Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Aamulehden Sanna Keskinen: Paikallisuus ei ole Tampereen Keskustorille tuijottamista

Toimintaympäristössä on paljon tekijöitä, jotka ovat omiaan rapauttamaan luottamusta mediaa kohtaan. Keskisen mukaan toimitusten eettisten ohjeiden avaaminen lukijoille on alan yhteinen tehtävä.
19.6.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Kun Aamulehdessä aloitettiin uuden sisältöstrategian laatiminen, toimitus jalkautui tapaamaan ihmisiä Tampereella ja lähikunnissa. Täsmäkohtaamisia järjestettiin kauppakeskuksissa, oppilaitoksissa, työpaikoilla ja jopa ratikkamatkojen aikana.  

”Haastattelimme ihmisiä heidän mediankulutustottumuksistaan, Aamulehteen liittyvistä mielikuvista sekä Aamulehden käytöstä. Se oli todella silmiä avaavaa. Toimituksessa ajatellaan monesti, että kaikki käyttävät mediaa samoilla tavoin kuin me, mutta sehän ei ole lainkaan totta. Kulutusta on todella monenlaista. Tämä on hyvä meillä toimituksessa ymmärtää, jotta pystymme tekemään työtämme mahdollisimman asiakaslähtöisesti”, kertoo Aamulehden päätoimittaja Sanna Keskinen.  

Strategiatyön tausta-aineistona käytettiin myös aiempia Aamulehden lukijatutkimuksia ja kvalitatiivista tutkimusta, jonka avulla haluttiin selvittää, mitkä seikat nousevat tilaamisen esteeksi. Analytiikan jatkuva seuraaminen on toimituksessa jo arkea.  

”Tuloksena nousi selkeästi esiin se, että ihmiset kaipaavat meiltä paitsi nopeaa tilannetietoa ja uutisia, myös vastauksia miksi-kysymykseen: taustoittavaa ja syventävää journalismia, joka antaa oivalluksia ja eväitä omaa ajatteluun”, Keskinen kertoo.  

Myös kulttuurijournalismin lisäämistä toivottiin. Tampere on vahva kulttuurikaupunki, jossa on paljon toimijoita, tapahtumia ja yleisöä.  

Alueelle relevantit aiheet tulee tunnistaa

”Kaikkein tärkeimmäksi asiaksi nousi kuitenkin paikallisuus. Paikallisuus ei ole meille Tampereen Keskustorille tuijottamista. On paljon asioita, jotka ovat samalla paikallisia, valtakunnallisia ja globaaleja. Näitä kehityskulkuja ja ilmiöitä meidän täytyy entistä paremmin ymmärtää, skannata ja tuoda lukijoille esiin. Puhuisin läsnäolosta. Meidän tulee tunnistaa aiheita ja ilmiöitä, jotka ovat relevantteja alueelle ja sillä asuville ihmisille.”  

Toimitus sai vierailuista paljon positiivista palautetta. Aamulehti ei ole tuttu kaikille, sillä Tampereella on paljon muualta tulleita.  

Toimituksessa pyritään fokusoimaan erityisesti alle 45-vuotiaisiin.  

”30–40-vuotiaat ovat kohderyhmää, jota toivomme saavamme lisää. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että hylkäisimme tätä vanhemmat ikäluokat. Tilaajista tällä hetkellä suurin osa yli 45-vuotiaita, se on tietenkin meille edelleen tärkeä asiakaskohderyhmä.”

Myös opiskelijaikäisiin tarvitaan Keskisen mukaan parempi ote.  

”Tampereella on noin 30 000 korkeakouluopiskelijaa. Tässä porukassa on paljon niitä, jotka tulevat muualta päin Suomea ja joilla ei ole valmista Aamulehti-suhdetta. Tarvitaan todella paljon työtä, että saamme paremman otteen tästä porukasta. Se ei synny pelkästään sisältöjen kautta, vaan edellyttää myös markkinointiponnistuksia.”  

Nuorten lukijoiden tavoittamisesta on puhuttu kaikki ne vuodet, joina Keskinen on työskennellyt journalismin parissa.  

”Uskon edelleen siihen, että kun nuoret kasvavat, alkaa uutismediakin kiinnostaa. Nykyisessä informaatioympäristössä ei ole kuitenkaan enää itsestäänselvää, että he valitsevat juuri Aamulehden tai ylipäätään tilattavan uutismedian.”

Eettisen ohjeiden avaaminen on alan yhteinen tehtävä

Tuoreesta Reuters-instituutin Digital News Report 2024 -kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on maailman kärkeä.  

”Vaikka luvut näyttävät hyvältä ja kansainvälisesti vertailtuna suorastaan erinomaisilta, meidän ei pidä tuudittautua siihen, että luottamus säilyy. Toimintaympäristössä on niin paljon tekijöitä, jotka ovat omiaan rapauttamaan luottamusta. On tahallista ja tietoista luottamuksen nakertamista, disinformaation levittämistä ja tekoälyllä tehtyä sisältöä, jota on vaikeaa erottaa totuudesta. Median kuluttajalta vaatii todella paljon, että hän pystyy navigoimaan tässä kaaoksessa ja ymmärtämään, mikä on totta ja olennaista. Journalisteille on entistä tärkeämpää kriittinen itsetarkastelu. Skannaamme koko ajan sitä, miten voimme toimia luottamusta kasvattavalla tavalla.”

Keskisen mukaan toimitusten eettisten ohjeiden avaaminen lukijoille on alan yhteinen tehtävä.  

”Meidän pitää pystyä viestimään käytännöistämme aiempaa paremmin: miten lähestymme erityisen sensitiivisiä juttuaiheita ja huolehdimmeko me siitä, ettei tule minkäänlaisia jääviysongelmia. Luottamuspula lähtee helposti kertymään, jos asiat näyttävät pahalta, vaikka ne olisikin tehty pilkulleen ohjeiden mukaan.”  

Mainostajan läsnäolo lähellä asiakaskuntaa toimii edelleen

Luotettavan ja paikallisen median merkityksen mainostajalle Keskinen näkee erittäin tärkeänä.  

”Maakunnallisissa ja paikallisissa medioissa ilmoitusaineisto on tärkeä osa lehden sisältöä. Se voi olla jopa yksi motivaatio lehden tilaamiseen. Vaikka yleisöt voivat olla määrällisesti pienempiä kuin valtakunnallisissa medioissa, ne ovat laadullisesti kohdallaan. Lukijat ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita juuri sen alueen asioista ja palveluista.”

”Aamulehti on Pirkanmaan alueen puolestapuhuja. Meillä on paikallisten yritysten kanssa yhteinen intressi pitää aluetta elinvoimaisena ja tukea sen kehitystä ja kasvua. Teemme sitä toimituksessa journalismin keinoin, muut tahot tekevät sitä kukin omilla työkaluillaan. Toivoisin yhteen hiileen puhaltamista, sitä, että nähdään riippumattoman alueellisen ja paikallisen median arvo ja halutaan näkyä siinä kontekstissa. Vastuullinen läsnäolo lähellä pääasiakaskuntaa on mainostajalle varmasti edelleen toimiva konsepti.” 

Kuva: Samuli Pulkkinen

Katso myös: 

Sanoman uutismedia

Aluemainonnan ratkaisut Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä

Tagit

Näkemyksiä Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    HS Koulutusliite ilmestyy 23.1.2026 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 27.1.2026. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland