Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Etätyövuoden opit

Yhdessä opimme, että huonoin mahdollinen reagointi kriisiin on pysyä vaiti, Head of Marketing Elina Bono kirjoittaa.
Elina Bono vuosi etänä artikkelikuva
12.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Etätyötä on nyt vuosi takana. Yltiösosiaalisena tyyppinä sosiaalinen eristäytyminen oli itselleni pahin rangaistus mitä kuvitella saattaa. Kriisin ensimmäisen kuukauden ajan tykitin maanisesti töitä, etänä totta kai, vetäen koko tiimin samanlaiseen maaniseen olotilaan.

Jälkiviisaana tämän on helppo nähdä pakenemisena tilanteesta. Oli helpompi tehdä töitä kuin olla tekemättä. Töitä tehdessä ajatukset sai pois tulevaisuutta, lähimmäisiä, terveyttä ja taloutta koskevista huolista, ylipäätään kaikesta kurjan kulkutaudin aiheuttamasta paniikista.

Asetetut tavoitteet ja mittarit menettivät merkityksensä, kun kasvun hakemisesta siirryttiin selviytymisen olotilaan. Markkinointi on polttoainetta taloudelle. Sillä herätetään ja ylläpidetään kysyntää. Ja kuten nyt on nähty, elvytetään hiipunutta kysyntää tarpeen tullen. Mutta miten markkinoida markkinointia, kun edessä on isoin haaste moneen sukupolveen?

Vanhoilla opeilla ei uudessa tilanteessa pärjännyt. Kukaan ei tiennyt, miten nopeasti kriisiytyneeseen tilanteeseen tulisi suhtautua. Suunnitellut kampanjat tuntuivat tuohon hetkeen sopimattomilta. Ketä kiinnostaisi median kesäedut? Kuka mainostaisi pelkästään sen vuoksi, että median seuraamisluvut olivat ennätyskorkealla? Niinpä. Ei kukaan.

Meidän sanotaan olevan näköalapaikalla. Vasta koronan runtelemassa markkinakentässä ymmärsin, mitä kuluneelta kuulostava klisee tarkoitti tosipaikan tullen. Suomen johtavana mediatalona olimme keskiössä niin uutis-, viihde- kuin markkinointirintamalla. Tarve sekä luotettavalle tiedolle että viihteelle nousi koronakurimuksessa ennätykselliselle tasolle.

Markkinoinnin kentällä pystyimme laajan asiakasverkostomme ja toimistosuhteidemme avulla toimimaan kokoavana voimana. Keskityimme jakamaan hyötytietoa ja tarjosimme julkaisualustan monille muille markkinoinnin voimaan uskoville. Emme kilpailleet keskenämme, vaan aito solidaarisuus nousi arvoon arvaamattomaan. Lähes jokainen, jota pyysimme mukaan jakamaan kokemuksiaan ja näkemyksiään siitä, miten uudessa tilanteessa kuuluisi markkinoida, lähti mukaan.

Ratkaisut etenivät vaiheittain alkushokista jälleenrakentamiseen. Yhdessä opimme, että huonoin mahdollinen reagointi kriisiin on pysyä vaiti. Niille toimialoille, joiden tuotteiden saatavuutta tai kysyntää ei ollut rajoitettu, oli paras ratkaisu jatkaa kuten ennenkin. Kun taas osalle, kuten matkailualalle, ainoa vaihtoehto oli vetää hanat kiinni hetkeksi ja reagoida nopeasti heti rajoitusten höllennyttyä.

Mitä sitten opin poikkeuksellisen vuoden aikana? Mieleen jäivät ainakin seuraavat opit:

Yhdessä olemme vahvempia kuin yksin. Avoimuus, luottamus, kuuntelu, aito läsnäolo ja välittäminen näkyivät työarjessamme entistä vahvemmin. Tiimin kanssa hitsaannuimme yhteen. Työkaveruuden tilalle tuli ystävyys. Jos meille olisi ennen koronaa kerrottu, kuinka paljon tulemme vuoden aikana saamaan aikaan, emme olisi sitä uskoneet. Toki siinä sivussa sekoilimme yhdessä Teamsissa ja osallistuimme yhdessä kaikenlaisiin tempauksiin somen tyynyhaasteesta paljettiperjantaihin.

Hädän hetkellä vahva johto, heidän luottamuksensa meihin tekijöihin sekä jaksamista edistävä yrityskulttuuri näkyi uudenlaisessa arjessa päivittäin. Ilman johdon jatkuvaa tukea markkinointimme ei olisi voinut onnistua. Enää ei ainakaan kenenkään tarvitse pohtia, että kuuluuko markkinointi kulmahuoneeseen vai ei.

Työn merkityksellisyys kasvatti motivaatiota. Markkinointi nousi kriisin ratkaisijaksi siinä missä muutkin rohkeat innovaatiot liiketoiminnassa. Markkinoinnin tärkein tehtävä on kysynnän luominen. Hyötytiedon jakaminen aiheesta auttoi asiakkaitamme. Omassa markkinoinnissammekin lähes kaikki meni uusiksi. Omalla esimerkillämme pystyimme rohkaisemaan muita. Vastasin jokaisen puhujapyyntöön ”kyllä” ja toimin markkinointiapostolina aina kun pyydettiin. Oli kyse sitten alan oppilaitoksista tai isommista webinaareista. Työssä itsessään oli jotain arvokasta. Kyseessä ei ollut ainoastaan toimentulo vaan jokin suurempi. Merkityksellisyys.

Radikaali, strateginen luovuus oli kyky muuttaa suuntaa, kun maailma muuttui kertaheitolla pelottavaksi. Onnistumisemme avaintekijä oli luovaan asiantuntijuuteen luottaminen ja rohkeus tehdä päätöksiä vailla tietoa, mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan. Nyt en puhu mainosideoista, vaan aidosta, ravistelevasta luovuudesta, jolla tehtiin nopeasti kauaskantoisia tekoja.

Tekninen osaaminen ja digiloikka ovat totta kai hyvä asioita. Osaamme ihan takuuvarmasti vetäistä minkä tahansa työpajan Teamissa. Mutta aitoja kohtaamisia Teams ei korvaa. Kun tämä etätyöaika joskus loppuu, niin palaan heti ihmisten ilmoille ja halaan jokaista etäisesti tuntemaani työkaveria. Ikiomista tiimiläisistäni, uusista ystävistäni, puhumattakaan.

Jos jotain soisin jäävän tästä vuodesta opiksi, niin tämä alati läsnä oleva empaattisuus, kyky asettautua toisen asemaan, saisi jäädä vallitsevaksi olotilaksi. Maailmasta on ehkä sittenkin tullut hitusen parempi paikka – kaiken sietämättömän tylsyyden ja epävarmuuden jälkeen. 

Kirjoittaja vastaa Sanoman B2B-markkinoinnista Head of Marketing -roolissa.

Kuva: Susanne Siponmaa 

Tagit

Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland