Kuka jaksaa sanahelinää, kun ajateltavana on bisnes
Samalla kun edellä olevat uhkakuvat tuntuvat luissa, ytimissä ja yrityksen tunnusluvuissa, vaikuttavat ne myös sanahelinältä. ”Muutos on mahdollisuus”, väittävät. Sanahelinää sekin, sillä harvat toimivat.
Vai voisiko ensi vuoden keskustelun teema olla vaikka ”taantumassa menestyjät ymmärsivät muutosten mahdollisuudet ja panostivat niihin”. Tai voisiko menestyvä toimitusjohtaja kertoa haastattelussaan ensi vuoden jälkeen:
”Kyllä me niitä numerosarjojakin viilasimme, mutta samanaikaisesti fokusoimme asiakasymmärrykseen ja puolitimme go to market -prosessimme. Kun näimme menestyksen mahdollisuuden, panostimme siihen kunnolla ja saimme asiakkaat mukaan. Ei tuossa taikaa ollut, onnistuimme vain poistamaan kaiken turhan tekemisen ympäriltä. Kiitos työntekijöillemme ja kumppaneillemme. Jopa iso korporaatio voi olla liikkeellä ennen muita. Nyt kun taloudellinen tilanne helpottaa, on meillä erinomainen lähtötilanne seuraavaan vuoteen. Tuskin maltan odottaa!”
Nämä ajat muuttavat valintakriteerejämme. Jollain ryhmällä korostuvat esimerkiksi vastuulliset valinnat, toisilla hinnan merkitys. Merkittävää on, että asiakassegmentit saattavat muuttua. Vähintäänkin segmenttien koot muuttuvat ja näin myös kasvumahdollisuudet kussakin segmentissä.
Kysymys kuuluukin, vastaako yrityksen tuoteportfolio hyvin muuttuneisiin kriteereihin ja segmentteihin, vastaako brändin mielikuva muuttuneita tarpeita ja mahdollistavatko nämä kasvun. Suurella osalla yrityksiä tämä on hyvin tiedossa ja iso osa markkinoinnista on tehty, mutta markkinointiviestintä ei seuraa, koska yrityksen tunnusluvut ovat varovaisia. Tehdään asioita, mutta ei loppuun saakka. Vähän kuin pääsisi jääkiekossa yksin läpi, mutta ei uskalla laukaista. Ingen vinst!
Meillä Sanomalla on medioidemme kautta päivittäinen suhde kuluttajiin. Olemme tutkineet kuluttajia paljon eri segmenteissä ja toimialoilla ja tutkimme lisää asiakkaidemme tarpeiden mukaan. Tämän kuluttajaymmärryksen voimme kääntää yhdessä menestyksen etsimiseen. Kykenemme löytämään tarvittavat asiakassegmentit medioistamme ja välittämään heille viestin vaikuttavasti. Autamme myös tulosten mittaamisessa. Tiedon lisääntyessä pystymme tekemään entistä vaikuttavampia suunnitelmia. Asiantuntijamme osaavat tämän, se on meille arkea. Haasta meidät, yllätyt positiivisesti!
Olen kiitollinen sille toimitusjohtajalle, joka kertoi tunnistaneensa asiakassegmentin, jossa heillä on mahdollisuus kasvaa. Ja kertoi tunnistaneensa myös ajankohdan oikeaksi: nyt jos koskaan panostamme segmenttiin, jossa on mahdollisuuksia. Onnea teille, ehkä kilpaileva toimitusjohtaja ei panosta ainakaan markkinointiviestintään!
Toimitusjohtaja: Nyt jos koskaan ei pidä laittaa paukkuja mediaan!
Terveisin kilpailijasi
Vai onko tuokin sanahelinää?
Kirjoittaja toimii Sanomalla B2B-myynnistä ja markkinoinnista vastaavana johtajana.
Älä anna brändisi painua horrokseen