Kasvata omaa markkinointiosaamistasi työn ohessa
Osaamisen kehittämisen ja kasvattamisen tarve nousi esiin vahvasti myös asiakaskyselyssämme, oman osaamisen kehittämiseen kaivataan apua ja kumppania - tähän tarpeeseen haluamme vastata.
Etenkin silloin, kun markkinointi on vain osa omaa toimenkuvaa, voi olla vaikea löytää aikaa ja mahdollisuuksia oman osaamisen päivittämiseen. Markkinoinnin kehityksessä mukana pysyminen on kuitenkin kannattavaa. Esimerkiksi digimainonta ja markkinoinnin seurannan opetteleminen auttavat usein tekemään muun muassa kannattavampaa ja kustannustehokkaampaa asiakashankintaa.
Tältä sivulta löydät vinkit markkinointiosaamisen kehittämiseen ja omassa tahdissa suoritettavaan markkinoinnin opiskeluun työn ohessa.
Missä yrityksen markkinointia voi opiskella?
Markkinoinnin koulutuksia on tarjolla kosolti. Silloin, kun aika on kortilla, kannattaa valita verkkokurssi ja varata kalenterista myös aikaa sen läpikäymiseen. Tässä alla vinkkejä mistä lähteä liikkeelle:
- Mainonnan Starttikurssi on nimensä mukaisesti tuoreille yrittäjille ja polkunsa alussa oleville markkinoijille tarkoitettu markkinoinnin verkkokurssi, jossa opit mm. kohderyhmäajattelun, mainosviestin suunnittelun ja mainonnan mittaamisen perusteet. Maksuton kurssi tarjoaa sekä oppia että ideoita: jokaisesta osa-alueesta on mukana myös asiakastarina, joka antaa käytännön esimerkkejä pohdittavaksesi.
- Kun perusteet on hallussa voi siirtyä syvemmälle. Webinaarisarja, Digimarkkinoinnin tekniikat - Sukellus syvään päähän, vie nimensä mukaan markkinoinnin käytännön tekniikoihin ja mahdollisuuksiin.
- Täältä löydät oppaita ja työkaluja markkinointiin kompaktissa muodossa - tarvitsetpa sitten apua vaikka verkkosivu-uudistukseen, google-mainonnan aloittamiseen tai valmiin pohjan yrityksesi markkinointisuunnitelmalle.
- Kannattaa myös käydä hakemassa inspiraatiota markkinointia koskevista artikkeleista.
Myös moni yrittäjiä lähellä oleva taho ja järjestö tarjoaa verkkokursseja ja koulutuksia, sekä maksullisia että maksuttomia. Löytyisikö esimerkiksi näistä omiin tarpeisiisi sopiva kokonaisuus?
Miten valita verkosta luotettavat ja itselle sopivat verkkokurssit, webinaarit ja artikkelit?
Google tarjoaa lähes rajattoman määrän markkinointiin ja mainontaan liittyvää materiaalia. Hakukonetulosten äärellä iskeekin usein runsaudenpula: mistä löytyy se ajantasaisin ja omiin tarpeisiin paras tieto?
Valtaosa yrittäjille suunnatuista markkinoinnin artikkeleista, kuten tämä juuri lukemasikin, on kotoisin kaupallisesti toimivien yritysten näppäimistöiltä. Siihen on yksinkertainen syy: markkinoijien osaamisen kehittyminen palvelee koko suomalaista yrityskenttää, myös mainonnan palveluita tarjoavia yrityksiä. Siksi moni mainonnan ja markkinoinnin palveluita myyvä taho haluaa kantaa kortensa kekoon ja auttaa tuloksellisen markkinoinnin oppimisessa.
Kun luet vaikkapa artikkelin uusista mainosmuodoista tai tavoista tavoitella erilaisia kohderyhmiä, mieti, miten se sopii juuri oman yrityksesi toimintaan. Kysele kokemuksia yrittäjäkollegoilta ja muodosta käsityksesi eri lähteitä yhdistellen. Lähdekritiikki on tärkeää – jos jokin markkinointiin liittyvä idea kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä on.
Miten voin varmistaa, että käytössäni ovat oikeat mainonnan muodot ja markkinoin yritystä fiksusti?
Markkinoinnissa ja mainonnassa onnistuminen edellyttää kokeiluja ja oppimista. Ennen suin päin uuteen hyppäämistä täytyy kuitenkin varmistaa, että kokeilussa olevilla keinoilla on mahdollisuus päästä toivottuun lopputulokseen.
Mistä tässä monimutkaisessa maailmassa sitten voi tietää, mitä uusia ratkaisuja, mainosmuotoja tai markkinoinnin mahdollisuuksia kannattaisi kokeilla?
Vastaus saattaa tuntua kliseeltä, mutta näin se vain on: luotettava kumppani auttaa pohtimaan erilaisia vaihtoehtoja ja löytämään järkevimmät keinot yrityksen mainontaan ja markkinointiin. Ota siis rohkeasti yhteyttä tahoon, joka on tarjonnut markkinointiisi sopivalta tuntuvia ideoita ja kysy, millaisia kokeiluja hän ehdottaisi yrityksesi tilanteeseen.
Aloita opiskelu vähitellen. Ota vaikka aluksi markkinoinnin perusteet haltuun Mainonnan starttikurssin avulla omaan tahtiin.