Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kilpailija voi kopioida tavoitteesi, ei toimintatapojasi

Toimeenpanokyky on organisaatioiden suurimpia haasteita, Stinde Mäkinen kirjoittaa.
Stinde Mäkinen
5.10.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Elämme ajanjaksoa, jossa monella toimialalla on nähty ja tullaan näkemään merkittäviä muutoksia asiakaskunnassa, toimintaympäristössä ja kasvun keinoissa. Nyt kun fokus kääntyy pandemia-ajan selviytymisestä ja sopeutumisesta kasvuun, markkinoinnin rooli liiketoiminnan kasvun moottorina vahvistuu. Nyt jos koskaan on syvennettävä ymmärrystä asiakkaasta ja oltava valmis nopeisiin muutoksiin.

Moni jo aiemmin käynnissä ollut muutos, kuten verkko-ostamisen kasvu tai tarve suurempaan joustavuuteen työelämässä, on vauhdittunut merkittävästi korona-aikana. Moni yritys on joutunut tekemään nopeita ja suuriakin muutoksia strategiassaan, kun asiakaskunnan käyttäytyminen on muuttunut merkittävästi. Kilpailukeinoja joudutaan miettimään täysin uudella tavalla. Ehkä jopa sitä, missä markkinassa kilpaillaan.

Missä asiakaskunnassa ja millaisin kilpailukeinoin tavoittelemme kasvua? Mikä tuottaa asiakkaillemme arvoa tulevaisuudessa, kun niin moni perustavaa laatua oleva asia on muuttunut?

Pandemia-aika on tuonut uusia haasteita strategian luomiseen ja väistämättä myös sen toteuttamiseen. Toimeenpanokykyyn tulee nyt kiinnittää erityishuomiota – oli kyse sitten yritystason strategiasta tai sen pohjalta johdetusta markkinointistrategiasta. Yrityksen nopeus ja reagointikyky sekä strategian luomisessa että toteutuksessa nousee yhtä kriittisempään rooliin. Lukuisten eri tutkimusten mukaan keskimäärin 65 % yritysjohtajista nimeää toimeenpanon yhdeksi merkittävimmäksi haasteeksi. Toimeenpanokykyä vaikeuttaa entisestään yhä kompleksisempi ja epävarmempi toimintaympäristö ja nopeampi muutosvauhti.

Kilpailija voi kopioida tavoitteesi, ei toimintatapojasi. Se mitä teemme joka päivä ratkaisee.

Otetaan esimerkiksi maratoonari. 42 kilometrin juoksu on tavoitteena rohkea ja haastava. Moni pääsee maaliin, mutta se kuka lopulta saavuttaa erinomaisen ajan ja lähtee juoksemaan vielä seuraavallakin viikolla ilman suurempia fyysisiä ja henkisiä vaurioita, on todellinen voittaja. Tämä henkilö on todennäköisesti treenannut systemaattisesti päivittäin ja huomioinut monipuoliset treeni-, ruokavalio- ja terveyskäytännöt. Hän on sparrannut asiantuntijoiden kanssa, ottanut arkeensa hyviä rutiineja ja opettanut kehoaan toimimaan pitkillä matkoilla.

Maratoonari saavuttaa tavoitteensa systemaattisella, päivittäisellä treenillä ja hyvillä elämäntavoilla. Millaiset tekijät luovat pohjaa yrityksen strategian onnistuneelle toteutukselle?

Strategian toimeenpanossa korostuu ennen kaikkea ihmiset ja vuorovaikutus. Joukko toimenpiteitä ja päätöksiä on vietävä läpi systemaattisesti aina arjen rutiineihin asti. Tavoitteet ja mittarit kannattaa tuoda lähemmäs arkea. Asiakkaan kuunteleminen ja jatkuva syöte asiakaskunnasta on keskeistä strategian luomisessa ja toteutuksessa. Innovointia tukeva kulttuuri ja toimintamallit sekä valmius nopeisiin muutoksiin on nyt olennaisen tärkeää. On hyvä miettiä, millaista muutosta vaaditaan sekä tietotaidon että kyvykkyyksien osalta. Näiden toimenpiteiden lisäksi tärkeää on valita kumppanit, jotka vahvistavat toimeenpanokykyä.

Me Sanomalla saamme markkinoijilta ja toimistokumppaneilta kysymyksiä muun muassa siitä, miten voimme auttaa ymmärtämään suomalaisten käyttäytymisen ja preferenssien muutosta ja millaista dataa voimme tuottaa asiakkaista. Monia myös mietityttää, miten kohderyhmät tavoittaa parhaiten – millaisin viestein ja missä kanavissa heitä tulisi puhutella juuri nyt?

Meidän roolimme on auttaa yrityksiä markkinointistrategian toimeenpanossa. Haluamme olla kumppani, joka lisää toimeenpanokykyä ja tätä kautta vauhdittaa kasvua. Muutos on mahdollisuus nopeasti reagoiville.

Kirjoittaja on Sanoma B2B:n myyntijohtaja. 

Tagit

Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland