Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

”Hyvää markkinointijohtajaa jännittää aina aamulla vähän”

Pauligin Tomi Wirtanen ja Sanoman Minna Andersson keskustelivat markkinointiviihteestä Sami Kurosen iltapäivänuotiolla Suomen suurin viihdetalo -webinaarissa.
Viihdetalo Minna Tomi artikkelikuva
23.4.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Tomi Wirtaselle brändi on kaikki kaikessa.

”Populaarikulttuuri, viihde, markkinointi, brändi ja mainonta ovat yksi jatkumo. Brändejä pitäisi johtaa kuin ne olisivat viihdettä. Oma suosikkini brändin määrittelystä on Jeff Bezosin toteamus: brändi on se, miten ihmiset puhuvat sinusta, kun et ole paikan päällä. Me kaikki tunnemme tyypin, joka ottaa itsensä liian vakavasti, eikä ole siksi parasta aina parasta seuraa. Sama pätee brändeihin. Brändien pitää uskaltaa heittäytyä ja vähän nauraa itselleen”, Wirtanen toteaa.

Brändin pitää olla jatkuvassa dialogissa kuluttajien kanssa ja ymmärtää heitä, mikä vaatii tutkimusta ja analysointia.

Asiakasymmärrys on Sanomallakin kaiken keskiössä.

”Tutkimme Sanomalla markkinoinnin vaikuttavuuden lisäksi viihdettä ja sen vaikutuksia. Minkälaisia ohjelmia kuluttajat haluavat nähdä ja kuulla, ja kenestä juontajasta he pitävät ja kuinka paljon”, Minna Andersson kertoo.

Wirtanen luottaa markkinoinnissa tunteiden voimaan.

”Tunteet voittavat datan ja faktat 6─0 tai ainakin 6─1. Ihmiset eivät ole muuttuneet, vaikka on tullut big dataa, analytiikkaa ja exceleitä. Tunteiden aiheuttamisella on iso rooli markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa.”

Ihmiset ihastuvat ja rakastuvat myös brändeihin.

”Olen omalla uralla työskennellyt muun muassa McDonald'silla, Elisalla ja Pauligilla. Tietenkin niissä kaikissa on käytetty paljon tietoa, dataa, tutkimusta ja analyysiä, mutta ratkaisevaa on, mitä uskaltaa ja haluaa tehdä.”

Pauligin tuoreen Presidentti Ruby -kahvin markkinointikampanjan kasvona nähdään Paula Vesala. Aiemmissa Pauligin President-kahvin Suomalainen ikoni -kampanjoissa on nähty Jorma Uotinen ja Ville Valo.

Kun taustalla on vahva brändi ja Pauligin tekemä työ kahvin vastuullisuuden parissa, päätös antaa kasvot kampanjalle on helpompaa.

”Nostan suuresti hattua Valolle, Uotiselle ja Vesalalle, että he lähtivät tähän melko rohkeaan ja ironiseenkin kokonaisuuteen mukaan. Pitää olla todellinen ikoni, että voi ja uskaltaa nauraa itselleen.”

Wirtasen mukaan markkinoinnissa on olennaista löytää tasapaino lyhyen ja pitkän aikavälin mittareille ja tavoitteille.

Presidentti-kahvien uudelleen lanseerauksessa uudistettiin kahvin hankinta, pakkausdesign ja -materiaalit sekä mainonta. Vastaanotto on ollut hyvä. Kuluttajat ovat löytäneet sekä uuden Ruby-kahvin kaupoista että Pauligin markkinointiviihteen.

”HS:n etusivun mainos Vesalan kanssa saavutti kaikkien aikojen toiseksi korkeimmat huomioarvoluvut”, Wirtanen iloitsee.

”Vesala on valovoimainen, kantaaottava ja uudistumiskykyinen artisti. Samoja piirteitä peräänkuulutan myös mediakumppaneilta. Median rooli on aivan ratkaiseva, jotta saadaan huomioarvoa ja dialogia aikaiseksi.”

Minna Anderssonin mukaan Sanoma varmistaa olevansa luottamuksen arvoinen tarjoamalla turvallisen ja monikanavaisen mediaympäristön.

”Tavoitamme lähes kaikki suomalaiset. Vahvuutemme on monimediainen työkalupakki. Kun kerrotte meille tavoitteenne ja haasteenne, pystymme poimimaan ne ratkaisut, joilla päästään parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen.”

Wirtasen tavoitteena on nostaa markkinointiviihteen tasoa Suomessa.

Tee pohjatyö kunnolla. Varmista, että ymmärrät asiakkaita ja kuluttajia, ja tuotteen laadun ja vastuullisuuden pitää olla kunnossa. Määrittele oma brändisi näiden pohjalta hyvin. Valitse hyvät kumppanit ja ole heidän kanssaan rohkea. Herätä aktiivisesti tunteita. Hyvää markkinointijohtajaa jännittää aina aamulla vähän.

Näin kuuluvat Wirtasen vinkit markkinoinnin parissa työskenteleville kollegoille.  

Katso Tomin, Minnan ja Samin keskustelu:

Suomen suurin viihdetalo palveluksessasi

 

Tagit

Näkemyksiä TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland