahaisiin ja kettuihin.

Jänikset ovat pelokkaita saaliseläimiä, jotka juoksevat pakoon ajovaloissa, eivätkä aina ehdi hypätä ojaan. Jäniksellä on vain kaksi selviytymisstrategiaa: pää pensaaseen tai jalat alle. Kriisissä vähintään puolet ovat jäniksiä. Kriisin jälkeen niitä ei näy enää missään.

Muurahaiset ovat sen sijaan väsymättömiä uurastajia. Vaikka pesää rikotaan tai myrkytetään, ne vain jatkavat ponnistelujaan. Ne eivät välttämättä ole kovin hyviä pohtimaan vaihtoehtoja, mutta sitkeyden puutteesta heitä ei voi kyllä moittia. Muurahaisia ei kriisissä juuri huomaa, mutta sen jälkeen ne ryömivät jälleen esiin.

Ketut ovat kekseliäitä sopeutujia. Ne menestyvät silloinkin, kun niiden elinympäristö tuhoutuu. Kettuja on harvakseen, mutta kriisin aikana ne nappaavat vauhkoontuneet jänikset suuhunsa.

Eläimille laji on kohtalo, mutta yritykset voivat ja niiden kannattaa muuttua. On aika omaksua hieman kettumaista käyttäytymistä.

Tässä viisi vinkkiä:

  1. Päästä irti vanhasta suunnitelmasta. Reagoi nopeasti uuteen todellisuuteen. Kun olet kiinni ajassa, sinut huomataan ja sinua kuunnellaan.
  1. Uudet ideat peliin. Ihminen on tapojensa orja, mutta kriisin keskellä ne muuttuvat. Nyt on paras aika lanseerata uusi tuote tai muuttaa vanha hölmö käytäntö uudeksi, fiksummaksi.
  1. Nopeat syövät hitaat. Kyky viedä ideat nopeasti käytäntöön on kriisitilanteessa ensisijaisen tärkeää.

Sitten on vielä kaksi tärkeää periaatetta, joiden noudattaminen on vaikeinta. Ja siksi niiden avulla voi erottautua kaikkein tehokkaimmin.

  1. Panosta kun muut leikkaavat. Kaikki kriisinajan markkinointia koskevat tutkimukset osoittavat saman faktan. Kun toimiala leikkaa markkinointipanostuksia, ylipanostus markkinointiin tuottaa parasta tuottoa. Haasteena on usein kuitenkin rahan ja johdon/hallituksen ymmärryksen puute. Houkutus leikata budjetteja on monesti liian suuri.
  1. Pidä kiinni arvoista. Osoita että toimit sen mukaan, mihin sanot uskovasi. Kriisin ajan pelot ja taloudellinen paine johtaa helposti siihen, että yritys tinkii niistä arvoista, joita se sanoo toteuttavansa. Ympäristöarvot, henkilöstön hyvinvointi ja siakkaiden kuunteleminen jäävät kaikki herkästi taloudellisten realiteettien jalkoihin. Kun teet toisin, sinut huomataan.

Strategiapuheluissa on ilahduttanut se, miten hyvin suomalaiset markkinoijat ovat kriisissä pärjänneet. Aina kun katsotaan parhaita esimerkkejä, Suomi on vahvasti yliedustettuna.

Siinä missä olemme hyvinä aikoina usein suorittavia muurahaisia, kriisi tuo meistä ketun esiin. Olemme kekseliäitä, rohkeita, herkkiä reagoimaan ja pidämme myös arvoista kiinni.

Tämä voi ja tämän pitäisi olla se syksy, jolloin me nousemme kokoamme suuremmaksi ratkaisijaksi. Markkinaosuudet ovat jaossa, ihmisten sydämet voitettavissa. Kettu saa saalista, jos se vain uskaltautuu liikkeelle.

Marco Mäkinen toimii TBWA\Helsinki -markkinointiviestintätoimistossa Executive Vice President and Strategist -roolissa.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland