Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Jos haluat lojaaliutta, hanki koira − tai paranna edes markkinointia

Kulma Creativen Teppo Juuvinmaa vinkkaa keinoja, joilla brändi voi erottua laajasta valikoimasta.
Teppo Juuvinmaa artikkelikuva
14.10.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Kulma Creativen Teppo Juuvinmaa vinkkaa keinoja, joilla brändi voi erottua laajasta valikoimasta. 

Viehättyminen uutuuksista on yksi ihmisen psykologian ominaisuuksia. Mieli reagoi poikkeamiin. Oli kyse sitten rock’n’rollista, hampurilaisesta, äänikirjasta tai sähköpotkulaudasta, uudet asiat vetävät puoleensa. Jos ne onnistuvat tyydyttämään ihmisen tarpeen, tulee niistä pysyviä.

Enemmän

Tänään meille tarjoillaan uutuuksia enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Ravintoloiden määrä Helsingin kauppakeskuksissa kasvaa hurjaa vauhtia. Kampissa vuonna 2006 ravintoloita oli yhteensä 20, nyt määrä on jo yli 40. Pelkästään Pirkka-tuotteiden määrä on kasvanut 30 vuodessa 50 tuotteesta yli 2500:aan ja uutuuksia lanseerataan 100 vuodessa. Valikoimat laajentuvat, ominaisuudet lisääntyvät ja jalostusasteet kasvavat. Keinot kommunikoida näistä lisääntyvät.

Vähemmän

Näitä uutuuksia meille tarjoillaan entistä harvemmassa mutta suuremmassa paikassa. Market-tyyppisten myymälöiden lukumäärä on laskenut 80-luvun reilusta 9 000:sta alle kolmasosaan, noin 2800:aan. Samaan aikaan jäljelle jääneiden myymälöiden koko on kasvanut rajusti.

Sama kehitys tapahtuu verkkokaupoissa. Suuret suurenevat ja kasvattavat valikoimiaan kyetäkseen tarjoamaan kuluttajalle oikeat tuotteet oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Kategoriassaan vahvat erikois- ja pt-kaupan toimijat hamuavat pääsääntöisesti myös verkkokaupasta suurimman osan. Kun ihminen hakee brändiä, on jokin alusta useimmiten ensimmäinen pysäkki.

Preferoidumpaa

Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia kokeilemaan uusia asioita. Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta sanoi Get The New Tomorrow -seminaarissa, että ”brändiuskollisimmatkin kokeilevat kilpailijaa”. Myös preferoitujen brändien lukumäärä kasvaa. Kuluttajat myös toivovat, että kaupat kuratoisivat valikoimiaan heidän mieltymystensä mukaisesti. Valikoiman määrän kasvun ja ostamisen monimutkaistumisen myötä tuotteisiin perehtymisestä on tullut vaikeampaa ja ostamisesta on tullut poissulkevaa. Sensoristen ärsykkeiden tulvassa ihminen oikaisee valinnassaan oman henkilökohtaisen top-of-mind listansa mukaisesti.

Tunnettuus ja preferenssi ovat kaupallisen menestyksen edellytys. Tiedetään, että median ja suosittelun vaikutus preferenssiin on valtava suhteessa muihin kosketuspisteisiin. Mutta entä jos kaupassa olevat tuotteet ovat lähtökohtaisesti preferoituja? Johtuen kotimaisen kaupan rakenteesta, toimitusketjusta ja pienestä omien merkkien osuudesta – joista useat ovat vahvoja brändejä itsessään – näin pitkälti onkin. Suomalaisten arvostamien brändien lista pysyy pitkälti muuttamattomana vuodesta toiseen. Vuonna 2020 kotimaisten brändien arvostus korostuu.

Kaikki edellä mainittu kiteytyy siihen, että ihmiselle on harvemmassa paikassa tarjolla enemmän vaihtoehtoja. Tasapäisessä kategoriassa lojaliteetti kohdistuukin ensisijaisesti ostospaikkaan, ei brändiin.

Markkinoinnin laatu

Mitä brändin sitten pitäisi tehdä?

Ensinnäkin on syytä huolehtia siitä, että ylipäätään on brändi. Jotain, jolla on kohderyhmälle sellaista tunneperäistä merkitystä, joka vetää puoleensa enemmän kuin kategorian muut brändit.

Toiseksi on syytä huolehtia, että digitaalinen löydettävyys ja läsnäolo on kunnossa.

Valikoimien laajentuessa tuotteen laatu korostuu. Ihmisen on entistä helpompi ottaa vierestä toinen, jos kokemus ei ollut hyvä.

Valikoimien laajentuessa markkinoinnin koko prosessi korostuu. Kysymys on kilpailusta sekä kuluttajan että kaupan huomiosta. Jos muut osaavat prosessin paremmin, oma tuote jää pienempään rooliin niin mielessä kuin kaupassakin.

Valikoimien laajentuessa tuotteen ulkoasu ja pakkaus korostuu. Preferoitujen brändien sekamelskassa puhuttelevin, puoleensavetävin ja ymmärrettävin päätyy ostoskoriin.

Valikoimien laajentuessa käyttökokemus korostuu. Tuote, jonka käyttökokemus ja arvo ihmiselle on kerta toisensa jälkeen toivottu, on matkalla kohti kaupallista menestystä.

Lojaliteetin laskiessa ja kokeilunhalun lisääntyessä markkinoinnin jokaisen osa-alueen laadun parantaminen on kestävä ratkaisu paremman tulevaisuuden varmistamiseksi.

TJEU: Helsingin Uutiset, Kesko, PTY 2019, Nielsen 2019, Deloitte 2017, Ipsos 2020, Taloustutkimus 2020

Teppo Juuvinmaa on strategisen markkinoinnin ja suunnittelun asiantuntija. Intohimo vaikuttaviin sisältöihin ja muotoihin on työllistänyt Teppoa maan johtavissa suunnittelutoimistoissa niin plannerina kuin asiakkuusjohtana. Markkinointiviestinnän psykologia, ideat, brändit, ostokäyttäyminen ja populaarikulttuuri ovat lähellä hänen sydäntään. Teppo työskentelee suunnittelutoimisto Kulma Creativen vetäjänä.

 

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland