Mainonnan attention-tutkimus osoittaa: Ruudun ja IS.fi:n videomainonnan huomaaminen päihittää useimmat somejätit
Silmänliiketutkimuksen avulla voi tarkastella miten aidosti käyttäjät näkevät ja huomaavat mainontaa: mihin ihmiset kiinnittävät huomiota ja miten kauan huomio kestää. Mitä pidempään mainonnalle altistutaan, sitä paremmin se muistetaan. Saadun huomion kautta voidaan arvioida mainonnan vaikuttavuutta.
”Tutkimme Ruudun ja IS.fi:n videomainontaa, joka on iso osa digitaalisen videomainontamme inventaarista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Ruutu ja IS.fi pärjäävät vertailuryhmässä erinomaisesti”, kertoo Sanoman Head of Total TV & Video Joonas Imeläinen.
Tutkimuksen mukaan Ruudun videomainonnasta huomattiin 70 % ja IS.fi:n 66 %. Keskimäärin mainosta katsottiin Ruudussa 5,6 sekuntia ja IS.fi:ssä 4,4 sekuntia. Tuhannella mainosnäytöllä Ruudussa on 3942 huomattua sekuntia ja IS.fi:ssä 3197.
Onko tämä paljon vai vähän? Kun vertailuun otetaan mukaan tv ja sosiaalisen median alustoja, voi todeta, että Ruudun ja IS.fi:n videomainonta huomataan erittäin hyvin.
Ruudun ja IS.fi:n mainonnan huomaaminen on preroll-mainontaa* korkeammalla tasolla
*Preroll-mainos: Videomainos, joka näytetään ennen varsinaista videosisältöä.
Lähteet: IS, Ruutu: dentsu – Sanoma 2023 (Viomba) TV: Tvision/Lumen UK TV Panel. YT, Instream, Teads, Facebook Feed, Banners: Lumen digital panels. IG, FB Watch, TikTok: Lumen.
Ruudun videomainonnan huomaaminen desktopissa ylittää kaikki muut digikanavat. IS.fi:n instream-mainonta* on verrokkiensa tasolla tai niiden yli
*Instream-videomainonta: Mainoskatkoilla tai ohjelman sisässä näytetty videomainonta. studies (weighted to be consistent with passive panel)
Tv-mainosten parissa vietetään runsaasti aikaa. Ruutu ja IS.fi:n instream-videomainonta pärjäävät hyvin verrokkiryhmässä.
Lähteet: IS, Ruutu: dentsu – Sanoma 2023 (Viomba) TV: Tvision/Lumen UK TV Panel. YT, Instream, Teads, Facebook Feed, Banners: Lumen digital panels. IG, FB Watch, TikTok: Lumen.
Huomiosekunteissa /1000 impressiota Ruudun desktop on paras mitattu digitaalinen kanava ja IS.fi saavuttaa kokonaisuudessaan hyviä tuloksia
Kun huomiosekunteja vertaa tuhanteen mainosnäyttöön, Ruudun desktop nousee parhaaksi digitaaliseksi kanavaksi. Vain tv-mainonnalla on hieman korkeampi katseluaika. IS.fi:n instream-mainonta pärjää myös hyvin vertailussa.
Tutkimuksen empiirinen data kerättiin Viomban jatkuvan paneelin avulla. Viomban paneeli koostuu suomalaisista, jotka tuottavat Viomballe katselu- ja mainosdataa suorittamalla toimeksiantoja verkossa. Nämä toimeksiannot sisältävät annetuilla verkkosivuilla vierailua tietokoneella, johon on liitetty silmänliikekamera. Tiedot on kerätty 29.7.−18.9.2023.
Tuloksissa tulee ottaa huomioon, että Viomban ja Lumenin tavat mitata silmänliikkeitä eroavat toisistaan, joka vaikuttaa tuloksiin. Raportissa käytetään tutkimustulosten vertailukohtana dentsun ja dentsun kumppanien aikaisempien tutkimusten tuloksia.