Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Älä unohda kommunikoida asiakkaidesi kanssa

Unelmien ylle on kyettävä vetämään uudistumisen työhaalarit. Näy, viesti ja vaikuta ihmisten tunteisiin rohkeasti, Valveen Jorma Maaninka kirjoittaa.
Jorma Maaninka artikkelikuva
31.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Pannaan pensselit santaan ja rukkaset naulaan, kun ei rahat riitä jukolauta...  

Tältä se varmasti monesta yrittäjästä välillä tuntuu ja varsinkin nyt, kun liiketoiminta on monilla toimialoilla pysähtynyt tai käy tyhjäkäynnillä pandemian seurauksena. 

Kun kriisi on pahimmillaan vienyt mahdollisuudet harjoittaa olemassa olevaa liiketoimintaa, miten pitää sekä oma että henkilöstön usko tulevaisuuteen yllä ja varmistaa asiakkaiden silmissä yrityksen olemassaolon oikeutus? 

Poikkeusolot täyttivät juuri vuoden ja edelleenkään emme varmuudella tiedä, kauanko tätä vielä kestää. Luovuttamisen sijaan yrityksissä on kuitenkin löydettävä keinot, joilla pitää taistelutahto yllä ja huolehtia samalla tämän päivän kilpailukyvystä ja huomisen kilpailuedusta. On tärkeää hyväksyä maailma sellaisena kuin se nyt on. On aika tunnustaa, että maailma väistämättä muuttuu kriisin seurauksena.  

Yhtä auttaa vain jumala, toista perjantainen humala... 

Suomen talous on osoittanut sitkeytensä koronakriisissä, mutta kuten viimeaikaisesta uutisvirrasta ja yhä pahenevista koronaluvuista on nähtävissä, vielä ei olla tämän kriisin suhteen maalissa. Kuten muidenkin maiden talouksissa, myös Suomessa toimialakohtaiset erot ovat suuria, mutta synkistä uutisista huolimatta valoisampiakin tarinoita löytyy. 

Yritysten, joille olemassa olevan liiketoimintansa tekeminen on nyt mahdotonta, pitäisi monista inhimillisistä ja kipeistä vaikeuksista huolimatta kyetä katsomaan tämän ajan yli ja löytää kriisin suomat mahdollisuudet sekä itselle että omalle liiketoiminnalle.  

Yhdessä henkilöstön, kumppaneiden, sidosryhmien ja asiakkaiden kanssa löytyvät varmimmin keinot ne, joilla yritys, mikäli se oli kilpailukykyinen ja elinkelpoinen ennen koronaa, voi tulla takaisin kentälle ja vastata muuttuneen markkinan tarpeisiin uudistuneena myös koronan jälkeen. Unelmien ylle on siis kyettävä vetämään uudistumisen työhaalarit. 

Niitä yrityksiä on onneksi edelleen paljon, jotka ovat selvinneet kriisistä vähäisemmin vaikutuksin. Kannustan näitä yrityksiä kertomaan omalla äänellään avoimesti tarinansa sekä viestimään teoista ja keinoista, joita ne ovat innovatiivisesti toimien muuttaneet. Me kaikki rakastamme aitoja ja rehellisiä tarinoita sekä etenkin niiden avulla syntyneitä tekoja. 

Markkinoinnin ja viestinnän keskeiset lainalaisuudet eivät ole muuttuneet, vaikka uusien teesien ja menetelmien saarnaajat toisin uskovat. Näy, viesti ja vaikuta ihmisten tunteisiin rohkeasti. Rakenna markkkinoinnin, viestinnän ja teknologian avulla yrityksesi brändille ja liiketoiminnan kasvulle edellytykset. Erottavat tekijät rakentuvat yhä ihmisen perusmotiiveihin vaikuttavien asioiden varaan.  

Tunneälykkäälle ja kohdeyleisölleen uskottavalla tavalla markkinoivalle ja viestivälle brändille on kysyntää. Keinoja, välineitä ja kanavia sekä myös tilaa kohdata ihminen hänelle sopivalla tavalla on enemmän kuin aikana, jolloin kaikki muutkin ovat liikkeellä.   

Yritysten välisessä kaupankäynnissä päätöksenteko on monitasoista, joten myös päätösten tekemisen sykli usein ajallisesti pitkä. Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli ja yhteinen kommunikaatio on siksi erityisen tärkeää, jotta vältetään juoksumattoilmiö, jossa matka näennäisesti taittuu, mutta maisema ei vaihdu ja tavoitteet jäävät saavuttamatta. Kun päättäjää eli ihmistä ei kyetä kohtaamaan relevantilla sekä päätöksentekoon auttavalla ja aktivoivalla tavalla, markkinoinnin investoinnit valuvat hukkaan. 

Nyt ei ole oikea aika mennä asiakkaan kanssa mökille...  

Keinot ja välineet asiakassuhteiden ylläpitoon, luottamuksen vahvistamiseen ja kiinnostuksen kasvattamiseen brändiä kohtaan ovat lisääntyneet ja monipuolistuneet nopeasti. 

Viimeisen vuoden aikana yrityksissä ja yhteisöissä on pidetty runsaasti erilaisia tiedotustilaisuuksia, tapahtumia, lanseerauksia sekä tuote- ja palveluesittelyjä. Siis kohdattu ihmisiä uudella tavalla, virtuaalisesti. Keinot on löydetty, kun tahto kohdata on olemassa. Fyysinen kohtaaminen on tärkeää, ja sillä tulee aina olemaan erityinen paikka ihmisten välisessä kommunikaatiossa. Maailma ei kuitenkaan ole ihmisten välisessä kohtaamisessa enää jatkossa joko tai vaan pikemminkin sekä että. 

Markkinoinnin täytyy aina ja aivan erityisesti näissä olosuhteissa perustua oikeaan kohderyhmään, luottamuksen vahvistamiseen sekä kommunikaatioon brändin aidosta merkityksestä.  

Myynnin ja markkinoinnin pitää löytää yhdessä oikea sävy viesteihin, jotta he voivat auttaa kohdeyleisöönsä kuuluvia sellaisina kuin he ovat ja siellä missä he ovat. Kun kommunikaatiota ylläpidetään systemaattisesti ja huolehditaan siitä, että se resonoi vastaanottajaan auttavalla ja häntä motivoivalla tavalla, yrityksillä on hyvät mahdollisuudet kasvaa kriisienkin keskellä ja vähintään säilyttää markkinaosuutensa. Todetaan siis yhdessä Suomen muotoisen pilven alla, että täällä pärjää ei luovuttamalla.  

Kirjoittaja on Valveen toimitusjohtaja.  

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland