Hyvällä kukistaa pahan
Ukrainalaisia ja Eurooppaa on kohdannut äärimmäinen kriisi, joka on horjuttanut meidän uskoamme oikeudellisuudesta ja moraalista. Äärimmäinen paha on vyörynyt meidän elämäämme, halusimmepa sitä tai emme. Se on ottanut kaiken median syleilyynsä. Verkkokalvomme ovat täyttyneet hädällä ja kärsimyksellä. Ukrainalaisten kokema kärsimys koskettaa näiden kanavien kautta meitä kaikkia.
Ukrainan sota tekee pahaa jälkeä myös täällä Suomessa. Se saa voimaan pahoin. Se jäytää alituiseen tuhoisaa työtään meidän sisällämme. Se on yksinkertaisesti uuvuttavaa. Se lamaannuttaa.
On sanomattakin selvää, että työasioista puhuminen tai kirjoittaminen tällä hetkellä tuntuu vaikealta. Ei tunnu olevan oikeaa hetkeä taikka tapaa ottaa muita asioita esiin. Omat tuntemukset ja arkiset askareet eivät tunnu kovin tärkeiltä tässä hetkessä. Vaikkakin itselle ja muille pitää olla armollinen jaksamisen kanssa, on myös äärimmäisen tärkeää että pysymme toimeliaana. Jopa tälläisenä hetkenä.
Yrityksien kannattaa jatkaa toimintaansa kuten ennenkin, mutta niiden on kiinnitettävä huomiota kahteen todella tärkeään asiaan. Miten ylläpitää omia voimavaroja. Ja miten pystyä toimimaan niin, että apua tarvitsevat saavat apua.
Yrityksen ja sen työntekijöiden pitääkin varmistaa, että henkilöstöllä on tarvittavat keinot ja työkalut käsitellä tätä kriisiä. Tarvitaan vahvaa viestintää, joka ylläpitää jaksamista ja samalla luo myös turvallisuuden tunnetta. Asioita, jotka eivät enää tunnukaan niin itsestäänselvyyksiltä.
Oikeutuksen tälle tekemiselle antaa toivo siitä, että käytämme näitä voimavaroja hyvään. Yrityksillä on suunnattomasti kyvykkyyksiä ja resursseja, joita voidaan käyttää tämän kriisin ylittämiseen.
Jo pelkästään humanitäärisen avun tarve tulee kasvamaan, ja meidän pitää luoda auttamiseen uusia tapoja. Jopa yksinkertaisesti muistuttamalla, että avun tarve ei ole vielä ohi. Puhumattakaan monimutkaisemmista asioista, jotka pitää ratkaista jo tulevina kuukausina. On sanomattakin selvää, että myös Suomeen saapuu valtava määrä ihmisiä, joille pitää rakentaa ja mahdollistaa ihmisarvoinen elämä. Asia, joka on meidän kaikkien tehtävä.
Uskon vahvasti, että Suomesta löytyy satoja ja miksei tuhansia työyhteisöjä, jotka ovat valmiita käyttämään omaa aikaansa auttamiseen.
Kirjoittaja on markkinoinnin strategi, joka tutkii yrityksien tulevaisuutta peilaten nykyisyyttä ja menneisyyttä.