Kilpailija voi kopioida tavoitteesi, ei toimintatapojasi
Elämme ajanjaksoa, jossa monella toimialalla on nähty ja tullaan näkemään merkittäviä muutoksia asiakaskunnassa, toimintaympäristössä ja kasvun keinoissa. Nyt kun fokus kääntyy pandemia-ajan selviytymisestä ja sopeutumisesta kasvuun, markkinoinnin rooli liiketoiminnan kasvun moottorina vahvistuu. Nyt jos koskaan on syvennettävä ymmärrystä asiakkaasta ja oltava valmis nopeisiin muutoksiin.
Moni jo aiemmin käynnissä ollut muutos, kuten verkko-ostamisen kasvu tai tarve suurempaan joustavuuteen työelämässä, on vauhdittunut merkittävästi korona-aikana. Moni yritys on joutunut tekemään nopeita ja suuriakin muutoksia strategiassaan, kun asiakaskunnan käyttäytyminen on muuttunut merkittävästi. Kilpailukeinoja joudutaan miettimään täysin uudella tavalla. Ehkä jopa sitä, missä markkinassa kilpaillaan.
Missä asiakaskunnassa ja millaisin kilpailukeinoin tavoittelemme kasvua? Mikä tuottaa asiakkaillemme arvoa tulevaisuudessa, kun niin moni perustavaa laatua oleva asia on muuttunut?
Pandemia-aika on tuonut uusia haasteita strategian luomiseen ja väistämättä myös sen toteuttamiseen. Toimeenpanokykyyn tulee nyt kiinnittää erityishuomiota – oli kyse sitten yritystason strategiasta tai sen pohjalta johdetusta markkinointistrategiasta. Yrityksen nopeus ja reagointikyky sekä strategian luomisessa että toteutuksessa nousee yhtä kriittisempään rooliin. Lukuisten eri tutkimusten mukaan keskimäärin 65 % yritysjohtajista nimeää toimeenpanon yhdeksi merkittävimmäksi haasteeksi. Toimeenpanokykyä vaikeuttaa entisestään yhä kompleksisempi ja epävarmempi toimintaympäristö ja nopeampi muutosvauhti.
Kilpailija voi kopioida tavoitteesi, ei toimintatapojasi. Se mitä teemme joka päivä ratkaisee.
Otetaan esimerkiksi maratoonari. 42 kilometrin juoksu on tavoitteena rohkea ja haastava. Moni pääsee maaliin, mutta se kuka lopulta saavuttaa erinomaisen ajan ja lähtee juoksemaan vielä seuraavallakin viikolla ilman suurempia fyysisiä ja henkisiä vaurioita, on todellinen voittaja. Tämä henkilö on todennäköisesti treenannut systemaattisesti päivittäin ja huomioinut monipuoliset treeni-, ruokavalio- ja terveyskäytännöt. Hän on sparrannut asiantuntijoiden kanssa, ottanut arkeensa hyviä rutiineja ja opettanut kehoaan toimimaan pitkillä matkoilla.
Maratoonari saavuttaa tavoitteensa systemaattisella, päivittäisellä treenillä ja hyvillä elämäntavoilla. Millaiset tekijät luovat pohjaa yrityksen strategian onnistuneelle toteutukselle?
Strategian toimeenpanossa korostuu ennen kaikkea ihmiset ja vuorovaikutus. Joukko toimenpiteitä ja päätöksiä on vietävä läpi systemaattisesti aina arjen rutiineihin asti. Tavoitteet ja mittarit kannattaa tuoda lähemmäs arkea. Asiakkaan kuunteleminen ja jatkuva syöte asiakaskunnasta on keskeistä strategian luomisessa ja toteutuksessa. Innovointia tukeva kulttuuri ja toimintamallit sekä valmius nopeisiin muutoksiin on nyt olennaisen tärkeää. On hyvä miettiä, millaista muutosta vaaditaan sekä tietotaidon että kyvykkyyksien osalta. Näiden toimenpiteiden lisäksi tärkeää on valita kumppanit, jotka vahvistavat toimeenpanokykyä.
Me Sanomalla saamme markkinoijilta ja toimistokumppaneilta kysymyksiä muun muassa siitä, miten voimme auttaa ymmärtämään suomalaisten käyttäytymisen ja preferenssien muutosta ja millaista dataa voimme tuottaa asiakkaista. Monia myös mietityttää, miten kohderyhmät tavoittaa parhaiten – millaisin viestein ja missä kanavissa heitä tulisi puhutella juuri nyt?
Meidän roolimme on auttaa yrityksiä markkinointistrategian toimeenpanossa. Haluamme olla kumppani, joka lisää toimeenpanokykyä ja tätä kautta vauhdittaa kasvua. Muutos on mahdollisuus nopeasti reagoiville.
Kirjoittaja on Sanoma B2B:n myyntijohtaja.