Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

On aika hioa digitaalinen asiakaskokemus iskuun

Kriisit pakottavat yrityksiä pohtimaan omia sisäisiä ja ulkoisia toimintamallejaan, arvioimaan uudestaan asiakkaiden ja henkilökunnan tarpeita ja kehittämään omaa toimintaansa. Kun kriisi hellittää otettaan, yrityksen muuntautumiskyky mitataan. Unfairin Johanna Raiskio pohtii, palataanko entiseen vai hyväksytäänkö uusi normaali ja jatketaan kehittymisen tiellä?
Johanna Raiskio artikkelikuva
25.9.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Kriisit pakottavat yrityksiä pohtimaan omia sisäisiä ja ulkoisia toimintamallejaan, arvioimaan uudestaan asiakkaiden ja henkilökunnan tarpeita ja kehittämään omaa toimintaansa. Kun kriisi hellittää otettaan, yrityksen muuntautumiskyky mitataan. Unfairin Johanna Raiskio pohtii, palataanko entiseen vai hyväksytäänkö uusi normaali ja jatketaan kehittymisen tiellä.

Digitaalinen asiakaskokemus on teema, joka koetaan varsinkin perinteisillä aloilla hankalaksi. Yllättävän usein törmäämme vielä keskusteluun, voiko nettisivuille pistää henkilöiden valokuvia. Entä suorat sähköpostilinkit? Onko myynnille vain yksi puhelinnumero? Kuka meidän palveluitamme digitaalisesti haluaa käyttää ja mistä heidät parhaiten tavoitetaan? Rakentuuko luottamus etäyhteyksien välillä? Ja juuri tällä hetkellä parhaasta parhaat yritykset ovat rakentaneet digitaalisen asiakaskokemuksensa niin, että jo siinä vaiheessa, kun heidän markkinointikoneistonsa tunnistaa sinut liidiksi, tunnet olevasi ainutlaatuinen.

Otetaan esimerkiksi vaikkapa Amazon, jonka katseet ovat kääntyneet myös tänne Pohjoismaihin. He tietävät pelottavan hyvin, mitä juuri sinä tarvitset. Ja vaikka olisit unohtanut noutaa tilaamasi tuotteet Postista, he kykenevät syyttämään siitä itseään ja toimittavat tilaamasi tavarat sinulle uudelleen. Miksi tämän jälkeen vaivautua kivijalkakauppaan?

Korona viritti korvat asiakkaan kuuntelemiselle

Riskejä arvioitaessa koronakevään lockdown ei ollut listalla ylimpänä, paitsi ehkä tulevaisuudentutkijoilla. Järkytyksen jälkeen yrityksissä käärittiin hihat ja syntyi digiloikkia aloille, joiden ei uskoisi siihen edes kykenevän. Rakennettiin verkkokursseja, etäkouluja, webinaareja lähes jokaiseen aiheeseen, etäneuvotteluita, etäsprinttejä, lounas- ja illallispaketteja. Kun elettiin kaikille uutta tilannetta, tehtiin rohkeita kokeiluja, mutta myös raskaita päätöksiä. Esimerkiksi lomautukset vaikuttivat väistämättä ihmisten mielialaan. Uskon, että kevään kriisissä läpinäkyvyys, nopeus ja asiakkaan kuunteleminen olivat selviämisen avaintekijät.

Asiakkaat janoavat hyvää asiakaspalvelua ja kokemuksia – riippumatta siitä, mitä kanavaa he käyttävät. Juuri tähän moni yritys vastasi. Vaikka kauppa hiljeni, eivät kuluttamisen tarpeet kadonneet. Vilkas Groupin julkaiseman verkkokauppaindeksin mukaan verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat 75 % huhti–kesäkuussa. Kesko kertoi keväällä tiedotteessaan, että ruuan verkkokaupan kasvu oli parhaimmillaan jopa 800 %.

Katsotko parhaillaan peruutuspeiliin?

Kesän koittaessa siirryttiin vähitellen takaisin vanhoihin toimintamalleihin. Monelle suomalaiselle suurin muutos oli ravintoloiden lyhennetyt aukioloajat ja taksijonot heti puolen yön jälkeen. Jos digitaalista asiakaskokemusta ehdittiin hieman hioa iskuun, moni yritys siirsi kehittämishankkeita eteenpäin. Nyt ei ole viisasta painaa jarrua ja katsoa peruutuspeiliin. Juuri nyt viisas yritys pohtii, miten luodaan arvoa asiakkaalle uudessa tilanteessa. On tärkeä tunnistaa uuden markkinan dynamiikkaa ja päivittää strategia tähän hetkeen.

Sen sijaan, että käymme vääntöä, onko oikea tapa tavata asiakas kasvokkain vai voidaanko asioita hoitaa digitaalisesti, yrityksien pitäisi juuri nyt keskittyä rakentamaan asiakaskokemusta riippumatta siitä, missä hänet kohdataan. Ja huolehtia markkinoinnilla siitä, että vaikuttavia kohtaamisia syntyy brändin sanomaa tukevassa ympäristössä. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, emmekä tiedä millaisia ovat seuraavat kuukaudet ja tulevat vuodet. Sen tiedämme, että maailma tulee olemaan yhä enemmän digitaalinen.

Syksy on aika lunastaa sähköisen asiakaskokemuksen odotukset

Luotamme edelleen ylivoimaiseen kykyyn hurmata asiakas kasvokkain. Iso kysymys on, miten onnistumme tekemään sen myös virtuaalisesti? Voisimmeko lopettaa minä-lähtöisen keskustelun yrityksissä? Olisiko aika pohtia, kuinka siirrymme pois monikanavasiiloista ja hurmaamme asiakkaamme kaikilla kanavilla luomalla yhtenäisen brändikokemuksen?

Kun haluamme lisää kauppaa, ei riitä, että myyjien kengät kiillotetaan ja lähdetään kentälle. Jos yritys ei ole ennen sijoittanut asiakasta ympyrän keskiöön, niin nyt olisi sen aika. Nyt on aika hioa digitaalinen asiakaskokemus iskuun panostamalla oppimiseen ja uusien tapojen sekä teknologioiden käyttöönottoon. Eikä unohdeta asiakasta palvelevaa markkinointia, joka tekee uudenlaisen asiakashyödyn näkyväksi.

Lean Start Up -ajattelun puolestapuhuja Johanna Raiskio on markkinointitoimisto Unfairin toimitusjohtaja ja toinen yrityksen perustajista. Hän on visionääri ja sparraaja, joka uskoo ihmisiin ja haluaa muuttaa tapaa, jolla luovaa työtä tehdään ja johdetaan. Johanna rakastaa liiniä ajattelua koko skaalalla liiketoimintamalleista yrityksen markkinointiin.

 

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland