Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

En osaa valloittaa Afganistania tai sydämiä, mutta voin silti vilkaista

Uskon, että kyvyttömyys asettua toisen ihmisen asemaan selittää ison osan epäonnistumisista, hasan & partnersin Jaakko Utter kirjoittaa.
Jaakko Utter artikkelikuva
17.9.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten tässä taas kävin näin? Lähdettiin tekemään hyvää, mutta miksi tuo toinen ei ymmärrä sitä? Visio oli kirkas, toimenpiteetkin huolella suunniteltuja. Mutta ei. Maailma on täynnä hyviä aikeita, joita ohjaa kaikkivoipainen kuvitelma omista toiveista ja tietämyksestä. Homer Simpson osti Margelle syntymäpäivälahjaksi keilapallon, jossa luki Homer. Afganistanissa taas etnisille heimoille tarjottiin länsimaista yhteiskuntaa. Tai jos minä saisin tehdä lukioon uuden opintosuunnitelman, se koostuisi pitkän matematiikan lisäksi pitkästä Maidenista ja englannin kuuntelu YO-kokeessa Live After Death -merkkiteoksen kuuntelusta.

Mutta hyödyttääkö se Marge Simpsonia, Afganistanin etnisiä heimoja, lukiolaisia tai ylipäätänsä ketään, jos tekee toiselle sen, mitä itselle haluaa tehtävän? Vai piileekö juuri siinä se ongelma? 

Yhdysvaltojen epäonnistunutta Afganistanin vakauttamista kommentoi tavallinen amerikkalainen rivisotilas osuvasti jossain haastattelussa näin, oletimme heidän haluavan sitä, mitä meilläkin on. Mitä tällaisesta ajattelusta seuraa? Homerin kiusaksi Marge otti lahjaksi saamansa keilapallon käyttöön ja näin tekivät myös talebanit amerikkalaisen sotilaskaluston kohdalla. Lukiolaisten kohdalla en tohdi edes kuvitella, mitä kauheaa he ottaisivat käyttöön – kenties 80-luvun muodin ja sähkörummut?   

Minun pitää työkseni yrittää asettua toisten ihmisten asemaan ja miettiä, miltä maailma näyttää muiden ihmisten näkökulmasta. Tehtävä ei ole missään nimessä helppo. Minulla on kuitenkin aavistus, miten sitä taitoa voi kehittää. Hyvän vinkin sain varhaiskasvatuksen ammattilaisilta ja siitä oli heti apua. Kävin taannoin päiväkoti-ikäisen lapseni kanssa autossa keskustelua, joka eskaloitui nopeasti jutustelusta molemminpuoliseen uhkailuun. Toimin niin kuin väsynyt vanhempi toimii ja menin lapsen tasolle. Uhkasin heittää jäätelöt roskiin, jolloin pieni poikani nojautui turvaistuimestaan lähemmäksi minua ja totesi kylmän viileästi ottavansa minun polkupyöräni ja lyövänsä sillä minua kiveksiin.

Harvinaisen brutaali ja samalla kekseliäs uhkaus osin nauratti ja kauhistutti minua. Sitten muistin keittiön pöydällä olleen päiväkodin viikko-ohjelman, jossa puhuttiin tunteiden sanoittamisesta. Tajusin kysyä, että mikä harmittaa ja pian aloin ymmärtää, mikä takapenkillä oikeasti harmitti ja jännite lieveni. Samaa menetelmää kannattaa hyödyntää myös itsensä kanssa. Alkaa syntyä hyödyllisiä oivalluksia.  

Empatia on avain elämään

Yksi aiheeseen liittyvä tarina on erityisesti pyörinyt mielessäni ja herättänyt monenlaisia ajatuksia. Vaikka tarinan tapahtumat ovat reilun sadan vuoden takaa, se ansaitsee tulla kerrotuksi. Isäni kertoi, kuinka hänen kaverinsa vanha isä oli viimeisinä vuosinaan halunnut kertoa tarinansa pojalleen. Tarina ajoittui Suomen sisällissotaan. Kuten historiasta tiedetään, sisällissota oli kaikin puolin julma. Vanha isä oli kertonut, kuinka paikkakunnan miehet oli kerätty kokoon teloitusta varten ja hän siinä mukana. Heitä lähdettiin kuljettamaan reellä kohti metsää, jossa teloituspaikka sijaitsi. Kun reki lähestyi metsää, ohjastaja oli kuiskannut hänelle: “Seuraavassa mutkassa hiljennän vauhtia.”. Samalla hän oli tehnyt pienen eleen, jonka vanha isä oli ymmärtänyt merkiksi hypätä. Näin myös tapahtui sovitussa kohdassa. Reet jatkoivat matkaansa teloituspaikalle. Hetken päästä kuului laukauksia, mutta hän jäi eloon. Silloin hän ei ollut vanha isä. Hän oli 12-vuotias.

En tiedä, mitä reen ohjastaja oli ajatellut. Hän teki sen, mikä oli oikein, vaikka saattoi samalla riskeerata myös oman henkensä. Minuun tämä yli 100 vuotta vanha tarina teki sen vaikutuksen, että pidän empatiaa ja kykyä asettua toisen ihmisen asemaan ihmisyyden keskeisimpinä asioina.

Siksi uskallan väittää, että näiden toteutuminen on onnistumisen edellytys kaikissa ihmisten välisissä kanssakäymisissä.

Kirjoittaja on hasan & partnersin luova johtaja, jonka mielestä kieli on ihmiskunnan suurin innovaatio.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland