Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Leadcastin opit hyvästä johtajuudesta: Mitä yhteistä menestyneillä johtajilla on?

Hyvä johtajuus vaatii aitoutta. Jos yrittää johtaa kuten joku muu, tulee epäonnistumaan. Sama pätee myös brändiin, johon tulee suhtautua kuten persoonallisuuteen, Leadcast-podcastin Maria Wasastjerna ja Essi Weseri kirjoittavat.
Leadcast artikkelikuva
12.8.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Mitä yhteistä menestyneillä johtajilla on? Entä mitkä ovat johtajan tärkeimpiä taitoja? Olemme pohtineet näitä kysymyksiä jo tovin ja halusimme oppia parhailta. Tätä varten perustimme kaksi vuotta sitten uuden podcastin, jonka nimesimme Leadcastiksi.

Leadcastissa haastattelemme Suomen liike-elämän menestyneimpiä johtajia sekä eri alojen ammattilaisia heidän urapoluistaan ja johtajuudesta. Vierainamme on ollut kokeneita pörssiyhtiöiden toimitusjohtajia, hallitusammattilaisia, yrittäjiä, Suomen presidentti, filosofi, huippukokki ja urheiluvalmentaja - kaikki oman alansa johtajia.

Yli sadan podcast-jakson perusteella voimme sanoa, että olemme saaneet vastauksia kysymyksiimme johtajuudesta. Odotimme vieraidemme puhuvan lähinnä kovasta työstä, numeroista, KPI:sta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Mutta kuulemamme johtajuuden opit eivät vastanneetkaan näitä odotuksia.

Tässä vieraskynässä jaamme kolme keskeistä Leadcast-jaksoista poimittua oppia hyvästä johtajuudesta, jotka voivat hyödyttää ja innostaa ihan jokaista niin uralla kuin elämässä ylipäätään. Yksi kuulijamme totesikin hyvin sanomalla, että ”on jopa terapeuttista huomata, että suuret yritysjohtajat painivat ihan samojen haasteiden äärellä kuin me ’tavalliset kuolevaiset’.”

On jopa terapeuttista huomata, että suuret yritysjohtajat painivat ihan samojen haasteiden äärellä kuin me ’tavalliset kuolevaiset’.”

1. Autenttisuus

Aloitamme autenttisuudesta. Kuulemme lähes jokaiselta vieraalta, että aina kannattaa olla aito oma itsensä. Menestyäkseen yritysjohtajana, tiiminvetäjänä tai vaikkapa itsensä johtamisessa, on tunnettava itsensä ja oltava juuri se henkilö kuka on.

Hyvä johtajuus vaatii aitoutta; uskollisuutta omalle persoonalle ja arvoille huolimatta ympäröivistä paineista. Haavoittuvainen ja tunteellinen saa – ja tuleekin – olla, kuten hallitusammattilainen Lauri Ratia ja Koneen Karla Lindahl painottivat keskusteluissamme. Jos yrittää johtaa kuten joku muu, esimerkiksi joku ihailemansa henkilö, tulee epäonnistumaan. Sama pätee itse asiassa myös brändiin, johon tulee suhtautua kuten persoonallisuuteen, kuten keskustelimme Mika Ihamuotilan jaksossa.

Olemme itsekin opetelleet autenttisuutta podcast-projektimme aikana jakamalla omia tarinoitamme ja tunteita vieraillemme. Esimerkiksi ensimmäisissä haastatteluissamme olimme molemmat hermostuneita ja kärsimme huijarisyndroomasta; kaksi juristia, jotka yhtäkkiä teeskentelivät olevansa sulavia podcast-juontajia. Kun kerroimme tästä joillekin vieraillemme, saimme kuulla, että hekin saattoivat olla hermostuneita. Moni heistä myös kysyy äänityksen jälkeen, olivatko heidän vastauksensa tarpeeksi hyviä.

Mitä tästä opimme? Sen, että myös huippujohtajat ovat aitoja ihmisiä, jotka hermostuvat ja kyseenalaistavat omia vastauksiaan – ja se on ihan ok! He ovat rohkaisseet myös meitä olemaan inhimillisiä ja jakamaan ajatuksiamme.

2. Intohimo ja rajojen asettaminen

Toinen vinkki liittyy intohimoon ja rajojen asettamiseen. Jos suhtautuu intohimoisesti omaan työhönsä, kuten kaikki vieraamme, on olemassa riski uupumisesta. Olemme kaikki kuulleet neuvon “jos löydät intohimosi ja teet mitä rakastat, et koskaan työskentele päivääkään elämässäsi”. Niin hyvältä kuin tämä kuulostaakin, se on täysin myytti. Ammatillisen intohimon löytäminen voi olla vaarallista, koska työstä voi innostua niin paljon, että päätyy sanomaan kaikkeen kyllä.

Ammatillisen intohimon löytäminen voi olla vaarallista, koska työstä voi innostua niin paljon, että päätyy sanomaan kaikkeen kyllä."

Leadcastin vieraat neuvovatkin meitä olemaan tietoisia tästä riskistä, asettamaan rajoja ja sanomaan ei. Jotta tässä voi onnistua, tulee meidän löytää työn lisäksi myös muita intohimon kohteita elämässä ja välttää symbioottisen suhteen luominen työhön. Jos työhön identifioituu niin vahvasti, että tasapainoa ammatillisen ja henkilökohtaisen elämän välillä ei ole, on aika harkita muita tärkeitä identiteettejä.

Meillä oli oivaltava keskustelu kokeneen liikejuristin Antti Heikinheimon kanssa, joka oli käynyt läpi useamman burnoutin asianajajatyössään. Opimme, että mitä enemmän meillä on erilaisia identiteettejä sen parempi. Tämän keskustelun jälkeen pohdimme omia identiteettejämme. Olemme juristeja, totta kai, mutta myös podcast-juontajia, äitejä, vaimoja, ystäviä, tyttäriä... Emme ehkä aina muista arvostaa näitä muita identiteettejä ammatti-identiteettiin verrattuna, mutta ne ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä. Ne auttavat meitä löytämään tasapainon elämässä ja asettamaan rajoja. Rohkaisemme sinuakin kysymään itseltäsi, minkälaisia identiteettejä sinulla on?

3. Epäonnistuminen ja virheiden näkeminen oppimismahdollisuuksina

Autenttisuuden ja rajojen asettamisen lisäksi keskusteluissa nousi esiin kolmas tärkeä teema, nimittäin epäonnistuminen ja virheiden näkeminen oppimismahdollisuuksina.

Epäonnistumiset ovat välttämättömiä matkalla hyväksi johtajaksi. Kuten kokenut hallitusammattilainen Sanna Suvanto-Harsaae kehotti, meidän jokaisen olisi haettava epäonnistumisia – muuten emme ole yrittäneet tarpeeksi tai uskaltaneet mukavuusalueemme ulkopuolelle. Tärkeää on oppia näistä kokemuksista. Voimme auttaa myös muita oppimaan virheistämme, jos vain uskallamme jakaa ne. Myös vieraamme ovat jaksoissa aina valmiita jakamaan epäonnistumisiaan!

Edellä on esitetty kolme keskeistä oppia keskusteluistamme inspiroivien Leadcast-vieraidemme kanssa. Näiden lisäksi haluamme jakaa vielä yhden oivalluksen: älä unohda nauraa matkan varrella, etenkään itsellesi! Naurun voimaa ei pidä aliarvioida, vaikka ajat olisivat vaikeita. Useat vieraamme korostavat, että työn tulisi olla hauskaa - ainakin useimpina päivinä. Hallituskonkarit Jorma Eloranta ja Risto Siilasmaa neuvovat, että jokaisessa hallituksen kokouksessa tulisi nauraa – olipa se sitten vitsille tai hyville uutisille.

Älä unohda nauraa matkan varrella, etenkään itsellesi! Naurun voimaa ei pidä aliarvioida, vaikka ajat olisivat vaikeita."

Yli sadan Leadcast-jaksomme aikana olemme siis oppineet, että parhaat ja menestyneimmät johtajat ovat aitoja omia itsejään ja uskollisia itselleen ja muille. He suhtautuvat intohimoisesti työhönsä, mutta neuvovat olemaan varovaisia intohimon kanssa ja löytämään kiinnostuksen kohteita myös työelämän ulkopuolelta. He eivät pelkää ottaa riskejä ja epäonnistua ja sitten jakaa näitä epäonnistumisia.

Leadcast on Suomen suosituimpia podcasteja, jossa juristiystävykset Maria Wasastjerna ja Essi Weseri keskustelevat urapoluista ja johtajuudesta. Leadcast on kuunneltavissa kaikilla suosituimmilla podcast-alustoilla. Kirjoitus perustuu Leadcastin TEDxEBSHelsinki 2021 tapahtumassa esitettyyn puheenvuoroon “What makes a good leader“, joka on katsottavissa Youtubessa.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland