Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Pikaopas kustannustehokkaaseen mainontaan

Kun mainonnan budjetti on rajallinen, täytyy osata valita ne oikeat ja parhaiten toimivat ratkaisut. Pienemmälläkin panostuksella on mahdollista tehdä tehokas ja toimiva kampanja.
pikaopas_kustannustehokkaaseen_mainontaan
30.6.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Yrittäjänä tiedät parhaiten, kuinka tärkeää on saada yrityksesi viesti asiakkaiden ulottuville. Jos asiakas ei tiedä yrityksestäsi ja sen ylivertaisuudesta, ei hän myöskään osaa ostaa sinulta.

Siksi moni aprikoi, mikä on oikean kokoinen budjetti, jolla tärkeä viesti saadaan varmasti välitettyä lähialueille tai laajemmallekin.

Jos yritykselläsi ei ole mahdollisuutta panostaa hirmuisia summia mainontaan, täytyy sinun osata valita ne oikeat ja parhaiten toimivat ratkaisut. Pienemmälläkin panostuksella on nimittäin mahdollista tehdä tehokas ja toimiva kampanja.

Tässä  pari vinkkiä kustannustehokkaan mainoskampanjan toteuttamiseen kokeneelta Sanoman Myyntipäälliköltä Pekka Ryynäseltä.

Kustannustehokkuus ei aina ole yhtä kuin halpa 

Kustannustehokkuus mainonnassa ei aina tarkoita halvinta ratkaisua.

Oikeasti kustannustehokkuus tarkoittaa sitä, että saat mahdollisimman paljon, kohtuullisella panostuksella. 

Jos saat 1000 euron kampanjalla 10 uutta asiakasta, mutta 3000 euron kampanjalla 100, on siinä jo vissi ero. Myös samalla euromääräisella panostuksella voi saada hyvin erilaiset tulokset riippuen kampanjassa käytettävistä kanavista, kohderyhmävalinnoista, ajankohdasta ym. Kannattaa siis kokeilla ja testata uusia ja erilaisia tapoja markkinoida.

Siispä sen sijaan että metsästäisit halvinta mainosmuotoa, etsi keinoa joka istuu budjettihaitariisi, mutta samalla tuo sinulle mahdollisimman hyvät tulokset.

Selvitä aina kampanjasi ja mainosten toimivuus

Tästä päästäänkin siihen ytimeen, joka jokaisen on hyvä hoksata: mainonnan tuloksia täytyy mitata tavalla tai toisella. Halvalta tuntuva mainos kun ei loppujen lopuksi ole edullinen, jos se ei tuota toivottuja tuloksia. 

Pelkällä mututuntumalla et löydä tehokkainta ja halvinta vaihtoehtoa, vaan joudut arvuuttelemaan – olikohan valitsemani toimenpide sittenkään se toimivin? 

Numerot eivät valehtele. Sen sijaan siis että pistät peukut pystyyn ja toivot että mahdollisimman moni näkee mainoksesi, varmista että saat luvut ulos joka kampanjasta, teitpä sitten verkko-, radio- tai videomainontaa. 

Kun näet montako silmäparia mainoksesi on tavoittanut, moniko on saapunut kotisivuillesi kampanjan aikana ja kuinka moni on päätynyt hankkimaan tuotteesi tai palvelusi, sinun on helppo arvioida oliko mainontaan sijoitetut eurot sen arvoisia.

Pidä mielessä, mitä ja ketä tavoittelet mainonnallasi

Jotta ylläoleva onnistuu, täytyy sinun tietää mitä mainonnalla tavoittelet. Halajatko näyttöjä, klikkejä vai vierailuja kotisivuillesi? Haluatko että asiakkaat muistavat yrityksesi ja sen tuotteet jatkossakin, vai haluatko ohjata heidät suoraan ostoksille?

Selkiytä myös keitä mainonnalla tavoittelet, eli ketkä ovat asiakkaasi nyt, ja keitä toivoisit heidän olevan tulevaisuudessa. Reviirisi saattaa olla mahdollisesti laajempi kuin mihin olet aiemmin tottunut.

Hyödynnä olemassa olevaa tietämystä ja vältä harha-askeleet

Tyypillisesti eri toimialoilla toimii eri jutut. Kokemuksen kautta on helppo ymmärtää, että autokorjaamoissa kannattaa tehdä erityyppistä mainontaa kuin verkkokaupoissa.

Siksi suosittelen ottamaan yhteyttä asiaan perehtyneeseen kaveriin ja kysymään millainen mainonta toimialallasi yleensä saa asiakkaat kuulolle.

Jos siis pohdit mikä olisi fiksuin tapa yrityksellesi, laita meille viestiä, ja kysäise.

Selvitä mistä seikoista mainoksen hintalappu muodostuu

Jos saamasi kustannusarvio kuulostaa aluksi liian suurelta, älä säikähdä. Mainoksen hintalappuun vaikuttaa moni tekijä, kuten se, kuinka isolle joukolle viestiä halutaan levittää.

Äkkiseltään hinnakkaalta tuntuva kanava, kuten radio tai diginäkyvyys voikin olla yllättävän edullinen, jos mainos rajataan näkymään tai kuulumaan koko maan laajuuden sijaan pienemmällä alueella, esimerkiksi vain Pohjois-Pohjanmaan tai Oulun tienoilla.

Huilaa välillä: hyödynnä valmiita paketteja

Jos et ole varma mistä lähteä liikkeelle, valmiit paketit ovat pelastuksesi. 

Osaavalta asiantuntijalta saat nimittäin ostettua kampanjasi valmiina ratkaisuna, jolloin tiedät tarkalleen paljonko se kustantaa ja mitä sillä saat. Näin tiedät paljonko voit odottaa klikkejä, kontakteja tai silmäpareja. Tällöin kampanjan budjetointi ja hyödyn mittaaminen on rutkasti helpompaa.

Lähde simppelistä liikkeelle

Rajallisella budjetilla liikkuvaa yrittäjää kannustan lähtemään liikkeelle sellaisillakin mainosmuodoilla, joita et ole aiemmin kokeillut. Jos olet aiemmin käyttänyt vain yhtä markkinointikanavaa, uutta kanavaa testaamalla saatat yllättäen huomata tavoittavasi aivan uusia kohderyhmiä. 

Tutustu siis rauhassa erilaisiin vaihtoehtoihin ja ota askel kerrallaan. Tehdessä opit jatkuvasti enemmän siitä, mikä kohderyhmääsi vetoaa. Kun sitten löydät hyvältä tuntuvan mainosmuodon, tuo hiljalleen toinen mainosmuoto sen rinnalle ja kokeile, josko se toisi jotain lisää.

Kokemukseni pohjalta sanoisin, että pari varmaa ja edullista mainosmuotoa ovat verkossa tapahtuva bannerimainonta sekä alueellinen radiomainonta. 

Molemmissa on mahdollista rakentaa ja budjetoida juuri sinun yrityksellesi sopiva kampanja, jolloin toteuttaminen onnistuu turvallisin mielin.

Lue kuinka Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät hyödynsi alueellista radiomainontaa!

Jos haluat jutella aiheesta lisää tai kysyä jotain mainonnasta, varaa oma juttutuokio asiantuntijamme kanssa, sitoumuksetta.

Varaa juttutuokio

Tagit

Näkemyksiä Toimialat Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • Kesä 2023 kuulostaa hyvältä – radio on ylivoimainen kesämedia

    Onko sinulla kesällä sanomista? Radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland