Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Dataa on, mutta mitä tehdä sillä?

Kuinka yksi Suomen suurimmista datavarannoista valjastetaan mainostajien hyödyksi?
Hackathon artikkelikuva
25.2.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Niin paljon kuin tutkittuun tietoon, dataan ja faktoihin pohjautuvasta päätöksenteosta puhutaankin, perustuvat tehdyt päätökset usein edelleen tunteeseen. Siihen, miltä asia omasta vinkkelistä näyttää. Varsinkin markkinoinnissa. Varsinkin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Järjestelmiä ja raportteja kyllä on, mutta mieli ja mutu sanoo toista kuin monimutkainen salakieli, josta päätelmiä pitäisi tehdä.

 Suomen suurimpien televisio- ja radiokanavien, sanomalehtien ja luetuimpien aikakauslehtien julkaisijalle dataa kertyy valtavasti. Reilun kahdenkymmenen digivuoden aikana on mediatalon kovalevyille varastoitunut tähtitieteellisiä määriä ykkösiä, nollia ja erilaisia koodinpätkiä yli 258 miljoonasta sivulatauksesta. Joka viikko. Sanomalla on dataa mahdollisesti eniten Suomessa millä tahansa mittarilla mitattuna.

Kaikki data ei ole vain kävijädataa, polkuja ja nettisurfauksen jälkiä:

"Sanoman data on suurelta osin kontekstidataa: erilaista asiasisältöä artikkeleissa, videoissa ja podcasteissa, joita alustoillamme julkaistaan sekä kysely- ja tutkimustietoa laajoista kuluttajapaneeleistamme. Kun tätä dataa yhdistetään luovasti Sanoman muuhun dataan, voidaan tuottaa uudenlaista kuluttajaymmärrystä markkinoinnin tarpeisiin. Ja kun oman datan päälle lisätään vielä kumppaneiden kautta ja vapaasti saatavilla olevaa dataa, kehittäjien löydettävänä on lukematon määrä ideoita, joiden uskomme odottavan ottajaansa laatikon ulkopuolella", Sanoman Head of Data Valtteri Vartiainen kertoo.

Data datana on yrityksille arvotonta, jos sitä ei jalosteta. Jos erilaisia tiedonmurusia pitää etsiä rivi riviltä koodikielen keskeltä, on markkinoivan yrittäjän helpompi luottaa tunteeseen ja kuvitella oman kuplansa koskettavan koko potentiaalisten asiakkaiden joukkoa markkinoinnin kohdentamiseen tai mediavalintoihin liittyen. Suuryrityksillä mahdollisuudet datan hyödyntämiseen ovat olleet olemassa jo vuosia, pienillä ja keskisuurilla samanlaisia resursseja ei ole.

Myynti- ja varastorapotit kertovat menneestä, siitä, mitä yritystoiminnassa on jo tapahtunut. Kun näihin raportteihin yhdistetään tieto tehdyistä markkinointitoimenpiteistä, sesongeista ja vaikkapa valinneesta säätilasta, saadaan mahdollisesti tietää miksi niin tapahtui. Jos taustapeili on ainoa tirkistysluukku auton ulkopuolelle, on auton ohjaaminen turvallisesti ja menestyksekkäästi määränpäähänsä äärettömän vaikeaa. Katse olisi saatava käännettyä eteenpäin ja kyettävä näkemään, mitä yrityksen tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Vain siten erilaiset tavoitteet voidaan saada toteutumaan.

"Tämä on Sanoma Data Challengen tavoite. Tulevaisuuden avaaminen ennustavien datamallinnusten ja suositusten avulla markkinoijille on Graalin malja. Kaikista sen avaamista mahdollisuuksista ei välttämättä osata vielä edes haaveilla", Sanoma Markkinointi Roudan kehitysjohtaja Matti Mustonen pohtii.

Maailma datan hyödyntämisen näkökulmasta kehittyy hirmuista vauhtia erilaisten tekoälyllä ohjautuvien järjestelmien hiipiessä vaivihkaa markkinoille. Erilaiset raportointijärjestelmät ja kohderyhmien mallinnukset ovat jo pitkään pohjautuneet koneoppimiseen. Sanoma haluaa haastaa mukaansa kehitystyöhön tekoälyn hyödyntämisen parhaat asiantuntijat ja osaajat myös talon ulkopuolelta.

"Tuolla jossain on toimijoita, jotka ovat tehneet paljon asioita eri yritysten ja toimialojen kanssa ja voivat omata ideoita, jotka ovat hyödynnettävissä ja kehitettävissä eteenpäin myös meillä. Meillä data on valmiiksi sellaisessa paketissa, että se on käyttökelpoista ilman kuukausien järjestelmäarkkitehtuurityötä", Mustonen sanoo ja haastaa tiimejä osallistumaan Sanoman maaliskuiseen Hackathoniin.

Sanoma arvottaa yhteistyökumppaneidensa ratkaisuissa korkeaa tietosuojan ja -turvan tasoa heti suunnitteluvaiheesta alkaen.

"Datan hyödyntämisessä tulee aina huomioida kuluttajan oikeus yksityisyyteen, on sitten kyseessä suora tai epäsuorasti tunnistettavissa oleva henkilötieto. Sanoman tavoitteena erilaisia datapisteitä  yhdistelevien ratkaisujen kehityksessä on mahdollistaa pienille ja keskisuurille yrityksille parempi päätöksentekokyky markkinoinnissaan ilman, että yksittäisen kuluttajan tarvitsee pelätä datansa käsittelyn väärinkäyttöä", Vartiainen muistuttaa.

Katso myös: 

Sanoma data challenge

Datavetoiseen markkinointiin uusia innovaatioita - Sanoma data challenge haastaa asiantuntijat kehitystyöhön

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
  • Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

    Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland