Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Asiakas on yrittäjän ylin ystävä

Yrittäjän auttaminen ei ole vain yrittäjän auttamista, vaan samalla autetaan työntekijöitä ja koko yhteiskuntaa, Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen kirjoittaa.
Mikael Pentikäinen artikkelikuva
4.12.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Koronakriisi on koetellut monella tavalla myös suomalaista yrittäjää. 65 prosenttia yrittäjistä sanoo, että pandemia on aiheuttanut yritykselle ongelmia.

Vaikutukset ovat moninaisia. Myynti on vähentynyt 55 prosentilla. Maksuvaikeuksiin on joutunut 14 prosenttia, tuotantoketjussa on ollut häiriöitä 12 prosentilla, lopettamista pohtii yhdeksän prosenttia ja neljä prosenttia kokee konkurssiuhkaa.

On myös positiivista: lähes joka kymmenes on saanut lisää myyntiä. Erityisesti kaupan alalla on toimijoita, joille kriisi on tuonut kasvua. Heitä on viidennes kaupan toimijoista.

Kriisi on osoittanut monelle yrittäjälle, että heistä välitetään.

Moni on kiitollinen yritystuista, joita on jaettu toistaiseksi liki kahden miljardin edestä. Monelle yrittäjälle tuki on tullut tarpeeseen ja auttanut selviämään.

Saan yrittäjiltä jatkuvasti kiitosta yritystuista, mm. yksinyrittäjätuesta ja yrittäjän työttömyysturvasta, jotka ovat kantaneet monia yrittäjiä pahimman yli.

On koettu, että yrittäjien ahdinko ja merkitys ymmärretään läpi poliittisen kentän.

Erityisen arvokasta on ollut tuki, jota yrittäjät ovat saaneet asiakkailtaan. Asiakas on yrittäjän ylin ystävä, koska hän mahdollistaa viime kädessä kaiken liiketoiminnan.

On tärkeä muistaa, että yrittäjän auttaminen ei ole vain yrittäjän auttamista, vaan samalla autetaan työntekijöitä ja koko yhteiskuntaa. Mitä useampi yrittäjä selviää kriisistä, sitä nopeammin Suomi toipuu, sitä useampi työpaikka säilyy ja sitä paremmat mahdollisuudet meillä on huolehtia kaikista Suomessa asuvista.

Kriisiaikana syntyy uutta ja markkinoita jaetaan uudelleen. Siksi on erinomaista, että uuden kehittäminen on yrittäjien tärkein keino vastata koronakriisin toiseen aaltoon. Yli kolmannes yrittäjistä on varautunut kriisin toiseen aaltoon kehittämällä uutta liiketoimintaa.

Olen kuullut erinomaisia tarinoita siitä, miten yrittäjät ovat kehittäneet uutta kriisin aikana. Erityisen paljon on rakennettu digitaalista liiketoimintaa.

Tämä on luonteenomaista yrittäjyydelle. Kun on vastoinkäymisiä ja vanha tie tukossa, yrittäjä etsii löytöretkeilijän lailla uusia reittejä eteenpäin. Yrittämiseen kuuluu optimismi ja usko siihen, että asiakas palkitsee toimintaansa kehittävän.

Aina uuden rakentaminen ei onnistu. Siksi puhutaan yrittäjistä ja yrityksistä. Yrittämiseen kuuluu myös epäonnistuminen, ja siitä oppiminen. Se on toiminnan luonteessa eikä ole häpeä.

Joulu on monelle yrittäjälle vuoden tärkein sesonki. Siihen on valmistauduttu huolella. Sitä on saatettu rakentaa koko vuosi, ehkä pidempäänkin.

Nyt joulu lähestyy pilvien varjostamana koronakriisin vuoksi, vaikka myös valoa on näkyvissä, kun koronarokotteiden saanti on joka päivä lähempänä.

Yrittäjienkin kannalta on tärkeää, että noudatamme viranomaisten ohjeita taudin taltuttamiseksi. Pandemian voittaminen on tärkein yritystuki.

Tärkeä on myös ymmärtää, että rajoitusten oloissakin yrittäjät rakentavat turvallisia olosuhteita ostaa palveluita ja käydä kaupoissa.

Kun ohjeita noudattaa, jouluostokset voi tehdä turvallisesti ilman pelkoa. Siksi kannustan rohkeasti ostoksille – tietenkin turvallisuusohjeita noudattaen.

Kun yrityksellä on vaikeaa, moni säästää, mistä voi – usein markkinoinnista.

Se on ymmärrettävää mutta ei välttämättä viisasta. Kun on vaikea aika, pitäisi panostaa fiksulla tavalla markkinointiin, jos se suinkin on mahdollista.

Yrittäjäjärjestö on halunnut tukea yrittäjiä ja yrityksiä rakentamalla #autapientä-kampanjan, joka kannustaa suomalaisia ostamaan pieniltä yrityksiltä.

Joulun lähestyessä #autapientä-viesti on ajankohtaisempi kuin koskaan. Meillä jokaisella on tilaisuus kulkea yrittäjän rinnalla asioimalla pienissä yrityksissä, ja samalla luoda iloa niin yrittäjälle kuin lahjan saajalle.

Mikael Pentikäinen on Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja.

yrittajat.fi/autapienta

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland