Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

"Aina tulee sanomista" -slogan on valittu lokakuun tavaramerkiksi

Valinnan tehneen Patentti- ja rekisterihallituksen mukaan osuva tokaisu nivoutuu napakasti Sanoman brändiin.
Aina tulee sanomista logo artikkelikuva
27.10.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Valinnan tehneen Patentti- ja rekisterihallituksen mukaan osuva tokaisu nivoutuu napakasti Sanoman brändiin. 

”Aina tulee sanomista” tuntui jo Sanoma Media Finlandin brändikampanjan suunnitteluvaiheessa ainutlaatuiselta idealta. Osuvasta tokaisusta saattaisi parhaiden sloganeiden tapaan syntyä hokema tai ihmiset ottaisivat sen muuten käyttöön. Siksi sloganin taatusti Sanomalle kotiutuva käyttö haluttiin varmistaa. ”Aina tulee sanomista” rekisteröitiin Sanoman tavaramerkiksi lokakuussa 2019.

Elina Bono, Head of B2B Marketing, kuvaa ”Aina tulee sanomista” -lausahdusta taisteluhuudoksi ja asenteeksi, ei pelkäksi sloganiksi tai mainoslauseeksi.

"Se tarttui omaan henkilöstöön ja meni kuukaudessa läpi koko avainkohderyhmään, eli suomalaisiin markkinoijiin. Lauseen monimerkityksellinen viesti kannustaa rohkeampaan markkinointiin ja keskustelun aikaansaamiseen. Eikä kaikki sanominen ole aina positiivista. Sehän tiedetään. Uuden sloganin myötä rentoutettiin myös yrityksen oman viestinnän sävyä."

Entä puhutaanko lauseessa Sanomasta? Sanoman kaikessa viestinnässä ollaan tarkkana siitä, että Sanoma pysyy Sanomana eikä tätä erisnimeä sekoiteta yleisnimiin. ”Aina tulee sanomista” -slogan on tästä hauska esimerkki: siinä puhutaan sanomisesta, muttei kuitenkaan Sanomasta. Toisaalta slogan nivoutuu täydellisesti Sanoman brändiin. Kekseliäs slogan vahvistaa brändiä parhaimmillaan juuri tällä tavalla.  

Rekisteröinti lisää turvallisuuden tunnetta

”Aina tulee sanomista” on tärkeä osa Sanoman b2b- markkinointia. Ajatus rekisteröidä lause tavaramerkiksi nousi esiin, kun sitä alettiin viljellä puheissa heti kampanjan alettua.

"Silloin pohdimme, että jos nyt joku nappaisi sen, emme mahdollisesti pystyisi hyödyntämään sitä jatkossa täysimääräisesti. Kun lisäksi ensimmäinen kampanjan jälkeinen tutkimus todensi, että 90 prosenttia kohderyhmästämme piti slogania meille sopivana, halusimme rekisteröinnillä turvata ja rajoittaa sen käytön omiin tarkoituksiimme. Rekisteröinnin vaatimaa erottautumiskykyä sloganissa riittää. Lisäksi siinä on omaperäisyyttä ja mieleenpainuvuutta", Bono toteaa.

Tavaramerkkiasiat ovat monille kriittisiä

”Aina tulee sanomista” -sloganin takana on mainostoimisto Folkin Creator Tommi Laiho. Hän kertoo työssä tulevan säännöllisesti eteen tilanteita, joissa asiakkaalle ehdotetaan aineettoman omaisuuden suojaamista.

"Teemme paljon markkinointia muun muassa päivittäistavarabrändeille, ja kun olemme luomassa heille uusia tuoteperheitä tai tuotteita, tavaramerkkiasiat ovat kriittisiä. Toisinaan myös brändien uudistetut logot tai sloganit on hyvä suojata. Osa asiakkaistamme tekee sen automaattisesti itse, mutta ammatillinen velvollisuutemme on suositella sitä aina. Varsinkaan asiakkaille, joille markkinointi on tullut vasta keskiöön tai ammattimaisemmin johdetuksi, IPR-asiat eivät ole useinkaan tuttuja.

Mainostoimisto tuo immateriaalisia asioita näkyviksi

Mainostoimiston tehtävä on Laihon sanoin luoda ideoita ja tuoda immateriaalisia asioita näkyviksi. Se vaatii valtavasti ammattitaitoa, luovuutta ja aikaa.

"Ideoiden lainaaminen tai varastaminen on siksi mielestäni sekä laiskaa ajattelua että vähintäänkin eettisesti tuomittavaa. Suojaaminen on yksi tapa turvata ideoiden luojien oikeuksia."

”Aina tulee sanomista” on kiteytettynä Sanoman markkinoinnin punainen lanka. Tavoitteensa on synnyttää markkinoijien kanssa kaupallisia puheenaiheita.

"Koska slogan mielestämme kestää aikaa ja on hyvin muistettava sekä erottuva, sen suojaaminen tuli keskustelussa esiin. Tällainen suositus tehdään aika mutupohjaisesti ja usein vasta ensimmäisten kampanjoiden kokemusten jälkeen. Silloin tällöin jo suunnittelupöydällä tulee fiilis, että nyt ollaan jotenkin ainutkertaisen idean äärellä. Niin oli 'Aina tulee sanomista' -sloganin kanssa", Laiho paljastaa.

Patentti- ja rekisterihallitus: Lokakuun tavaramerkki

Tagit

Alueellinen mainonta

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Mitä on mainonta – muodot, mediat ja hinnoittelu vuonna 2025

    Tässä artikkelissa käymme läpi mainonnan perusasioita: mainonnan tehtäviä, mainonnan muotoja, mainonnassa käytettäviä medioita ja mainonnan hinnan muodostumista. Teksti on pitkä, mutta toivottavasti sitäkin avaavampi. Tervetuloa mukaan!

    Tagit

    Aikakausmedia Alueellinen mainonta Digiratkaisut TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    9.1.2025
    Lue lisää
    Ryhmä oransseja megafoneja joista yksi sininen on korkein
  • Edelläkävijä mainostaa kotimaisessa mediassa

    Kun ulkomaiset mainosjätit lupaavat nopeita pikavoittoja, kannattaa ottaa askel taaksepäin ja miettiä kotimaisuuden merkitystä myös isommassa mittakaavassa.

    Tagit

    Ad Manager Alueellinen mainonta Digiratkaisut Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    26.11.2024
    Lue lisää
  • Miksi syvempi kumppanuus markkinoinnissa kannattaa?

    Markkinoinnissa syvempi kumppanuus on paljon enemmän kuin pelkkää yhteistyötä yksittäisten kampanjoiden parissa. Se on kumppanuutta, jossa molemmat osapuolet sitoutuvat pitkän aikavälin tavoitteisiin ja yhteisiin päämääriin, kirjoittaa Sami Elmeranta.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    10.10.2024
    Lue lisää
  • Tavoita Varsinais-Suomen asiakkaat tehokkaasti tarkalla kohdennuksella aina printtilehdestä televisioon

    Varsinais-Suomen alueen kuluttaja- ja yritysasiakkaat voidaan tavoittaa tehokkaasti Sanoman kanavissa tarkalla kohdennuksella, sanoo Sanoman Varsinais-Suomen myyntipäällikkö Katja Kvist.

    Tagit

    Alueellinen mainonta
    Julkaistu
    20.5.2024
    Lue lisää
    Turku
  • Tuotemuutoksia Sanoman paikallismedioissa: Suur-Keuruu ja KMV-lehti jatkavat panostuksia digitaaliseen sisältöön ja ilmestyvät jatkossa painettuna kerran viikossa

    Keuruun seudulla ilmestyvä Suur-Keuruu ja Mänttä-Vilppulassa ilmestyvä KMV-lehti alkavat kesäkuusta 2024 alkaen ilmestyä kerran viikossa keskiviikkoisin. Painettujen lehtien nykyiset ilmestymispäivät ovat tiistai ja perjantai. Muutoksen taustalla on lehtien digitaalisten sisältöjen kasvava käyttö.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Digiratkaisut Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    26.4.2024
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta tavoittaa ja toimii

    Asiakkuusjohtaja Henri Savilahti kertoo, miksi alueellinen radiomainonta on oivallinen valinta.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    19.4.2024
    Lue lisää
  • Alueellinen tv-mainonta on kustannustehokasta ja ketterää toteuttaa

    Suuret joukot tavoittava televisio lisää tunnettuutta tehokkaasti. Jos yritys toimii tietyllä maantieteellisellä alueella ja sen asiakkaat tulevat samalta alueelta, kannattaa tv-mainonta kohdentaa sille alueelle. Siinä säästää selvää rahaa.

    Tagit

    Alueellinen mainonta TV & video
    Julkaistu
    17.4.2024
    Lue lisää
  • Voit ostaa mainontaa Sanomalta itse tai pyytää henkilökohtaista palvelua, asiantuntijamme ovat läsnä ympäri Suomen

    Mainonnan ostaminen suoraan verkkoalustoiltamme on helppoa, jos tietää mitä haluaa. Meiltä saat apua myös silloin, kun et vielä tiedä, miten markkinointieurot kannattaisi sijoittaa.

    Tagit

    Ad Manager Aikakausmedia Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Google Ads Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Printtiratkaisut Somemainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    16.4.2024
    Lue lisää
    Sanoman medioiden logoja puhelimen näytöllä.
  • Pikaopas kustannustehokkaaseen mainontaan

    Kun mainonnan budjetti on rajallinen, täytyy osata valita ne oikeat ja parhaiten toimivat ratkaisut. Pienemmälläkin panostuksella on mahdollista tehdä tehokas ja toimiva kampanja.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    23.2.2024
    Lue lisää
    pikaopas_kustannustehokkaaseen_mainontaan
  • Sinun kampanjastasi seuraava kasvutarina?

    Haastavassa taloustilanteessa markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan, toteaa Sanoman Varsinais-Suomen aluemyynnin johtaja Sami Elmeranta.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    5.9.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland