Kuluttajatrendeistä innovaatioihin
Mintel Consultingin Richard Cope avasi Get Tomorrow´n puheenvuorossaan demografiaan, elämäntyyliin, terveyteen, resursseihin ja teknologiaan liittyviä kehitystrendejä.
Väestö ikääntyy länsimaissa vauhdilla. Tällä on merkittäviä vaikutuksia sekä elämäntyyliin, terveyteen että teknologiaan. Vuonna 2050 jo yli 30 % suomalaisista on yli 65-vuotiaita. Tämä näkyy terveystuotteiden ja -palvelujen lisääntyvänä kysyntänä ja yksin asuvien kasvavana määränä. Ikääntyminen ja sinkkutalouksien yleistyminen vaikuttaa myös kasvavaan yksinäisyyden tunteeseen.
Muuttoliike tuo länsimaihin nuoria ihmisiä Afrikasta ja Aasiasta. Tämä edellyttää koko yhteiskunnalta inklusiivisempaa toimintaa. Kaupungistuminen lisää jakamistaloutta ja erilaiset yhteiskäyttöpalvelut yleistyvät. Esimerkiksi autojen omistamisen arvioidaan vähenevän vuoteen 2050 mennessä 70 %. Urbaanit kaupunkilaiset kaipaavat yhteisöllisiä elämyksiä vaihtoehtona kulutukselle. Vastuulliset ja luotettavat tuotteet ja palvelut kiinnostavat ilmastokriisistä huolestuneita kuluttajia.
Ilmastonmuutos vaikuttaa konkreettisella tavalla yhä useamman ihmisen terveyteen. Jos kulutustahti säilyy nykyisellään, vuoteen 2030 mennessä tarvitaan kahden planeetan verran resursseja tuottamaan tarvitsemme hyödykkeet.
Miten nämä trendit vaikuttavat tuoteinnovaatioihin? Katso esimerkit Richard Copen puheenvuorosta.
Tutustu Get Tomorrow -tilaisuuden muuhun antiin tapahtumasivulla: